اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

جلوگیری از کوری با ژن درمانی برای نخستین بار

آب سیاه بیماری خطرناکی است که منجر به آسیب دیدن اعصاب بینایی و کوری می شود. ژن درمانی روش درمانی جدیدی است که می تواند جلوی این بیماری را بگیرد.

جلوگیری از کوری با ژن درمانی برای نخستین بار

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، محققان استرالیایی برای درمان قطعی بیماری آب سیاه یا گلوکوم روش جدیدی را ابداع کرده اند. این روش مبتنی بر دستکاری ژنتیک برای جلوگیری از اختلال در اعصاب بینایی است.

ژن درمانی که پیش از این برای مقابله با بیماری های خطرناکی مانند سرطان به کار گرفته شده، با بازگرداندن کارآیی به اعصاب تخریب شده چشم جلوی کاهش توان بینایی افراد مبتلا به آب سیاه را تا حد زیادی می گیرد. علت کاهش شدید بینایی و کوری مبتلایان به آب سیاه فشار زیاد به چشم و تخریب عصب متصل کننده مغز و چشم است. این نوع آسیب به سلول های عصب بینایی قابل ترمیم نیست، ولی با درمان های مختلف می توان از آسیب بیشتر جلوگیری کرد. در عین حال ژن درمانی می تواند آسیب های مذکور را برای اولین بار تا حد زیادی ترمیم کند.

برای ژن درمانی بدین شیوه از پروتئینی به نام پروترودین استفاده می شود. با انتقال این پروتئین به سلول های مغزی و ترکیب آن با ژن های سلول های مذکور از طریق تاباندن اشعه لیزر می توان اعصاب تخریب شده چشم را تا حدی بازسازی کرد.

در بررسی های انجام شده مشخص گردیده که استفاده از این روش درمانی بعد از چند هفته منجر به افزایش بینایی افراد مبتلا به آب سیاه می شود. اما برای کسب اطمینان از کارآیی آن روش هنوز باید بررسی های بیشتری صورت بگیرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول