اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

مسابقه دانش‌آموزی نور، بهانه‌ای برای ترغیب نوجوانان به انجام آزمایش‌های علمی

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: مسابقه دانش‌آموزی نور را بهانه‌ای است تا دانش‌آموزان به سمت انجام آزمایش‌های متفاوت علمی ترغیب شوند.

مسابقه دانش‌آموزی نور، بهانه‌ای برای ترغیب نوجوانان به انجام آزمایش‌های علمی

حسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در گفت‌وگو با  خبرنگار گروه آموزش خبرگزاری فارس، درباره برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور گفت: مسابقه دانش‌آموزی نور با گرامیداشت افراد مختلفی برگزار می‌شود؛ هدف از این نام‌گذاری‌ها، الگوسازی از مفاخر جهان اسلام و گرامیداشت دانشمندان مختلف است که اثرگذاری بالایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی خواهند داشت.

وی افزود: با برگزاری این مسابقه، دانشمندان جهان اسلام به دانش‌آموزان معرفی می‌شوند و دانش‌آموزان می‌توانند با دانشمندانی که در الگوسازی‌های علمی مورد توجه جوامع اسلامی هستند، آشنا شوند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به تشریح اهداف و جزئیات برگزاری این مسابقه اشاره کرد و گفت: مسابقه دانش‌آموزی نور در ذیل اهداف و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بنیاد مصطفی(ص) طراحی و برای امیدبخشی و ایجاد افق‌های جدید و نگرش متفاوت در حوزه علوم برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

تاریخی با بیان اینکه مسابقه دانش‌آموزی نور با هدف ایجاد نگرشی متفاوت در حوزه علم و فناوری با محور دانش‌آموزان، طراحی و برگزار می‌شود، افزود: این مسابقه، بهانه‌ای است تا دانش‌آموزان به سمت انجام آزمایش‌های متفاوت علمی ترغیب شوند و نتیجه آزمایش‌های خود را در قالب فیلم‌های یک‌دقیقه‌ای به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

وی یادآور شد: مسابقه دانش‌آموزی نور به بروز استعدادهای دانش‌آموزان توجه دارد تا آنان بتوانند در کنار کشف استعدادهای خود در زمینه‌های مختلف با الگوهای مختلف جهان و فعالیت‌های آنان آشنا شوند.

گفتنی است؛ مسابقه دانش‌آموزی نور، بهانه‌ای است تا دانش‌آموزان به انجام آزمایش‌های متفاوت علمی ترغیب شوند و نتیجه آزمایش‌های خود را در قالب فیلم‌های یک‌دقیقه‌ای به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

مسابقه دانش‌آموزی نور به‌عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در حوزه دانش‌آموزی هرسال یک‌بار برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق‌های نوین درزمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.

می‌توان یکی از اهداف برگزاری مسابقه دانش‌آموز نور را گسترش سطح فعالیت‌ها در حوزه دانش‌آموزی دانست تا بتوان به افراد بیشتری شانس برجسته شدن در آینده را ارائه دهیم که مقدمات این کار با انگیزه سازی ایجاد می‌شود.

دوره چهارم مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015، از مردادماه سال گذشته آغاز شد و موضوع این دوره از مسابقه ساخت فیلم‌های علمی کوتاه یک دقیقه‌ای از آزمایش‌هایی در مباحث مختلف ماده و انرژی بود.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس خود، علاوه بر تمدید این دوره تا پایان مردادماه ۹۹، شرایط ویژه‌ای برای این دوره از مسابقه دانش‌آموزی نور اتخاذ شد.

برای رعایت اصول بهداشتی اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از اجتماعات، از ابتدای خردادماه ۹۹، ثبت‌نام بصورت خانوادگی برای دانش‌آموزان میسر شد و هر دانش‌آموز می‌توانست به عنوان سرگروه در منزل و با مشارکت اعضای خانواده خود در مسابقه شرکت کند.

در این دوره؛ دوهزار و ۴۰۹ دانش ­آموز در قالب یک هزار و ۸۷ گروه شرکت کردند که تعداد ۶۹۱ فیلم ارسال کردند؛ شرکت کنندگان این دوره از مسابقه دانش،آموزی نور از ۶ کشور جهان از جمله مراکش، الجزایر، مالزی، هند، افغانستان و ایران هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول