اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نتیجه انتخابات آمریکا هیچ تاثیری در وضعیت مردم نخواهد داشت

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با انتقاد از گره زدن مسائل اقتصادی به انتخابات آمریکا توسط برخی گفت: مسلما هر نتیجه‌ای در انتخابات آمریکا به دست آید تاثیری در وضعیت ما ایجاد نخواهد شد.

نتیجه انتخابات آمریکا هیچ تاثیری در وضعیت مردم نخواهد داشت

معین رضیئی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس ضمن گرامیداشت روز ملی استکبار ستیزی، گفت: مسلما ۱۳ آبان امسال تفاوت‌هایی با سالهای گذشته دارد و جدای اینکه برگزاری برنامه‌های این روز تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفت،  شاید برای نخستین بار است که در جمهوری اسلامی ایران، مردم ما به سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اهمیت می‌دهند و اخبار مربوط به انتخابات آمریکا را دنبال و تحلیل و بررسی می‌کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد مردم ما امروز از اصلاح شرایط و وضعیت اقتصادی خود توسط مسئولان دولتی ناامید شده‌اند و سیاست‌های دولت شاید موجب شده تا برخی از مردم راه بهبود شرایط اقتصادی خود را در خارج از مرزها جستجو می‌کنند.

رضیئی تاکید کرد: اینکه برخی از مردم امروز حس می‌کنند نتیجه انتخابات آمریکا می‌تواند بر شرایط اقتصادی ما تاثیر بگذارد ماحصل سیاست‌های دولت آقای روحانی در ۷ سال گذشته است که همه مسائل خرد و کلان را به سیاست‌های خارجی گره زد و حتی سرنوشت آب خوردن مردم را هم به برجام ربط داد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام و بعد از چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی‌ای که پیش آمد دو راه در پیش روی دولت قرار داشت، یکی اینکه با تکیه بر ظرفیت‌های اقتصادی داخلی کشور، اقداماتی را در راستای کاهش اختلاف طبقاتی و حل مشکلات بر دارد، مانند پیگیری مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر عایدی درآمد، شفافیت در درآمدها و تراکنش ها و جلوگیری از از خلق نقدینگی توسط بانک‌ها و موارد دیگر.

وی افزود: دولت می توانست با این سیاست‌ها و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی نسبت به کسری جبران کسری بودجه در اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی بپردازد ولی متأسفانه دولت با یک انفعال و کم کاری نه تنها اقدامی برای رفع نابسامانی ها انجام نداد بلکه نسبت به شرایط پیش رو شرطی کرد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل یادآور شد: مسلما مردم وقتی می‌بینند سفره‌شان در اثر تحریم‌ها هر روز کوچکتر می‌شود و کسی هم نیست که اقدامات لازم را انجام دهد به صورت ناخودآگاه این استدلال برای آنها ایجاد می‌شود که حل مسائل کشور هیچ راهی ندارد جز اینکه به سمت ارتباط با آمریکا برویم حتی اگر این ارتباط همراه با لکه دار شدن استقلال ما باشد، استقلالی که در ۴۲ سال گذشته ما در حد اعلای توانستیم آن را حفظ کنیم.

رضیئی تصریح کرد: اگر در سال‌های گذشته به ویژه در سال های ۹۳ و ۹۴ که یک دوران طلایی را داشتیم و تنش‌های سیاسی ما کمتر بود و رشد اقتصادی خوبی هم داشتیم دولت به فکر اصلاح خیلی از مسائل اقتصادی، مثل اصلاح نظام بانکی، شفاف‌سازی تراکنش‌ها و درآمدها بود ما امروز شاهد این نابسامانی در اقتصاد کشور نبودیم و شاهد این نبودیم که بخواهیم اقتصاد کشور را به غلط به سرنوشت انتخابات یک کشور دیگر گره بزنیم.

وی اظهار داشت: مسلما هر نتیجه‌ای در انتخابات آمریکا به دست آید تاثیری در وضعیت ما ایجاد نخواهد شد، حتی می‌توان گفت با به قدرت رسیدن "جو بایدن" وضعیت اقتصادی ما بدتر هم خواهد شد چون بایدن می تواند با سیاست‌هایی که دارد اجماع خوبی را علیه کشور ما ایجاد کند؛ برخلاف ترامپ که در طی این سالها همواره با سیاست هایی که داشت نمی توانست اجماع خوبی علیه ایران ایجاد کند.

این فعال دانشجویی با انتقاد از اینکه همه مسائل اقتصادی به تحریم‌ها گره زده می‌شود، تاکید کرد: گاهی از سوی برخی مسئولان گفته می‌شود باید تحریم‌ها برداشته شود تا مشکلات حل شود یا مثلا ما بتوانیم نفت را به راحتی و با قیمت خوب بفروشیم اما خام‌فروشی برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و بارها نیز مورد نقد رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری اخیراً هم به این مسئله تاکید کردند که باید برای جلوگیری از خام فروشی پالایشگاه‌هایی در کشور ایجاد شود اما متاسفانه نه تنها به این مسائل توجهی نمی‌شود بلکه می‌بینیم خط خام فروشی توسط دولت پیگیری می‌شود.

رضئیی ادامه داد: بر اساس آمار و واقعیت‌ها اگر ما بتوانیم نفت خام را فراوری کنیم می‌توانیم هم با ارزش بیشتری آن را صادر و پول بیشتری را بابت آن دریافت کنیم و همین‌که با تحریم های آمریکا مقابله کنیم.

وی گفت: فروش فراوری شده نفت، می‌تواند ضد تحریم های آمریکا عمل کند، هم اکنون نفت خام توسط شش تا هفت کشور خریداری می شود و خیلی راحت این کشورها قابل شناسایی هستند و آمریکا می تواند به راحتی جلوی انتقال پول نفت از این کشورها به کشور ما را بگیرد اما اگر همین نفت را فرآوری کنیم می توانیم بازار بیشتری برای آن ایجاد کنیم به گونه‌ای که هم اینکه شناسایی این بازارها برای دشمنان ما سخت‌تر خواهد شد و به راحتی نمی توانند ما را تحریم کنند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: متاسفانه در تمام مواردی که گفته شد مانند بحث خام فروشی، تقویت پایه‌های مالیاتی، جلوگیری از رشد نقدینگی، کنترل فضای اقتصادی و... نه تنها دولت ایده‌ای نداشته بلکه با انفال خود موجب شده که مردم احساس کنند که حل مشکلات وابسته به انتخابات در یک کشور دیگر است و مردم را نسبت به این مسائل شرطی کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول