اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کدو حلوایی دشمن سرسخت سرماخوردگی و آنفلوآنزا

کدو حلوایی خاصیت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارد که از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کدو حلوایی دشمن سرسخت سرماخوردگی و آنفلوآنزا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کدو حلوایی یک گیاه علفی است که دارای ساقه‌های بلند و خزنده و برگ‌های پهن است، گل‌های این گیاه زرد و میوه آن شبیه خربزه و یا خیلی بزرگتر از آن است، قسمت‌های مورد استفاده کدو حلوایی میوه، پوست، تخم میوه است و گل کدو حلوایی را پخته و در تهیه ترشی، مربا مورد استفاده قرار می‌دهند.

کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این گیاه تنها ۲۰ کالری وجود دارد. کدو حلوایی یکی از نیروگاه های تولید ریزمغذی‌های حیات‌بخش در طبیعت است و برای حفظ زیبایی نیز بسیار مفید است.

کدو حلوایی خاصیت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارد که از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند.

 کدو حلوایی و فواید آن برای بدن

 این گیاه خوراکی حاوی اکسیدهای قدرتمند آنتی‌هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول‌های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می‌کند. همچنین حادی ویتامین A است که به تولید سلول‌های پوستی جدید و نرم‌تر و جوان‌تر شدن این بافت کمک می‌کند.

 کدو حلوایی با داشتن غنی‌ترین ریزمغذی‌ها، مجهز به سلاح‌هایی موثر برای مقابله با بیماری‌ها است.

  کدو حلوایی به دلیل داشتن مقادیر بالای کاروتنوئید ۳۰ درصد از بروز تمام انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

 علاوه بر این کدو حلوایی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای بتاکاروتن که در میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی رنگ مثل هویج و کدو به وفور یافت می‌شود، از پوست در برابر تشعشعات ماوراء بنفش محافظت می‌کند و مصرف عصاره آن به طور روزانه حتی تأثیر محافظتی کرم ضد آفتاب را افزایش می‌دهد. به علاوه عصاره کدو حلوایی لایه محافظتی روی پوست در برابر فاکتورهای محیط زیستی دیگر مثل آلودگی هوا، استرس و دود سیگار ایجاد می‌کند.

 تخمه های کدو حلوایی به دلیل این که منابع سرشار از عنصر روی و اسیدهای چرب امگا 3 هستند، مهارت و توان مغز را بالا برده و به شما کمک می‌کند بهتر و سریع تر فکر کنید، ذهن شما را تیزتر کرده و در عین حال سبب تقویت تراکم استخوان‌های سالم می‌شود.

کدو حلوایی برای درمان پوست چرب

اگر پوست چربی دارید، می‌توانید با مخلوط کردن یک قاشق سوپ‌خوری کدو حلوایی با یک قاشق چای‌خوری، سرکه سیب یک پک صورت را امتحان کنید. این ترکیب را روی صورت مرطوب بمالید و تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خشک شود. اول آب ولرم بشویید و سپس با آب سرد بشویید. بعد از آن می‌توانید از مرطوب کننده مناسب برای نوع پوست خود استفاده بکنید.

فواید ضد پیری کدو حلوایی

کدو حلوایی منبع خوبی از ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و همچنین حاوی بتاکتروتن دارد که به جلوگیری از آسیب UV و بهبود بافت پوست کمک می‌کند. این کار به ارتقا تولید کلاژن کمک می‌کند در نتیجه باعث بهبود بافت و کشش پوست شما می‌شود. پوست را از آسیب شدید محافظت می‌کند، که مسؤول ایجاد چین و چروک و حتی سرطان پوست است.

کدو حلوایی یک نرم کننده عالی برای موهای خشک

اگر موهای خشک دارید، می توانید یک نرم‌کننده مو ساده را با استفاده از کدو حلوایی آماده کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است شما نیاز به دو فنجان کدو حلوایی خرد شده و پخته شده، یک قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل، یک قاشق سوپ‌خوری عسل و یک قاشق سوپ‌خوری ماست دارید، کدو حلوایی و ماست را در یک مخلوط‌کن ریخته و آن را به پوره تبدیل کنید، سپس روغن نارگیل و عسل را به مخلوط آرام اضافه کنید. آن را به موهای مرطوب کننده بمالید، یک کلاه حمام پلاستیکی بپوشید و به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید، بماند.

کدو حلوایی برای بهبود سیستم ایمنی

کدو حلوایی مقادیر زیادی منیزیم برای حفظ عملکرد ماهیچه‌ها و تقویت سیستم ایمنی دارد. با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون در بدن، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلفی از عفونت‌ها مانند سرما، آنفلوآنزا و تب می‌شود.

در فصل سرما، کدو حلوایی از بدن ما در برابر انواع ویروس‌ها محافظت می‌کند. چون حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و سبب تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود. رنگ نارنجی این کدوی خوشمزه سرشار از کاروتنوئید‌ها است. در بین این ترکیبات، بتاکاروتن برای سلامتی فوق‌العاده است، چون به بدن کمک می‌کند تا ویتامین A تولید کند. این ویتامین نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با ابتلا به بیماری‌های فصل سرما مقابله می‌کند. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان داده است که این ویتامین برای سلامت روده‌ها بسیار ضروری است، چون باعث تقویت پرز‌هایی که سطح آن را پوشانده می‌شود و به این ترتیب به مقابله با عفونت‌ها کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این، ویتامین A می‌تواند از پیری زودهنگام قدرت بینایی پیشگیری کرده و باعث تقویت آن شود.

بسیار مفید برای فشار خون

کدو حلوایی حاوی میزان زیادی پتاسیم است؛ بنابراین تأثیر مثبتی روی سلامت عروق دارد. توصیه می‌کنیم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کنترل فشارخونتان از خواص کدو حلوایی و تخمه‌های آن غافل نشوید.

مناسب برای رفع یبوست

افرادی که به طور مرتب دچار یبوست می‌شوند می‌توانند از فواید کدو حلوایی بهره‌مند شوند. چون این کدوی خوش‌رنگ سرشار از فیبر است و خاصیت ضدیبوستی دارد. کدو حلوایی برای افرادی که به مشکلات روده دچار هستند نیز توصیه می‌شود. تخمه‌های کدو حلوایی سرشار از آهن است و به این ترتیب برای مقابله با کم‌خونی و خستگی مفید هستند. اگر مضطرب هستید و استرس زیادی دارید و یا از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برید از خوردن تخمه‌های کدو غافل نشوید.

کدو حلوایی برای جلوگیری از زخم معده

کدو حلوایی یک غذای سم‌زدایی فوق‌العاده است. یک ادرارآور طبیعی است که برای دفع سموم و مواد زائد از بدن مفید است. خواص دارویی کدو حلوایی دستگاه گوارش را آرام می کند و از زخم معده جلوگیری می‌کند.

کمک به رشد مو

محتوای بالای ویتامین A  آب کدو حلوایی به همراه پتاسیم زیاد آن، سبب رشد بهتر مو می‌شود. عصاره کدو حلوایی یک ماده موثر برای درمان ریزش مو است. تجربه نشان داده است عصاره کدو حلوایی مو‌های خشک و آسیب‌دیده را به‌خوبی ترمیم می‌کند. با خوردن تنها نصف فنجان آب کدو حلوایی در روز می‌توانید از تمام منافع آن بهره‌مند شوید.

کدو حلوایی برای حفاظت از سرطان پوست

مقدار بالای کارتونویید و روی موجود در کدو حلوایی در برابر سرطان پروستات محافظت می‌کند. از بزرگ شدن پروستات و تحریک هورمون‌های مردانه که سبب مشکلات پروستات می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

ذخیره‌سازی و روش صحیح نگهداری کدو حلوایی

کدو حلوایی باید در یک مکان خنک، تاریک، خشک نگهداری شود، کدو حلوایی می‌تواند تا یک ماه دوام بیاورد و به مدت ۳ ماه در یخچال نگهداری شود.

کدو حلوایی پخته می‌تواند تا ۱۶ ماه به صورت یخ زده یا کنسرو شده نگهداری شود.برای افزایش عمرش، پوست کدو حلوایی باید با مخلوط یک قاشق غذاخوری کلر با یک گالن آب کاملاً شسته شود، این کار سبب ضدعفونی شدن پوست و جلوگیری از تشکیل کپک و پوسیدگی می‌شود.خشک شدن فوری برای جلوگیری از کپک و خرابی مهم است. اگر هر کپکی قابل مشاهده شد، آن را با روغن گیاهی پاک کنید.

از خواص نوشیدن آب کدو حلوایی چه می‌دانید؟

آب کدو حلوایی یکی از خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های موجود است که از خواصی خاصی برخوردار است.

برای افرادی که از سنگ‌های کلیه و سنگ کیسه صفرا رنج می‌برند، مصرف روزانه آب کدو حلوایی به مدت ۱۰ روز پیشنهاد می‌شود، در طی این دوره کافی است هر روز ۳ مرتبه و در هر وعده نصف لیوان آب این میوه را میل کنید.

با نوشیدن یک لیوان عصاره کدو حلوایی با بیماری صبحگاهی (تهوع، بدحالی، بی‌حالی) که بخصوص در میان زنان باردار شایع است خداحافظی کنید.

توصیه پزشکان برای نوشیدن آبمیوه کدو حلوایی به بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی سابقه دیرینه‌ای دارد.

مواد فعال بیولوژیکی موجود در این عصاره همانند یک پاک‌کننده طبیعی کبد عمل می‌کند. آبمیوه کدو حلوایی، قادر به پاکسازی مواد زائد تجمع یافته در رگ‌ها است و به‌طور خیلی موثری احتمال بیماری و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. محتوای آنتی‌اکسیدانی بالای این عصاره نیز مانع از خشک شدن و سخت شدن دیواره رگ‌ها می‌شود.

کدو یکی از بهترین گزینه‌ها از خانواده سبزیجات برای شروع تغذیه تکمیلی کودکان است شما از ۶ ماهگی می‌توانید این خوراکی ارزشمند را در برنامه غذایی کودک عزیزتان بگنجانید.

متخصصان می‌گویند، به خاطر ذخایر ارزشمند غذایی، مصرف آن سبب افزایش سیستم ایمنی کودکان می‌شود.

چگونه می‌توانیم کدو حلوایی را انتخاب و نگهداری کنیم؟

کدو حلوایی در اشکال مختلف، اندازه‌ها و رنگ‌ها موجود هستند.آن‌ها می توانند تا ۱۰۰ پوند رشد کنند اما کدو حلوایی‌های کوچک با گوشت ترد و رنگ آتشین برای مصرف مناسب هستند. اولین قدم این است که ساقه اش را چک کنید. ساقه را فشار دهید تا مطمئن شوید که محکم و سفت وصل شده است. ساقه نرم نشان می دهد که کدو حلوایی تازه نیست. کل کدو حلوایی را برای نقاط نرم بررسی کنید و اگر هر نقطه نرمی پیدا کردید، سراغ بعدی بروید. تا جایی که به رنگ مربوط می‌شود، باید یکنواخت باشد. تکه‌هایی از رنگ سبز نشان می‌دهد که این کدو حلوایی برای انتخاب مناسب نیست و احتمال دارد که خوب رسیده نباشد.

شکل کدو حلوایی به اولویت شخصی شما بستگی دارد. کدو حلوایی‌هایی را که عاری از لکه ها، کبودی‌ها و نقاط هستند را انتخاب کنید چون ممکن است سبب شوند کدو به سرعت فاسد شوند. از نزدیک به پایین کدو حلوایی را نگاه کنید. کپک در کدو حلوایی نشان می‌دهد که در حال حاضر در حال پوسیدن است و حشرات شروع به خوردن کدو حلوایی کرده‌اند. کدو حلوایی باید کوچک و سنگین باشند چون گوشت ترد و خوش طعمی دارند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول