اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

آغاز ریل‌گذاری خط آهن چابهار ـ زاهدان از سمت بندر چابهار

امروز و با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار ـ زاهدان از سمت بندر چابهار آغاز شد.

آغاز ریل‌گذاری خط آهن چابهار ـ زاهدان از سمت بندر چابهار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وزیر راه و شهرسازی امروز به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است تا چندین پروژه‌های دریایی و بندری را افتتاح کند، همچنین ریل‌گذاری خط آهن چابهار ـ زاهدان به طول 628 کیلومتر از سمت چابهار آغاز شود.

بنا بر این گزارش بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران ظرفیت زیادی در توسعه ترانزیت و مناسبات حمل و نقلی ایران و کشورهای همسایه دارد. ایجاد کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به خط آهن از گذشته در دستورکار قرار گرفت.

راه‌آهن چابهار ـ زاهدان به طول 628 کیلومتر در دو بخش شمالی و جنوبی و هر کدام 4 قطعه جمعا 8 قطعه در حال احداث است که بخش جنوبی 312 کیلومتر و بخش شمالی 316 کیلومتر طول دارد.

بخش شمالی خط آهن چابهار ـ زاهدان از ایرانشهر آغاز شده و پس از عبور از خاش و ایستگاه جیگولی به زاهدان می‌رسد و بخش جنوبی این خط آهن پس از چابهار از نیکشهر عبور کرده و به ایرانشهر متصل می‌شود.

در این پروژه که به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در حال احداث است از ریلی ملی تولیدات شرکت ذوب‌آهن اصفهان استفاده می‌شود.

* مزایای خط آهن چابهار - زاهدان 

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی منطقه شرق کشور، اتصال افغانستان و کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد و توسعه اقتصادی و اجتماعی سواحل مکران از اهداف اجرای خط آهن چابهار ـ زاهدان است. بهره‌مندی کشورهای افغانستان و پاکستان و آسیای میانه از این خط ریلی و توسعه ترانزیت شرق کشور و اتصال بندر اقیانوسی چابهار به خط آهن از اهداف تکمیل این خط ریلی است.

خط آهن چابهار با اتصال خطوط ایستگاهی 730 کیلومتر طول دارد که برای قطارهای مسافری و سرعت 160 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است که حداکثر قطارهای باری در این خط ریلی 120 کیلومتر خواهد بود.

در خط آهن چابهار ـ زاهدان 32 ایستگاه خواهیم داشت و همچنین 37 دستگاه تونل و 155 دستگاه پل خاص در این مسیر ریلی احداث می‌شود.

با توجه به ویژگی‌های خاص سواحل مکران و بندر چابهار مقام معظم رهبری دستور دادند 300 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به این خط آهن اختصاص یابد که طبق گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به فارس 100 میلیون یورو تاکنون اختصاص یافته که از این محل 70 میلیون یورو تخصیص یافته است و 30 میلیون یورو نیز در حال مکاتبه برای تخصیص است.

در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این خط ریلی 47 درصد برآورد می‌شود و طبق وعده مسؤولان در سال 1400 به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول