اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

تولید سالانه 2 هزار و 900 تن عسل در چهارمحال و بختیاری

معاون سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس آمار سال جاری ۲ هزار و ۹۰۰ تن عسل در استان تولید می‌شود.

تولید سالانه 2 هزار و 900 تن عسل در چهارمحال و بختیاری

سام مردانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: براساس آمارگیری‌‌های استان همزمان با سراسر کشور ۳۰۶ هزار کلونی زنبور عسل در استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: براساس آمار سال جاری ۲ هزار و ۹۰۰ تن عسل در استان تولید می‌شود که از گیاهان گون، زول و دیگر گیاهان مرتعی است و متنوع‌ترین عسل از جهت انواع گل و گیاه را استان ما دارد.

وی اظهار داشت: به دلیل تنوع گیاهان و وجود مراتع و باغات و زمین‌های زراعی عسل استان از باکیفیت‌ترین و معروف‌ترین عسل‌های کشور است، همچنین در فصل سرما و مهاجرت به استان‌های گرمسیر عسل کنار و گیاهان جنوب تولید می‌کنند.

مردانی خاطرنشان کرد: سرانه مصرف عسل برای هر نفر در استان یک و نیم کیلوگرم است و حدود یک هزار و ۵۰۰ تن از عسل تولیدی استان به شکل‌های مختلف از استان خارج و صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دام سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه عمده تولید زنبور، عسل است بیان کرد: زهر زنبور با ارزش‌ترین و گران‌ترین محصول تولیدی زنبور عسل است و برآورد تولید زهر زنبور عسل در استان ۷۰۰ گرم است.

وی در خصوص سایر محصولات تولیدی از زنبورعسل گفت: ۷۰۰ کیلوگرم برموم ، ۷۰ تن موم، ۴.۵ تن گرد گل و ۱۰۶ کیلوگرم ژل رویال که از جمله با ارزش‌ترین تولیدات زنبور عسل است در استان تولید می‌شود.

مردانی در خصوص میزان اشتغال‌زایی زنبورداری در استان گفت: تعداد افراد شاغل در زنبورداری‌های استان ۶۴۰ نفر می‌باشند که حدودا به ازای هر ۱۰۰ کلونی یک نفر اشتغال دارد. تعداد کل زنبورستان‌ها دوهزار و ۶۶۳ مورد است و زنبور‌داران پر تولید ما بیش از ۱۵ کیلوگرم تولید داشته‌اند و میانگین تولید عسل در استان در هر کلونی ۹.۵ کیلوگرم است.

انتهای پیام/۶۸۰۳۲/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول