اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس‌من| درددل‌های داوطلبان ورود به حرفه طراحی معماری؛ آقای وزیر ما هم فرزندان شما هستیم!

داوطلبان آزمون ورود به حرفه طراحی معماری به نحوه برگزاری آن معترضند. کمپین آنها در فارس من برای همین تشکیل شد. این گزارش گزیده‌ای از اظهارات آنها است.

فارس‌من| درددل‌های داوطلبان ورود به حرفه طراحی معماری؛ آقای وزیر ما هم فرزندان شما هستیم!

به گزارش خبرگزاری فارس؛ ورود به حرفه مهندسان آرزوی خیلی‌ها است. دانش‌آموزان نخبه و با استعداد ریاضی در دبیرستان‌؛ کسانی که با هزار امید و آرزو در آزمون سراسری رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های معتبر کشور را انتخاب می‌کنند. البته که برای ورود به این عرصه عضویت و قبولی در آزمون نظام‌مهندسی ضروری است. آزمونی که حالا برای بچه‌ها به ‌اندازه کنکور اهمیت پیدا کرده است.

 

آزمون امسال ورود به حرفه مهندسان اما خالی از اما و حدیث نبود؛ آزمونی که متولی برگزاری آن دفتر مقررات ملی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی است. بویژه مهندسان معماری متقاضی اخذ پروانه «طراحی» امسال حسابی شاکی بودند. برای همین با تأسیس یک کمپین در «فارس من» معترض ماجرا شدند. پویش آنها شهریور همین امسال به‌ثبت رسید و خیلی زود توانست صدها امضا بعنوان حمایت جمع‌آوری کند.

 

نمایندگان کمپین روز دوشنبه مهمان ما در خبرگزاری بودند. دلِ بچه‌ها حسابی پُر بود؛ از همه مشکلات همه نامهربانی‌ها با جامعه مهندسان، از روزگار نه‌چندان روشن مهندسین معماری و طراحی ساختمان. بیشتر از همه از آزمونی که عملاً بسیار دشوارتر از سال‌های گذشته طراحی شده بود. آن‌هم در این شرایط اقتصادی، در این کرونابازار که طبعاً انتظار می‌رفت مسؤلین وزارت‌خانه بیشتر از این‌ها با جوان‌ترهای حرفه مهندسی تا کنند. آن‌چه در ادامه می‌آید گزیده‌ای از اظهارات آنها است:

اول از همه آنکه آن‌طور که این بچه‌ها می‌گفتند، آزمون امسال رسماً سخت‌تر از سال‌های گذشته بود؛ بیشتر از همه نیاز به طراحی داشت. مثلاً اگر در ادوار گذشته طراحان سؤال تنها ترسیم ۴ یا ۵ شیت نقشه‌های معماری را مطالبه می‌کردند، امسال این طراحی‌ها به ۷ شیت افزایش پیدا کرد. موضوعی که باعث می‌شد بچه‌ها ساعت‌ها درگیر پاسخگویی آن هم در فضای بسته حوزه‌های امتحانی آن‌هم در بدترین شرایط کرونا شوند.

 

دیگر آنکه نقشه‌های خواسته‌شده عملاً بالاتر از حدود صلاحیت طراحان پایه ۳ مهندسی معماری است. توضیح آن‌که طبق مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی، یک طراح تازه‌کار تنها مجوز طراحی یک ساختمان ۲ طبقه را داراست. حال آنکه طراحان آزمون امسال ورود به حرفه طراحی، عملاً ترسیم پلان و جانمایی پارکینگ و زیرزمین یک ساختمان چندطبقه را خواسته بودند.

مطالبه جدی دیگر آن‌ها شفافیت طراحی سؤالات و قرار گرفتن پاسخ‌نامه آزمون روی سایت نظام‌مهندسی است. توضیح آنکه آزمون طراحی یک امتحان تشریحی-ترسیمی است. اما آزمون دیگر صلاحیت‌های مهندسی(مثل نظارت یا اجرا) کاملاً تستی و چهارگزینه‌ای است. همین باعث شده دفتر مقررات ملی ساختمان از قرار دادن پاسخ‌نامه کامل آزمون طراحی امتناع کند. موضوعی که البته به‌گفته بچه‌ها باعث تقاریر مختلف از پاسخ‌های محتمل آزمون امسال شده است.

 

همین سخت‌گیری‌ها همین مطالبه طراحی شیت‌هایی که عملاً بالاتر از حدود اختیارات یک طراح پایه‌ ۳ معماری است، باعث شده برخی داوطلبان احساس کنند دست‌هایی پشت‌پرده است. دست‌هایی که علاقه‌ای برای ورود جوان‌ترها به حرفه مهندسان ندارند. دست‌هایی که نمی‌خواهند انحصار آنها در کاسبی مهندسی خدشه‌دار شود. دست‌هایی که مانع از ورود دانش‌آموختگان به فضای تولید و اشتغال هستند.

آن‌هم در این اوضاع اسف‌بار اقتصاد؛ وقتی اولویت نخست کشور حمایت از تولید و رونق فضای کسب‌وکار است. با این همه آزمون کم‌سابقه امسال برای ورود به حرفه طراحی معماری نشان می‌داد وزارت‌خانه تمایلی برای ورود آسان جوان‌ترها به بازار کار ندارد. و الا دلیلی نداشت آزمون تا این اندازه دشوار طراحی شود. موضوعی که البته با سیاست‌های اعلامی دولت مبنی بر تسهیل‌گری و ایجاد اشتغال میانه چندانی نداشت.

 

بچه‌ها از دفتر مقررات ملی ساختمان حسابی گلایه داشتند؛ مجموعه‌ای که عملاً مسؤل برگزاری آزمون‌های ورودی حرفه مهندسان ساختمان است. از این‌که چرا شفاف درباره آزمون‌های طراحی توضیحی ارائه نمی‌کند. از این‌که چرا آمار روشنی از قبولی‌های هرسال به‌تفکیک جغرافیا بارگذاری نمی‌شود. البته که بدیهی‌ترین وظیفه حقوق‌بگیران دولت، پاسخگویی به شهروندان است!

 

روند رسیدگی و پاسخ‌گویی به اعتراضات هم روشن نیست؛ بچه‌ها شکایت‌هایشان را پیش وزیر هم برده‌اند. آقای اسلامی اما در پاسخ به گلایه‌های پرشمار آن‌ها در صفحه شخصی نوشته‌اند: «دانش خود را اضافه کنید!» و جای دیگر اضافه کرده‌اند: «اعتراض کنید!» اگرچه داوطلبان خاطره مناسبی از اعتراض به آزمون در سال‌های گذشته ندارند. از این‌که اساساً معلوم نیست این شکایت‌ها چگونه بررسی می‌شود؛ برای همین امید چندانی به دفتر مقررات ملی ساختمان ندارند.

موضوع بعدی تعیین «تراز مبنا» است؛ موضوعی که به‌تعبیر بچه‌ها حسابی وقت همه را در آزمون طراحی امسال گرفت. طراحان از داوطلبان خواسته بودند یک زمین حسابی بزرگ و البته شیب‌دار را طراحی کنند. البته که طرح و محاسبه این دست ساختمان‌ها در حیطه صلاحیت‌های علمی یک مهندس پایه ۳ نیست. البته که مسؤل دفتر مقررات ملی در پاسخ به اعتراضات اینستاگرامی داوطلبان اعلام کرده اگر باقی موارد طراحی درست بوده و فقط تراز مبنا غلط باشد، مشکلی نیست.

 

داوطلبان اصرار دارند پاسخ‌نامه آزمون طراحی امسال منتشر شود. البته که طرح یک پلان معماری امری کاملاً ذوقی است. اما همین خلاقیت‌ها لزوماً باید در چهارچوب مقررات ملی ساختمان اعمال شود. کار درباره طراحی پلان پارکینگ که پیچیده‌تر هم هست؛ آن‌جا عملاً برای تعبیه فضای پارک مناسب جهت واحدهای مختلف ساختمان، عملاً ابتکار خاصی نمی‌توان انجام داد. برای همین بچه‌ها می‌گویند دست‌کم پلان پارکینگ مناسب از دید طراحان آزمون منتشر شود.

بچه‌ها می‌گویند همین سخت‌گیری‌های بلاوجه، همین برخوردهای سلیقه‌ای باعث شده اهمیت آزمون طراحی تا اندازه کنکور بالا برود. آنقدر که مافیای آموزش برای آن هم طمع کند. چه کاسبی‌ها چه پول‌های کلانی که در مؤسسات آموزشی برای برگزاری کلاس‌های آمادگی آزمون به‌راه افتاده است. البته که مسؤل مستقیم سکه شدن دکان این افراد، همین آزمون‌های نه‌چندان استانداردی است که برگزار می‌شود.

حرف زیاد است؛ دل‌های بچه‌ها حسابی پُر بود. واقعاً پای درددل‌های این جوان‌ترها نشستن تا این اندازه سخت است؟! برای تک‌تک این آدم‌ها داستانی است؛ هرکدامشان کلی آرزو دارند. در آستانه تشکیل زندگی و استقلال از پدر و مادرند. کاش برای برخی مسؤلان گوش‌های شنوایی هم بود؛ همان‌ها که پای سفره بیت‌المالند؛ عِرض و اعتبارشان صدقه‌سر همین مردم بزرگوار است. خیال کنید آنها هم آقازاده‌های خودتان هستند!

 

اعتماد تک‌تک این آدم‌ها، اعتبار و حسابی که برای «فارس من» باز می‌کنند مایه مباهات است. خدمت‌گذاری مردم فخر بی‌انتهایی است؛ همین روزها همین ساعت‌های سخت، کنار شما هستیم. تک‌تک لحظاتی که بعضی حضرات عملاً برنامه‌ای برای پاسخگویی ندارند. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول