اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در پی احضار ولی‌عهد سعودی؛ ریاض: اختیارات قضایی، حاکمیت کشورها را تضعیف نکند

چند روز پس از گزارش ارسال احضاریه برای ولی‌عهد سعودی به اتهام تلاش برای ترور یکی از مقامات امنیتی سابق این کشور، ریاض خواستار عدم استفاده از اختیارات قضایی بین‌المللی به‌منظور تعضیف حاکمیت کشورها شد.

در پی احضار ولی‌عهد سعودی؛ ریاض: اختیارات قضایی، حاکمیت کشورها را تضعیف نکند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نداء ابو علی» رئیس هیأت دائم سعودی در سازمان ملل متحد در نشست کمیسیون ششم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از برخی قوانین قضایی بین‌المللی انتقاد کرد.

شبکه «سی‌.‌ان‌.ان» اخیرا گزارش داده بود که دادگاهی در آمریکا به اتهام تلاش برای ترور «سعد الجبری» از اعضای پیشین سازمان اطلاعات سعودی در پیام‌رسان واتساپ، احضاریه‌ای برای محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی ارسال کرده است که بن سلمان بیست دقیقه پس از ارسال پیام، آن را رؤیت کرده است.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) گزارش داد، رئیس هیأت سعودی در نشست یادشده گفته است که ریاض خواستار «عدم استفاده از اختیارات قضایی جهانی به منظور تضعیف اصل حاکمیت کشورها، دخالت در امور داخلی و  مصونیت آنها»‌ شده است. 

طبق این گزارش، رئیس هیأت سعودی با بیان اینکه مساوات باید در میان کشورها در این خصوص برقرار شود، تأکید کرده:‌ «هر گونه تلاش در راستای اجرای صلاحیت‌های قضایی جهانی بدون در نظر گرفتن این موارد اساسی، بهانه و روزنه‌ای برای سیاست‌زده کردن دادگاه در کشورهای [جهان] است».

نداء ابوعلی همچنین گفت: «بایستی مراجعه به [گزینه] اختیارات قضایی در مواردی معین که این موارد همان جنایت‌های خطرناک باشد، صورت گیرد. [از طرفی دیگر] این مسئله باید در مواردی باشد که کشورِ انجام‌دهند جنایت، تمایلی به استفاده از اختیارات قضایی نداشته باشد یا قادر به انجام آن نباشد».

در ۱۱ مرداد ماه گذشته، سعد الجبری از اعضای پیشین سازمان اطلاعات سعودی با حضور در یک دادگاه آمریکایی در شهر واشنگتن از بن سلمان به اتهام تلاش برای ترور  شکایت کرد. در دادخواست الجبری آمده بود که ولی‌عهد سعودی در سال ۲۰۱۸، تیم تروری را برای کشتن وی و تکه‌تکه کردنش به شیوه ترور «جمال خاشقچی» به آمریکا و سپس کانادا اعزام کرده است.

شبکه «الجزیره»  اخیرا خبر داد که قاضی فدرال آمریکا با درخواست سعد الجبری درباره خارج کردن شکایت علیه بن سلمان از حالت محرمانه موافقت کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول