اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

توافق قره‌باغ| احزاب اپوزیسیون ارمنستان خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند

به دنبال توافق ارمنستان با روسیه و جمهوری آذربایجان برای توقف درگیری‌ها بر سر قره‌باغ کوهستانی، ۱۷ حزب اپوزیسیون ارمنستان خواستار استعفای نخست‌وزیر این کشور شدند.

توافق قره‌باغ| احزاب اپوزیسیون ارمنستان خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با شدت گرفتن اعتراضات در ارمنستان علیه توافق دولت این کشور با روسیه و جمهوری آذربایجان برای توقف درگیری‌ها بر سر قره‌باغ کوهستانی، احزاب اپوزیسیون ارمنستان بر لزوم استعفای نیکول پاشینیان از نخست‌وزیری تاکید کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، ۱۷ حزب اپوزیسیون ارمنستان در رد توافق نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور برای توقف درگیری‌ها بر سر قره‌باغ کوهستانی از او خواستند برای ممانعت از «از دست رفتن غیر قابل بازگشت اراضی و جان انسان‌ها»، استعفا بدهد.

شامگاه دوشنبه (دیشب) بود که نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد توافقنامه‌ای را با سران روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کرد.

او گفت: «تصمیمی گرفتم که برای همه‌مان سخت است. آتش‌بس، برای مردم ما و خود من بسیار دردناک است....در برابر شهدای همه شما زانو می‌زنم. در برابر همه سربازان، افسران، ژنرال‌ها و نیروهای داوطلب که با جانشان از سرزمین مادری‌مان دفاع کردند، تعظیم می‌کنم».

به فاصله کوتاهی بعد از سخنان پاشینیان، رسانه‌های ارمنستان از شکل‌گیری تظاهرات در برابر ساختمان نخست وزیری این کشور و همچنین ورود برخی از آنها به پارلمان خبر دادند. معترضان ضمن مخالفت با توافق آتش‌بس، خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند.

در بیانیه مشترک احزاب اپوزیسیون ارمنستان آمده است: «نیروهای سیاسی از پاشینیان و دولتش که مسئول وضعیت فاجعه بار کنونی (در قره باغ کوهستانی) هستند، بخواهند از منصب کنار برود».

احزاب مخالف پاشینیان همچنین خواستار ایجاد یک نهاد اجرایی اضطراری به منظور حل مسائل سیاسی و نظامی موجود ارمنستان شدند.

به گفته آنها، «از دست رفتن جان‌ها و سرزمین و افزایش وخامت روابط (ارمنستان) با متحدانش به ویژه روسیه به روشنی نشان می دهد که دولت کنونی عاجز است».

تشدید بحران در ارمنستان به دنبال توافق ۱۰ بندی پاشینیان با روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی صورت گرفته است.

طبق بخشی از مفاد این توافق، منطقه آغ‌دام و اراضی جمهوری آذربایجان در منطقه قازاخ که تحت سیطره جمهوری ارمنستان بود، از تاریخ ۲۰ نوامبر به آذربایجان واگذار خواهد شد. جمهوری ارمنستان منطقه کلبجار را تا ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) و منطقه لاچین را تا ۱ دسامبر (۱۳ آذر) تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض ۵ کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت.

همچنین جمهوری‌ ارمنستان برای سازمان‌دهی تردد بدون مانع شهروندان، خودروها و کالاها در هر دو جهت، ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می‌کند (جزئیات بیشتر).

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بیش از یک ماه است که در منطقه قره‌باغ کوهستانی وارد یک درگیری نظامی شده‌اند. طی این مدت سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس بشردوستانه توافق کردند که دو بار با میانجی‌گری مسکو بود و بار سوم با میانجی‌گری واشنگتن حاصل شد، اما هر بار این توافق نقض و درگیری از سر گرفته شده است.

جمهوری آذربایجان با استناد به قطعنامه‌های بین‌المللی اعلام کرده که درصدد احیای حاکمیت خود بر قره باغ کوهستانی است؛ منطقه‌ای که کنترل آن در دست نیروهای تحت حمایت ارمنستان قرار دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول