اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

برگزاری دوره‌ «اقراء» در استان‌ها/ گواهی اجازه قرائت به قاریان شهرستانی اعطا می‌شود

معاون اجرایی شورای عالی قرآن از برگزاری دوره‌های اقراء ویژه اعطای گواهی اجازه قرائت به قاریان قرآن کریم در سراسر کشور خبر داد.

برگزاری دوره‌ «اقراء» در استان‌ها/ گواهی اجازه قرائت به قاریان شهرستانی اعطا می‌شود

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس اعطای گواهی اجازه قرائت یا همان «اقراء» به قاریان قرآن چند سالی است به همت شورای عالی قرآن راه افتاده و طی آن چند نفر از اساتید صاحب اجازات جهان اسلام با حضور در کشورمان قرائت یک دوره کامل قرآن کریم را به یکی از روش‌های قرائت مانند حفص، ورش و... از قاریان دریافت و در صورت قبولی قرائت به آنها گواهی‌نامه اجازات اعطا می‌کنند.

دوره‌های اقراء چیست؟

این کار یکی از سنت‌های رایج تعلیم و تعلم قرآن از صدر اسلام تاکنون است که در آن قاری با قرائت یک دوره کامل قرآن نزد استاد و شیخ قرائت (مُقری)، نحوه تلفظ و ادای دقیق حروف و کلمات قرآن را فرا می‌گیرد تا الفاظ قرآن با دقت و امانت، نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و به صورت شفاهی منتقل شود. با این شیوه، سلسله اسناد قرائت که نهایتاً به قرائت پیامبر گرامی اسلام می‌رسد هم حفظ می‌شود.

این امر در گواهی اعطا شده به قاری ذکر می‌شود یعنی نام فردی که از او گواهی را گرفته و نام استاد قبل از او و... تا پیامبر اسلام (ص) در گواهی ذکر می‌شود. به این صورت قاری که گواهی دریافت کرده خود صاحب اجازات می‌شود و می‌تواند برای دیگر قاریان دوره برگزار کرده و به آنها گواهی بدهد.

برگزاری دوره‌های تخصصی اقراء در سراسر کشور

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن از گسترش این دوره‌ها در سراسر کشور خبر داد و گفت: نظر به اهمیت گسترش سنت اقراء و باتوجه به بستر مناسبی که در چند سال اخیر با حضور شیوخ صاحب اجازه، از جمله شیخ محمد فهمی عصفور از مصر، دکتر رفعت علی دیب از سوریه و مرحوم شیخ محمود کرخی از عراق، در کشورمان فراهم شده، بنا شد در راستای تکمیل این حرکت ارزشمند، طرح توسعه دوره‌های اقراء با استفاده از ظرفیت حدود ١٠٠ نفر از استادان، قاریان و حافظانی که در این چندسال موفق به دریافت اجازه قرائت شدند در دستور کار قرار گیرد.

اولویت برگزاری دوره اقراء برای قاریان و حافظانی که از رسانه ملی تلاوت می‌کنند

میرزاجانی ادامه داد: این طرح که به زودی آغاز می‌شود در چند مرحله اجرا خواهد شد و از جمله مخاطبان آن، اساتید فعال در حوزه آموزش قرآن و قاریان و حافظان ممتازی هستند که در رسانه ملی تلاوت می‌کنند.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن، با بیان این که جزئیات بیشتری از این طرح متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: از همکاری با نهادها و تشکل‌هایی که آمادگی مشارکت در اجرای این برنامه را دارند استقبال می‌کنیم، چرا که قطعاً با همکاری و هم‌افزایی، این گونه طرح‌ها با کیفیت بهتری عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول