اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

گفت‌و‌گوی ظریف با رئیس جمهور کوبا/ آمادگی ایران و کوبا برای همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا

رئیس جمهور کوبا در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر مواضع این کشور در ضدیت با تحریم‌ها و اقدامات آمریکا علیه ملت ایران، آمادگی کشورش را برای همکاری با ایران در زمینه تولید واکسن کرونا اعلام کرد.

گفت‌و‌گوی ظریف با رئیس جمهور کوبا/ آمادگی ایران و کوبا برای همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مقصد سفرش به سه کشور آمریکای لاتین در کویا به سر می‌برد، در ادامه دیدار با مقامات کوبایی با «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا به شکل ویدئو کنفرانس گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد.

در این گفت‌وگو، رئیس جمهور کوبا بر مواضع کشورش در ضدیت با تحریم‌ها و اقدامات آمریکا علیه ملت ایران و همچنین حق ایران در بهره‌ برداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تأکید کرد.

 

 

ظریف نیز از با تشکر از حمایت کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان از همتای کوبایی برای دیدار از جمهوری اسلامی ایران را تجدید کرد.

در این گفت‌و‌گوی ویدئو کنفرانسی همچنین  روابط خوب سیاسی بین دو کشور مورد اشاره قرار گرفت و به ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و کوبا پرداخته شد.

دو طرف آمادگی خود را برای همکاری در زمینه تولید واکسن و از جمله واکسن ویروس کرونا اعلام کردند.

موضوع انرژی و همکاری‌های نفتی بین دو کشور نیز از دیگر موضوعات مورد مذاکره ظریف با رئیس جمهور کوبا میگل دیاز کانل بود.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر با همتای کوبایی دیدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در این سفر از دو مرکز مطالعات پزشکی و دارویی در هاوانا بازدید کرد و در جریان پیشرفت‌های به دست آمده برای تولید انواع واکسن از جمله واکسن کووید-۱۹ قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این نیز سفری به کاراکاس (اینجا بخوانید) داشت و با مقامات ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد و قرار است در سومین مقصد این سفر به بولیوی برود تا در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور شرکت کند.

سعید خطیب‌ زاده پیش از انجام این سفرها در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس درباره دلایل سفر ظریف به دو کشور کوبا و ونزوئلا بیان کرده بود: کوبا و ونزوئلا از جمله شرکای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین هستند که از دیرباز همکاری‌های گسترده سیاسی در بخش‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر داشته‌اند.

وی کوبا و ونزوئلا را از کشورهای مهم و با مواضع مترقی در آمریکای لاتین برشمرد که به خاطر مقابله با مداخلات و سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه آمریکای لاتین همواره تحت فشارها و مداخلات ایالات متحده قرار داشته و به خوبی مقاومت کرده‌اند.(جزییات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول