اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

برداشت زعفران در مه‌ولات آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: برداشت گل زعفران از ۳۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۱ تن زعفران خشک در سال جاری برداشت شود.

برداشت زعفران در مه‌ولات آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مه‌ولات و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مه‌ولات، رمضانعلی قاسمی، اظهار کرد: شهرستان مه‌ولات بزرگترین شهرستان باغی خراسان رضوی است و یکی از محصولاتی که جایگاه ویژه‌ای در ایجاد اشتغال و اقتصاد دارد، زعفران است.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات تصریح کرد: شهرستان مه‌ولات با دارا بودن ۳هزار و۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت، رتبه پنجم خراسان رضوی را از لحاظ تولید و سطح زیر کشت به خود اختصاص داده و عمده زعفران تولیدی این شهرستان در بخش شادمهر است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود چنانچه شرایط جوی و عوامل طبیعی مشکلی در برداشت ایجاد نکند، حدود 11 تن زعفران خشک در سال جاری برداشت شود.

 قاسمی افزود: از مهم‌ترین اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی مه‌ولات در حوزه ساماندهی بازار گل، ایجاد دو بازار گل در شهر شادمهر و روستای دوغ آباد مه‌ولات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی زعفران و استفاده از روش‌های نوین کشت و تغذیه بوده که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات متذکر شد: کشاورزان و مردم عزیز توجه داشته باشند پیش از شروع به جمع‌آوری و پاک کردن گل زعفران، حتما نسبت به کوتاه کردن ناخن‌ها و شستشوی کامل و مؤثر دست‌ها با مایع ضدعفونی کننده اقدام کرده و در حد امکان از دستکش یکبار مصرف برای جمع‌آوری و پاک کردن استفاده کرده و با توجه به اینکه از قدیم  در خانواده‌ها مرسوم بوده که زعفران را به صورت شب نشینی و دورهمی پاک کنند، توصیه ما این است که در شرایط فعلی اولا از برگزاری دورهمی‌های این چنینی خودداری کرده و حتما فاصله اجتماعی مناسب و استفاده از ماسک را مد نظر داشته باشند.

قاسمی با اشاره به اینکه شرایط کرونایی امسال این نگرانی را برای کشاورزان و خانواده‌ها ایجاد کرده که برای پاک کردن گل زعفران چگونه می‌توان به افرادی که در ظاهر سلامت هستند و بیماری ندارند اعتماد کرد، بیان کرد: تنها راه برطرف شدن این دغدغه بسیار مهم رعایت کامل نکات بهداشتی است و تاکنون در هیچ تحقیق علمی، سخنی از زمان ماندگاری ویروس کرونا بر روی زعفران به میان نیامده است، اما خشک کردن زعفران در دستگاه‌های مخصوص باعث می‌شود ویروس‌ها سریع‌تر از بین بروند چرا که دمای دستگاه در عرض چند دقیقه تا بیش از 70 درجه سانتیگراد می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول