اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اتمام طرح پایش مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه

سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی گنبد سلطانیه گفت: طرح پایش مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه به‌ منظور بررسی راه‌حل‌های مسائل موجود در این بافت تاریخی تهیه می‌شود.

اتمام طرح پایش مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه

حسین عیدانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: قبل از آغاز بارش‌های فصلی، عملیات پایش و بازدیدهای میدانی گنبد و محوطه‌ ارگ سلطانیه به‌ منظور تعیین شرایط فیزیکی و کالبدی آثار و ارائه برنامه‌های حفاظتی و مرمتی توسط کارشناسان این پایگاه در حال انجام است.

عیدانی افزود: در زمینه اجرای عملیات پایش از گنبد و محوطه‌ ارگ سلطانیه، مرحله اول پایش از آغاز آبان ماه در گنبدخانه، تربت خانه، ارگ و محوطه پیرامونی آغاز شده است که مورد بازدید فنی کارشناسان این پایگاه قرار گرفته است و پایش مابقی آثار نیز در حال انجام  است.

 سرپرست میراث جهانی گنبد سلطانیه افزود: پس از مستندنگاری و ارائه برنامه‌های حفاظتی، نیروهای فنی و اجرایی پایگاه بر اساس طرح پیشنهادی، عملیات اجرایی و رفع خطر از این آثار را بر اساس برنامه‌ای مشخص و در بازه زمانی 45 روزه انجام می‌دهند که شامل پاک‌سازی محوطه، برچیدن علف‌های هرز، دوغاب ریزی، ترمیم و تعویض آجرهای فرسوده، اصلاح بندکشی، اندودکاری، شیب‌بندی، اجرای کاه‌گل و... خواهد بود.

گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو است که بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی به دستور او در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود.

گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌ است، گنبد این بنا سومین گنبد بزرگ جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره، و گنبد مسجد ایاصوفیه است.

این بنا باشکوه‌ترین ساختمان شیوه آذری و شاید کل معماری ایران است که در کنار آن آرامگاه سلطان محمد خدابنده (الجایتو) ساخته شده‌ است.

از میان سرای بزرگ سلطانیه که در بر گیرنده بیمارستان، خانقاه و میانسرای آن بوده، تنها گنبدخانه و آرامگاه الجایتو بازمانده‌ است میان سرای نام برده شاید به اندازه دو برابر میدان نقش جهان بوده‌ است و فضای تربت خانه‌ها بعدها به آن افزوده شده‌ است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول