اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

پیوستن به مدرسه سازی با یک «آجر»

روایت شرکت در کار خیر مدرسه‌سازی، روایت امروز و دیروز نیست، روایت بیش از دو دهه است. مردان و زنانی که آجر به آجر برای ایجاد سرپناه ایمن دانش آموز تلاش کرده اند.

پیوستن به مدرسه سازی با یک «آجر»

خبرگزاری فارس ـ مریم عابدینی: روایت شرکت در کار خیر مدرسه‌سازی، روایت امروز و دیروز نیست، روایت بیش از دو دهه است. مردان و زنانی که آجر به آجر برای ایجاد سرپناه ایمن دانش آموز تلاش کرده اند.

جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، یکی از بزرگترین تشکل های مردمی کشور است که سنگ بنای آن 22 سال پیش گذارده شد و حالا بعد از گذشت دو دهه، سهم 30 درصد از مدارس کشور را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر از مجموع 530 هزار کلاس درس موجود در کشور، امروز بالغ بر 107 هزار کلاس درس به همت خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.

* وقتی پویش آجر به آجر ایجاد شد

«وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا و نیکی‌هاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر امید [نیز] بهتر است. سوره مبارکه کهف - آیه شریفه 46» صدها فرشته بوسه بر آن دست می‌زنند/ که از کار خلق یک گره بسته وا کند.

مردم نیک اندیش کشور در این سال ها برای مدرسه سازی گام های بزرگی را برداشتند اما این نگاه وجود داشت که فقط افرادی که دارای سرمایه هستند، می توانند در این راه گام بردارند بر همین اساس مسیر کار خیر گسترده تر شد.

بسته تحولی مشارکت‌های مردمی و در ذیل آن «پویش ملی #آجربه آجر» در همین راستا و به منظور ارج نهادن به فعالیت خیرین مدرسه ساز راه‌اندازی شد و در کنار آن موضوع جذب خیرین با هر میزان بضاعت مالی در ساخت مدارس کشور کلید خورد.

از زمانی که پویش ملی آجر به آجر وارد فاز اجرایی شده است، مورد استقبال هم‌میهنان خیراندیش قرار گرفته است؛ در این پویش همدلانه، هموطنان با هر بضاعت می‌توانند حتی به اندازه خرید یک آجر در مدرسه‌سازی مشارکت کرده و سهمی را در محرومیت زدایی آموزشی کودکان این سرزمین داشته باشند. 

* مشارکت در نوسازی مدارس یک نیاز حیاتی است

بنابر گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، از زمان آغاز اجرای پویش مردمی آجر به آجر در روزهای اخیر، 48 هزار نفر در کشور برای ساخت مدرسه مشارکت کردند.

محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک رئیس، معاونان و مدیران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، اظهار کرد: اگر به موضوعات پیش روی هر سازمان نظم دهیم، مطمئناً بازده و کارایی آن سازمان افزایش می‌یابد. در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تحرک و پویایی خوبی وجود دارد و همکاران ما در سازمان و در سطح کشور بسیار سخت‌کوش، پرتلاش و مسؤولیت‌پذیر هستند.

وی گفت: باید اولویت‌های هر استان، شهرستان، بخش و روستا را پیدا کنیم و سپس خیرین را برای حل مسائل مربوطه و امور خیریه با توجه به اولویت و نیاز مناطق هدایت کنیم و بر اساس نیازهای مشخص‌شده به خیرین الگو دهیم و مشارکت آن‌ها را به نحو مناسب و سنجیده به مدارس هدایت کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه مشارکت در نوسازی مدارس یک نیاز حیاتی است، گفت: فرهنگ جامعه و ظرفیت مردم درزمینه مشارکت بسیار عالی است و می‌توانیم ظرفیت‌های مهمی را در این زمینه ایجاد کرده و به دستاوردهای خوبی برسیم.

* طرح آجر به آجر یکی از نمونه مشارکت‌های اساسی جامعه در مدرسه‌سازی است

حاجی میرزایی اجرای طرح آجر به آجر را یکی از نمونه مشارکت‌های اساسی جامعه در مدرسه‌سازی دانست و گفت: هدف از طرح آجر به آجر مشارکت مردمی در ساخت مدرسه و احساس مسئولیت عموم جامعه نسبت به مدرسه‌سازی است که این هدف بسیار مهمی است.

وی گفت: در حال حاضر یکی از استراتژی‌هایی که می‌توان برای سازمان تعیین کرد، مولدسازی دارایی‌ها و ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش است و این موضوع باهمت مدیران و کارکنان سازمان نوسازی مدارس قابل‌حل خواهد بود.

 بهرام سرمست استاندار قم هم در جلسه هماهنگی طرح جذب مشارکت های مرمی در ساخت و تجهیز مدارس استان تحت عنوان «آجر به آجر»، طی سخنانی مزایا و محاسن این طرح را مورد توجه قرار داد و گفت: جلب مشارکت های خرد می تواند جمع کثیری از مردم را در این طرح مشارکت دهد.

وی نقش آفرینی دستگاه های فرهنگی و رسانه ها را در راستای معرفی این طرح به مردم را ضروری دانست و تصریح کرد: تحقق این طرح در گروی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی  در بین آحاد مردم است.

به گزارش فارس، نیکوکاران می‌توانند با مراجعه به سایت http://ajorbajor.ir و با هر میزان بضاعت مالی در این امر حسنه مشارکت داشته و پوستر اختصاصی خود را بسازند.

سامانه «مهر مدرسه» http://MehreMadrese.ir نیز به عنوان زیر‌ساخت اصلی پویش ملی آجر به آجر فعال است و بر اساس مشارکت خانواده‌ها در امر مدرسه سازی طراحی شده و به جذب مشارکت بیشتر مردم در امر مدرسه سازی می پردازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول