اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

فارس من| داغ ۱۳ ساله تعاونی شهرداری تهران/ وقتی اداره تعاون تهران پاسخگو نیست!

پروژه مسکونی حکیم در غرب تهران که قرار بود دوساله تکمیل شود بعد از گذشت ۱۳ سال و پیشرفت ۷۰ درصدی در بلاتکلیفی به سر می‌برد و باعث آن شد تا متقاضیان واحدهای مسکونی به هر دری برای برطرف شدن مشکلات خود بزنند.

فارس من| داغ ۱۳ ساله تعاونی شهرداری تهران/ وقتی اداره تعاون تهران پاسخگو نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس، مریم امیری:​ سال‌های ۸۵ و ۸۶ شروع ماجرایی پرغصه بر کارمندان بدون خانه شهرداری تهران بود. ماجرا از این قرار بود که سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران همانند بسیاری دیگر از سازمان‌ها و نهادها برای تامین مسکن کارمندان خود اقدام به تعبیه زمینی در غرب تهران به آدرس: بزرگراه حکیم شرق به غرب - بعد از چهار راه تعاون نبش اندیشه کرد و برای آن اقدام به تاسیس تعاونی‌ای به نام تعاونی مسکن شماره 2 سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران نیز کرد.

با توجه به عظیم بودن این پروژه که طی آن ۲۷۳۶ واحد مسکونی به بهره برداری می‌رسد علاوه بر کارمندان سازمان خدمات موتوری، کارمندان دوسازمان دیگر شهرداری تهران یعنی سازمان پسماند و سازمان میادین شهرداری تهران نیز به این پروژه اضافه شدند.

طبق متن قراردادی که بین متقاضیان و تعاونی به امضا رسیده، تعاونی تعهد داده است در صورت رعایت شدن مفاد قرارداد و عدم وقوع شرایط فورس ماژور واحدهای این پروژه را تا سال ۹۵ به اعضا تحویل دهد. اما علی‌رغم گذشت چهارسال از زمان موعود حتی یک واحد به متقاضیان تحویل داده نشده است که همان باعث اعتراض بسیاری از ثبت نام کنندگان از این تعاونی شده است.


نماینده متقاضیان: هیات مدیره صوری و پیمانکار غیرقانونی است

محسن غلامپور نماینده متقاضیان شاکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار می‌دارد: تعاونی کارخودش را سال ۸۶ با دراختیار گرفتن زمینی که توسط شهرداری به اعضا به صورت نیم بها فروخته بود شروع کرد و سال ۸۸ با حضور شهردار وقت تهران کلنگ زنی آن آغاز شد. قرار بر آن صورت گرفت تا به مدت دوسال این پروژه تکمیل شود که متاسفانه به علل مختلف این وعده عملی نشد.

وی با بیان اینکه ۲۱۵۰ نفر از کارمندان شهرداری تهران برای این پروژه ثبت نام کرده بودند ادامه داد: با توجه به بطرف شدن مشکلات، سال ۹۳ قرارداد نهائی با متقاضیان صورت پذیرفت که در آن قراردادهم قرار گذاشته شد واحدها تا شهریور سال ۹۵ تکمیل شود که متاسفانه با گذشت چهارسال از آن تاریخ هیچ واحدی تحویل داده نشده است.

نماینده شاکیان با اعلام اینکه معترض به عملکرد هیات مدیره تعاونی و شخص علی نامداری به عنوان پیمانکار این پروژه هستیم افزود: متاسفانه سیاست پیمانکار بر عدم تکمیل این واحدها استوار است تا سرانجام بر اثر خستگی مردم، پیمانکار واحدها را با قیمت نازل از مردم خریداری کند.

غلامپور ادامه داد: متاسفانه چندین سال است انتخابات هیات مدیره تعاونی نیز به صورت صوری و بدون رای گیری از بسیاری از اعضای تعاونی صورت می‌گیرد لذا به اعتقاد ما ما بایستی به فوریت هیات مدیره این تعاونی و مدیرعامل آن تغییر کند.

وی در خصوص پیگیری حقوقی شاکیان نیز ابراز کرد: ما شکایات متعددی از افراد مقصر و علیه تعاونی داشته‌ایم اما بدلیل آنکه در قرارداد داوری اختلافات به اداره تعاون واگذار شده است دادگاه نیز رای خود را مبتنی به حل و فصل در اداره تعاون تهران صادر کرده است که متاسفانه کار به سختی جلو می‌رود.

نمونه رای دادگاه مبنی بر صالح نبودن دادگاه در رسیدگی به این پرونده

مدیرعامل تعاونی شهرداری: شهرداری منطقه ۵ سنگ‌‌اندازی می‌کند / تنها اعضای اولیه حق رأی دارند

 حسن ابراهیم پور مدیرعامل شرکت تعاونی خدمات موتوری شماره دو شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری با تاکید بر اینکه پاسخگوئی به بعضی از موارد ابهامات باید رودرو و حضوری باشد اظهار کرد: مشکلات این پروژه موارد متعددی را در بر می‌گیرد، به عنوان مثال علی رغم آنکه اعضا در بدو ورود تعهد داده بودند که از مزایای هیچ کدام از تعاونی‌های دیگر استفاده نکرده‌اند اما شاهد آن بودیم که تعدادی از این افراد شاکی، برخلاف تعهد داده شده از امتیازات سایر تعاونی‌های دیگر شهرداری تهران نیز استفاده کرده بودند.

وی در پاسخ به چرایی منحصر شدن تعاونی در عده‌ای از افراد خاص و غیر قانونی بودن آن نیز بیان کرد: تعاونی همانطور که از نامش پیداست برای سازمان خدمات موتوری بوده که بعدها علاوه بر سازمان خدمات موتوری، دوسازمان دیگر یعنی پسماند و میادین به عنوان مشارکت کننده و نه عضو بدان اضافه شده‌اند.

مدیرعامل این تعاونی گفت: به همین دلیل از آنجا که اعضای دوسازمان دیگر به عنوان عضو تعاونی تعریف نمی‌شدند از حق رای در مجامع برای تعیین هیات مدیره و مدیرعامل برخوردار نبودند و تنها اعضایی که از سازمان خدمات موتوری بوده‌اند می‌توانستند در رای گیری شرکت کنند.

ابراهیم پور با اشاره اینکه تعداد زیادی از متقاضیان شاکی اقساط خود را پرداخت نکرده‌ند اذعان کرد: عدم تعهد متقاضیان نسبت به پرداخت اقساط خود مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورده است که همین امر یکی از دلایل مهم تعویق تکمیل پروژه تا به امروز است.

وی با تاکید بر اینکه روند انتخاب نامداری به عنوان پیمانکار طی فرآیندی قانونی که اسناد آن نیز موجود است صورت گرفته ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم پرداخت مطالباتمان از سوی متقاضیان نتوانستیم به نسبت به تعهدات خود نسبت به پیمانکار عمل کنیم.

وی در پایان با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی کل پروژه خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه شهرداری منطقه ۵ نیز در اجرای این پروژه بسیار سنگ اندازی کرده و می‌کند و خواهان همکاری بیشتر این سازمان هستیم.

پیمانکار: وجه را تکمیل کنند از اسفند تحویل واحدها آغاز می‌شود 

علی نامداری پیمانکار پروژه مسکن حکیم که از وی به عنوان یکی از اسپانسرهای باشگاه استقلال تهران نیز یاد می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سال ۹۱ به عنوان پیمانکار این پروژه شناخته شدیم و قرار بر آن شد تا کل عملیات عمرانی با شرکت بنده به عنوان پیمانکار جلو رود.

وی ادامه داد: پروژه تا سال ۹۵ به خوبی جلو رفت اما در این سال چند مشکل سد راه این پروژه و تاخیر آن شد، اولین آن مربوط به مشاع شدن ساختمان یکی از ادارات مجاور این ساختمان بود که شهرداری مانع از تراکم بیشتر از پنج طبقه ای در بعضی از بلوک ها شد که درنهایت با تاخیر یک سال و نیمه این مشکل حل شد.

پروژه تا سال ۹۵ به خوبی جلو رفت اما در این سال چند مشکل سد راه این پروژه و تاخیر آن شد

 

مدیرعامل شرکت مهندسی و عمرانی سرای شهر رضوان افزود: همچنین در اثنای مشکل اول، افرادی از کن با ادعای مالکیت ۱۵ هزارمتر از زمین‌های این پروژه اقدام به شکایت قضایی کردند که آن نیز باعث ادامه بیشتر تاخیر پروژه شد.

نامداری افزود: در آخر هم آنکه  متقاضیان از ترس مشکلات قبلی از پرداخت اقساط خود امتناع کردند و همین باعث شد تا برای تکمیل ۳۶ ماهه پروژه ای که ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت در یک سال تنها ۶ میلیارد تومان به ما پرداخت شود.  

وی بیان کرد: تا به حال بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان صرف این پروژه کرده‌ام درحالی که تنها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌ام.

وی در خصوص زمان اتمام پروژه نیز خاطرنشان کرد: زمان تحویل را جز به جز مشخص کرده‌ایم و به شرط تامین، مانعی سدراه تکمیل واحدها نخواهد بود. اگر متقاضیان وجه را تکمیل کنند، تا پایان امسال شروع به تحویل واحدها خواهیم‌کرد.

سکانس اول با اداره تعاون: فردا مشکل را حل می‌کنیم

سعید قوتی معاون تعاون اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: درخصوص مشکلات به وجود آمده و مسئله هیات مدیره این تعاونی مشغول مذاکرات هستیم و انشالله امیدواریم فردا ۲۰ آبان بعد از جلسه‌ای که در این خصوص درنظر گرفته شده است خبرهای خوبی را به مردم برسانیم.

با دو  هزار نفر طرف هستیم و نباید با کلمات بازی کرد، انشاله در جلسه فردا این موضوع را تعیین تکلیف خواهیم و مشکلات شاکیان را بررسی خواهیم کرد

 

وی در خصوص صحبت های مدیرعامل تعاونی که گفته بود به غیر از سازمان خدمات موتوری، بقیه متقاضیان فقط عضو پروژه هستند نه عضو تعاونی، که از حق رای برخوردار باشند هم گفت: با دو  هزار نفر طرف هستیم و نباید با کلمات بازی کرد، ان‌شاله در جلسه فردا این موضوع را تعیین تکلیف خواهیم و مشکلات شاکیان را بررسی خواهیم کرد.

 

سکانس دوم با اداره تعاون: بوق‌های ممتد، تماس‌های بی پاسخ

خبرنگار فارس برای آنکه از نتایج و خروجی جلسه‌ای که قوتی قول آن را داده بود چندین بار با وی تماس گرفت که متاسفانه همه تماس‌ها را بی پاسخ گذاشت.

با توجه به مطالب گفته شده و نظر به اینکه گذشت سال ها از شروع پروژه و آمد و رفت افراد مختلف، و نیز درگیر بودن سازمان‌ها و افراد مختلف که هرکدام به نوعی در این ماجرا ذی‌نفع هستند، باعث پیچیدگی‌های فراوانی شده است لذا در گزارش بعدی به بازدید از محل پروژه خواهیم پرداخت.

گفتنی است این سوژه  توسط مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه  فارس من  این خبرگزاری با موضوع "واحدهای پروژه حکیم را تحویل دهید" به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/۶۷۰۶۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول