اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من|الزامات متفاوت حمایت از تولید در شرایط تحریم

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تفاوت تصمیماتی که در دولت دهم و دولت فعلی اتخاذ می‌شود، گفت: در آن زمان با تشدید تحریم، صادرکننده را مجبور نکردیم که ارز خود را به دولت بدهد.

فارس من|الزامات متفاوت حمایت از تولید در شرایط تحریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی با عنوان «درخواست کمک تسهیلاتی به کسب و کارهای نوین» و «اختصاص مبلغ ارز دولتی واردات به تولید کالاهای اساسی در داخل» خواستار اعطای تسهیلات به فعالیت‌های صنعتی و تولیدی شدند.

در این مورد مهدی غضنفری، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرایط تحریم، الزامات متفاوتی برای حمایت از فرآیند تولید می خواهد، گفت: متاسفانه دولت به این الزامات توجه نکرده است. از جمله این الزامات، خالی شدن انبارها، دپو شدن کالاهای اساسی در گمرک و یا انحراف منابع ارزی به مقاصد دیگر بود.

وی با اشاره به تجربه کاهش ارز در کشور در سال های 90 تا 92 اظهار کرد: با توجه به اینکه کالاهای اساسی مورد نیاز از ارزی که در کشور موجود است، بیشتر است، نیازمند قطع برخی از هزینه ها هستیم و این همان کاری است که در آن سال انجام دادیم. در آن زمان کالاها در 10 گروه تقسیم بندی شدند و واردات کالای گروه 10 را متوقف کردیم.

غضنفری با اشاره به اختصاص ارز ترجیحی به گروه‌های کالایی یک و دو، گفت: همچنین در آن زمان تصمیم گرفتیم، اگر ارز بیشتری داشتیم، به گروه سه و چهار اختصاص دهیم و ارز صادرکنندگان را به گروه های شش، هفت و یا هشت اختصاص دهیم. در حقیقت با تشکیل یک نظام اولویت بندی کالا و تخصیص ارز، به نوعی کاهش درآمدهای ارزی را که ناشی از کاهش فروش نفت بود جبران می‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال های 90 تا 92 اعلام کردیم هر صادرکننده ای ارز حاصل از صادرات را به مرکز مبادله ارزی انتقال دهد و در اختیار یک واردکننده قرار دهد، دولت دخالتی در قیمت گذاری آن ارز نخواهد کرد، چون اساسا قیمت کالاهای گروه 5 تا 9 در بازار مهم نیست و آنچه اهمیت داشت، اجرای سیاست وفور کالا بود.

غضنفری به تفاوت های تصمیماتی که در دولت دهم و دولت فعلی اتخاذ می شود اشاره و بیان کرد: در آن زمان با تشدید تحریم، صادرکننده را مجبور نکردیم ارز خود را به دولت بدهد و او مختار بود ارز را به قیمتی که می توانست به واردکننده بفروشد.

همچنین درباره کالاهای گروه 5 تا 9 تنها به وفور کالا فکر می کردیم و حمایت سازمان حمایت از مصرف کننده مورد توجه نبود در حالی که امروز سازمان حمایت از مصرف کننده به سراغ همه کالاها رفته است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول