اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افتتاح حساب ویژه برای کمک شهروندان به بازپرداخت بدهی خارجی قرقیزستان

نخست وزیر قرقیزستان بر توانایی «بیشکک» در بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود از طریق منابع کشور تأکید کرد.

افتتاح حساب ویژه برای کمک شهروندان به بازپرداخت بدهی خارجی قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سادیر جباراف» نخست وزیر قرقیزستان به توانایی «بیشکک» در بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود از طریق منابع کشور تأکید کرد.

وی اظهار داشت: هفته پیش در مورد بازپرداخت بدهی خارجی دستور دادم؛ راه‌های حل و فصل آن وجود دارند و ما می‌توانیم این بدهی را از طریق منابع خود بپردازیم.

جباراف ادامه داد: پرداخت بدهی‌ها از طریق گفت‌وگوها قابل حل و فصل است و گزینه‌های مختلفی پیش رو داریم، به طور مثال بدهی به چین را می‌توان از طریق منابع طبیعی  پرداخت کرد.

به گفته وی، شهروندان، مهاجران و تجار نامه‌های بسیاری در این باره ارسال می‌کنند. آنان متذکر می‌شوند که نمی‌خواهند بی تفاوت بمانند و خواستار بازگشایی حساب برای کمک در بازپرداخت بدهی هستند.

جباراف خاطرنشان کرد: هم اکنون حسابی افتتاح شده و در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

وی جزئیاتی در مورد اینکه دولت بدهی خارجی خود را با منابع طبیعی چطور بازپرداخت می‌کند، ارائه نکرد.

جباراف روز 4 نوامبر در مورد افتتاح حساب برای بازپرداخت بدهی خارجی که بیشتر آن به چین متعلق است، در دیدار با ساکنان روستاهای «کوک تاش» و «کوک سیریک» ناحیه «آلا بوکا» اعلام کرده است.    

کل بدهی قرقیزستان تا آخر ماه جولای در سطح 4 میلیارد و 800 میلیون دلار قرار گرفته است. این کشور به چین باید  یک میلیارد و 700 میلیون دلار بپردازد.

بیشکک فقط در سال جاری میلادی از چین برای مبارزه با کروناویروس، حمایت از اقتصاد و پوشش کمبود بودجه کمک مالی  به ارزش 742 میلیون و 900 هزار دلار درخواست کرده است. بخش عمده این کمک مالی به عنوان وام اختصاص شده است.

سازمان تحلیلی مرکز توسعه جهانی تاکید می‌کند که چنین بدهی بزرگی، قرقیزستان را در برابر چین در وضعیت «آسیب پذیری مالی» قرار می‌دهد. اگر این کشور نتواند به موقع وام بپردازد، آن زمان چین می‌تواند در دادگاه بین المللی درخواست دارایی خود را بکند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول