به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در دهمین نشست از سلسله نشستهای گفتوگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفتوگو بر محور تحول با حضور وزیر بهداشت، اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش، مدیران کل آموزش و پرورش استان و رؤسای ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور که به صورت ویدئوکنفرانس و در شبکه «شاد» برگزار شد، اظهار کرد: به نمایندگی از جامعه فرهنگیان کشور از خدمات جامعه سلامت کشور شامل پزشکان، پرستاران و همه کادر درمان تشکر میکنم؛ در شرایطی که کشور و بهداشت و درمان کشور تحت شدیدترین تحریمهای ظالمانه قرار داست اما عملکرد خوبی در مقایسه با نظامهای بهداشتی که تحت هیچ تحریمی نبودند، داشت.
وی بابیان اینکه کرونا همه مأموریتهای آموزش و پرورش را تحتالشعاع قرار داده است، گفت: مخاطره کرونا در نظام تعلیم و تربیت، مخاطرهای خاموش و آسیب ماندگاری در نظام تعلیم و تربیت ایجاد میکند زیرا مدرسه و آموزش حضوری، گام مهمی در تکوین شخصیت، رشد روانی اجتماعی دانش آموزان، سلامت و جامعهپذیری کودکان است؛ بنابراین مدرسه و آموزش حضوری فرصتی برای ساختن آینده کشور است.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه در فاصله یک هفته از تعطیلی مدارس، برنامه آموزش تلویزیونی تشکیل شد و به ادامه فرایند آموزش بهصورت غیرحضوری پرداختیم، افزود: شبکه شاد در کوتاهترین زمان ممکن به یک شبکه بزرگ تبدیل شد و در بین خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات کشور از نظر تعداد کاربر و خدمات مورد ارائه یکی از بزرگترین شبکههای کشور است و شبکه شاد بهتدریج رشد کرده است و مشکلات خود را هم کاهش داده است.
حاجی میرزایی با تشریح اینکه آموزش و پرورش همواره دغدغه فراهم کردن فرصتهای مناسب آموزشی و عدالت آموزشی داشته است، اظهار کرد: کرونا فرصتی فراهم کرد تا برای عدالت و فرصتهای آموزشی امکان جدیدی را ایجاد کنیم و اکنون میتوانیم با استفاده از شبکه شاد بهترین معلم را در دورترین مناطق کشور در اختیار دانشآموزان قرار دهیم و محدودیتهای مکان مناسب و نیروی انسانی باکیفیت با استفاده از شبکه شاد به میزان زیادی رفع شده است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش حضوری اولویت اول ما است و با وجود شیوع کرونا مدرسه باید باز باشد، ادامه داد: مدرسه حلقه اتصال آموزش و پرورش با دانشآموز و خانواده است و اطمینانبخش برای استمرار فعالیتهای آموزشی برای نظام تعلیم و تربیت است.
وی با بیان اینکه نگران در خانه ماندن کودکان در شرایط کرونا و افزایش وزن آنها هستیم، گفت: برنامههای گوناگون ورزشی برای دانشآموزان پیشبینی کردهایم تا دانشآموزان تغذیه و تحرک خود را اصلاح کنند.
وی با اشاره به اهمیت طرح کوچ و تأکید آموزشوپرورش بر اجرای آن در شرایط کرونا، اظهار کرد: تاکنون ۶۰ درصد دانش آموزان شاخص توده بدنیشان اندازهگیری شده است و آموزشهای لازم به خانوادهها و دانشآموزان برای کاهش وزن دانشآموزان داده شده است.
حاجی میرزایی با بیان اینکه در حوزه آسیبهای اجتماعی طرح نماد را توسعه دادهایم، اضافه کرد: این طرح در شبکه شاد در حال پیگیری است و برای افزایش تعداد مناطق و دانش آموزان تحت پوشش این طرح را اجرا میکنیم.
وی با بیان اینکه برنامهریزی کردهایم تا هر دانشآموز یک مهارت اجتماعی را یاد بگیرد، گفت: کانون یاریگران زندگی، آموزشهای بهداشتی و ... از دیگر طرحهای آموزش و پرورش است که محتوای متناسب با آنها تهیه و در شبکه شاد بارگذاری میشود که برخی مطالب تا ۲۰ میلیون بار دیده میشود.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه نقشه راه آموزش و پرورش، سند تحول آموزش و پرورش است و تربیت متوازن شش ساحت مطرحشده در آن سند از اهداف اجرایی آموزش و پرورش است که در اجرای ساحت زیستی و بدنی به همکاری و مشارکت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیاز داریم.
حاجی میرزایی همچنین در حاشیه این برنامه، اظهار کرد: همه ما می دانیم که رفتار جامعه تحت تأثیر یادگیریهاست و هرچقدر که یادگیری ها بهبود پیدا کند، رفتار جامعه اصلاح خواهد شد.
وی ادامه داد: ما یک سپاه بسیار بزرگ فرهنگی داریم. یک میلیون معلم، ۱۵ میلیون دانشآموز و ارتباط وسیع و تنگاتنگی که با خانواده هاست و این سپاه عظیم فرهنگی می تواند در خدمت فرهنگسازی، مصونیت بخشی و افزایش ظرفیت و توان تاب آوری جامعه در خدمت عزیزان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد.
حاجی میرزایی ادامه داد: همه ما درگیر یک مبارزه بسیار سختی هستیم و در خط مقدم این مبارزه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در این جلسه به نمایندگی از جامعه بزرگ فرهنگیان از تمام تلاشها و کوششهای ارزشمندی که انجام شده تشکر کردیم و اعلام آمادگی کردیم که از طریق انتقال آگاهی بتوانیم به پیشبرد سیاستهای وزارت بهداشت کمک کنیم.
وی گفت: درجه بلوغ یک جامعه به میزان بسیار زیادی به میزان همگرایی و همافزاییها در درون جامعه ارتباط دارد، هرچقدر همکاری بین دستگاهها بیشتر و همافزاتر باشد، آن جامعه توسعه یافتهتر و پیشرفتهتر است و آمادگی برای پیشرفت و تعالی بیشتر هست.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ما زمینههایی بسیار متنوع همکاری داریم بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، در طی سالهای گذشته گامهای بسیار خوبی برداشته شده است و کماکان بر توسعه این فعالیتها تأکید کردیم. امسال طرحی را تحت عنوان طرح کوچ برای کاهش وزن و چاقی دانشآموزان اجرا می کنیم.
انتهای پیام/