اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

جهان پساکرونا در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بررسی شد

در چهارمین روز از سی ‌و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، فرصت‌های پیشروی جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری جهان گیر و جهان پساکرونا بررسی شد.

جهان پساکرونا در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بررسی شد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از پنج‌شنبه ۱۲ ربی‌الاول به صورت مجازی آغاز شد و تا ۱۷ ربیع الاول ادامه دارد.

امسال بر اساس برنامه‌ریزی متولیان این کنفرانس، بیش از ۳۰۰ سخنران داخلی و خارجی به بررسی زوایای وحدت و لزوم انسجام اسلامی می‌پردازند که در چهارمین روز برپایی سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت وبینارهای مختلفی برگزار شد که گزیده‌ای از آن را می‌خوانیم:

وبینار منطقه‌ای افغانستان که با موضوع فرصت‌های پیشرو جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری جهانگیر

فقط همدلی مسلمانان می‌تواند گره‌گشای چالش‌های جهان اسلام باشد

مولوی عبدالرؤوف توانا رئیس مرکز الشهید توانا الثقافی ظهر امروز در  دنبال شد، میلاد پیامبر و هفته وحدت در شرایطی دنبال شده که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم و در پشت این شرایط اتفاقات مختلفی در سطح جهان درحال رقم خوردن است.
وی اضافه کرد: در این میان ظالمان درحال قتل‌عام مظلومان هستند و برخی از کشورهای اسلامی برای عادی‌سازی روابط خود با ظالمان تلاش می‌کنند که این مسیر آن‌ها راه به عزت نخواهد رسید و لکه ننگی بر آن‌ها خواهد گذاشت.

حفظ سلامت انسان از اولویت‌های مورد تاکید اسلام است

مولوی لطف‌الله حق پرست معاون شورای اخوت اسلامی هرات با بیان اینکه قرآن کریم مسلمانان را به اتحاد و وحدت توصیه کرده است، اظهار کرد: ویروس کرونا جان جوامع اسلامی را تهدید می‌کند و در این میان ما باید با توسل به دین و شریعت به دنبال حفظ جان و نفس خود باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما در عالم اسباب باید نفس خود را  در خطرهای احتمالی حفظ کنیم، عنوان کرد: دین مبین اسلام بر لزوم حفظ سلامت انسان تاکید دارد و ما در این مصیب فراگیر ویروس کرونا وظیفه داریم که از سلامت خود حراست کرده و به دنبال جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باشیم.

لزوم پرهیز از جنگ و تفرقه 

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه برای رسیدن به وحدت اسلامی پنج محور اصلی را در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دنبال کرده‌ایم، اظهار کرد: پرهیز از جنگ و تفرقه نخستین محوری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همانطور که قرآن تاکید دارد همراهی با پیامبر اسلام(ص) با مبارزه با کفار و داشتن رحمت نسبت به مسلمانان محقق می‌شود و رسیدن به وحدت اسلامی نیز با همراهی با پیامبر شدنی خواهد بود.

تشکیل سازمان‌های اسلامی راهکاری برای رفع مشکلات جهان اسلام

فیض محمد عثمانی وزیر سابق ارشاد، حج و اوقاف جمهوری اسلامی افغانستان فرا رسیدن میلاد پیامبر و هفته وحدت را به مسلمانان تبریک گفت و اظهار کرد: امروز بسیاری از کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی کنسل شده و یا به تعویق افتاده است اما دست‌اندرکاران مجمع تقریب مذاهب اسلامی فرصت برگزاری این همایش را با استفاده از بستر فضای مجازی فراهم کرده است.

وی افزود: بسیاری از بلایا فرصتی است برای اینکه انسان عملکرد خود را محاسبه کرده و به نقاط ضعف خود برسد تا بتواند آن‌ها را رفع و تجدید قوا کند؛ همکاری‌های اسلامی در زمان بروز بلایا و مشکلات موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وحدت سیاسی انتخاب مورد نیاز سیاسیون کشورهای اسلامی است

پروفسور عبدالمجید صمیم اظهار کرد: وحدت و یکپارچگی امت اسلام وظیفه‌ای بر دوش مسلمانان است که قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) نسبت به انجام این وظیفه به همه مسلمانان تاکید کرده‌اند.

وی اضافه کرد: امت اسلامی از وحدت کلمه، کتاب، دین و خدا برخوردار هستند و به برکت این عناصر معنوی می‌توانند اتحاد و وحدت مطلوبی را رقم بزنند.
استاد دانشکده شرعیات دانشگاه هرات وحدت سیاسی را انتخاب مورد نیاز سیاسیون کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد: ما از هر قوم و نژادی باید به ریسمان الهی چنگ زده و تفرقه را دامن نزنیم چراکه در صورت تفرقه، شکست خورده و شکوه اسلام نیز از بین می‌رود به همین علت وظیفه ما است که در راستای وحدت سیاسی کوشا باشیم و تلاش کنیم.

وظیفه مؤمنان در هنگام بلا کمک به نیازمندان است

حجت‌الاسلام والمسلمین ‌علی احمد حلیمی، مدیر حوزه‌ علمیه ثقلین مزار شریف با بیان اینکه بلا و گرفتاری برای کافران عذاب و برای مؤمنان امتحان و آزمون الهی برای رشد و استعدادهاست، اظهار کرد: بلا و گرفتاری برای انبیای الهی درجه و ارتقای مرتبه است و همچنین برای مقربان درگاه الهی کرامت و تکریم است چراکه شخصیت این بزرگواران بزرگ‌تر و تقرب آن‌ها نزد بارگاه الهی بیشتر می‌شود.

وی وظیفه مؤمنان در هنگام بلا را صبر و بردباری دانست و تصریح کرد: مؤمنان باید با دعا و مناجات رفع گرفتاری‌ها و بلا را از خداوند بخواهند و به سمت کمک به نیازمندان و مریضان بشتابند.

علمای دینی در مسیر مقابله با کرونا از هیچ مشارکتی دریغ نمی‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین مولوی سید احمد آخوندزاده، رئیس شورای اخوت اسلامی هرات گفت: کافران پیش از ویروس کرونا ادای خدایی می‌کردند اما اکنون به ضعف و ناتوانی خود آگاه شده و هیچ راهکاری برای درمان ویروس کرونا پیدا نکرده‌اند و در این شرایط قدرت مافوق برای همگان به اثبات رسیده‌ است.

قدرت دفاع ملت فلسطین روز به روز بیشتر می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد هادی هادی رئیس بنیاد پیامبر اعظم(ص) افغانستان با تاکید بر اینکه دین اسلام دین همدردی، اخوت و برادری است، اظهار کرد: اگر برادری مراعات می‌شد امروز در جهان اسلام و کشورهای اسلامی مصیبت‌های جانکاه مردم مظلوم مسلمان را در رنج قرار نمی‌داد و مصیبت‌های سایر کشورهای منطقه از جمله سوریه، یمن و افغانستان را شاهد نمی‌بودیم.

وی بیان اینکه اگر برادری بود مردم فلسطین بیش از ۷۰ سال در آتش و خون غرق نمی‌شدند، تصریح کرد: آنان که حرف از اتحاد می‌زدند امروز با معاملات رسمی در صف دشمن قرار گرفتند این کار بحرین و امارات عربی علامت و دلیل رشد و پیروزی‌های مردم فلسطین است که دشمن از سنگر مخفی به سنگر علنی تغییر مکان می‌دهد و می‌خواهد از پیروزی‌های ملت مظلوم فلسطین جلوگیری کند.

برخی خواص هنوز ضرورت وحدت را درک نکرده‌اند

محمد رحیم افضلی، رایزن فرهنگی سابق افغانستان در ایران تصریح کرد: امسال کنفرانس وحدت اسلامی را در شرایطی برگزار می‌کنیم که بار دیگر روزنامه‌ای فرانسوی بر پیامبر اسلام توهین نموده و این اقدام موجب آزار و رنج امت مسلمان شده است و این اقدامات قبیحانه نیازمند پاسخ جدی و کوبنده مسلمانان است.

وی اضافه کرد: رسول گرامی اسلام از میلاد تا بعثت تا فتح مکه مشکلات را متحمل شدند، اما بعد از بعثت لحظه‌ای از تعلیم و تربیت دست نکشیدند و نتایج تلاش ایشان اصحاب مخلص و اهل‌بیتی بود که اگر در جایگاه خود قرار می‌گرفتند شرایط امسال به سمت و سوی دیگری می‌رفت.

مخالفان وحدت در داخل امت اسلام از دشمنان دشمن‌تر هستند

 مولوی قاری غلام محمد مصئون عالم و اندیشمند تقریب گفت: هر چند بلایا و حوادثی از جمله سیل و زلزله در طول تاریخ رخ داده و انسان‌ها را نسبت به ناتوانی آن‌ها آگاه ساخته است اما این بلایا برای برخی طبیعی شده و اکنون فرصت آن رسیده بود که یک بلا و مصیبتی دامان بشر را بگیرد تا ضعف و ناتوانی او را یادآور شود.

وی با بیان اینکه بلایا علاوه بر بدی‌ها، خوبی‌هایی نیز دارد، اضافه کرد: انسان در زمان بلا می‌تواند و صبر و شکیبایی خود را افزایش دهد و با نگاهی به ضعف و ناتوانی خود برای پرستش خداوند متعال و تقرب در درگاه الهی گام‌های بلندتری را بردارد.

وبینار منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (ترکیه، روسیه و گرجستان)

همه‌گیری ویروس کرونا به نوعی تبدیل به آزمون انسانیت شد

اوماخانوف نایب، رییس شورای فدراسیون روسیه در  با بیان اینکه رویدادهایی که در سال جاری رخ داد اهمیت همکاری اسلامی را پیش از پیش در راستای مبارزه با فقر و رنج مردم کم برخوردار جوامع بشری نمایان کرد، اظهار داشت: به علت محدودیت‌های ایجاد شده و بسته شدن مرزها به خاطر انتشار ویروس کرونا، مراسم ها و سفرهای زیارتی و دینی به میزان قابل توجهی محدود و یا کاملا تعطیل گردیده است و در برخی کشورها نیز مراسم های دعا و نیایش های دسته‌جمعی کاملا تعطیل و یا بسیار محدود شد و مسلمانان با محدودیت های بسیار اعیاد مذهبی از جمله عید فطر و قربان را برگزار کردند و با تاسف بسیار باید گفت که این بیماری بدخیم بسیاری از مومنان و روحانیان جوامع دینی و اسلامی را از میان ما برد. 

کرونا به مردم نشان داد که خدا اداره کننده واقعی جهان است

شیخ راویل عین الدین، رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه در وبینار منطقه ای «آسیای مرکزی و قفقاز» این کنفرانس عنوان کرد: به نمایندگی از طرف جمعیت 25 میلیونی مسلمانان روسیه از مجمع جهانی تقریب مذاهب بابت سازماندهی و برگزاری این کنفرانس کمال تشکر را دارم. شما موفق شدید علی رغم تمامی محدودیت‌ها و مشکلات امروزی این کنفرانس را به نحو شایسته‌ای برگزار کنید.

وی ادامه داد: این کنفرانس فرصت بسیار خوبی را ایجاد کرده تا همه اعضا به بحث و بررسی در مورد مهمترین مسائل امت اسلامی و بشریت امروز بپردازند و بتوانند راه حل‌های عملی برای مشکلات امروز امت اسلامی مطرح کنند.

برخی در دوران کرونا به دنبال ضربه زدن به دین هستند

اوغوزخان اصیل ترک رئیس حرکت ملی کوروش گفت: ما یک امت هستیم و لازمه امت بودن این است که در مورد موضوعاتی که به طور کلی مربوط به امت است، به دور هم جمع شده و رایزنی می‌کنیم و تصمیم مشترک می‌گیریم. اجرای آن هم با همکاری اسلامی صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: امروزه شاهد آن هستیم که نظام کنونی دنیا شکل جدیدی به خود گرفته است، اما با اندیشیدن تدابیر در مواجهه با نظام جدید، می توانیم مکانیزم های نجات انسانیت را ایجاد و اجرا کنیم.

بلایا و مصیبت‌ها نقش مهمی در توسعه جوامع دارند

قدیر آکاراس رئیس اتحادیه علمای شیعی ترکیه اظهار کرد: عصری که در آن هستیم عصر ارتباطات است. در روندی که از هزاران سال تاریخ بشر تا به امروز در جریان بوده است، شرایط زندگی بشر در بعدهای متفاوت تغیر یافته است. 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مواردی که زندگی بشر را آسان می سازد، ارتباطات و حمل و نقل موجود در قرن ۲۰ و ۲۱ است که هم از نظر ارتباطات و هم از نظر حمل و نقل، زندگی انسان را به صورت قابل توجهی آسان کرده است؛ و ارتباط بین یکایک انسان‌ها را وارد عصری جدید و مهمی کرده است.

در دوران کرونا باید سلامت جسمی را در کنار سلام روان مدنظر قرار داد

سلی شاه باشبو استاد دانشگاه اظهار داشت: همانطور که می دانید امروز با مساله پاندمی درگیر هستیم و درواقع این پاندمی تمام حیات و سبک زندگی ما را تغییر داده است. در این دوران پاندمی به کنفرانس هفته وحدت که بعد از انقلاب اسلامی ایران همه ساله برگزار می شود، بیشتر از پیش احتیاج پیدا می کنیم. زیرا در کنفرانس های قبلی وحدت، در مورد اتحاد و برابری و وحدت تبادل نظر می شد لیکن در این دوران مخصوصاً در دورانی که در خانه‌هایمان مانده ایم و متوسل رسانه های اجتماعی شده ایم موضوع کرونا ضرورت داشت.

وبینار منطقه‌ای «آسیای مرکزی و قفقاز» و «آمریکای شمالی»

برای مقابله با گسترش کرونا نیازمند وحدت و یکپارچگی هستیم

شیخ نفیع الله آشیروف، رئیس اداره دینی مسلمانان بخش آسیایی روسیه در  بیان داشت: ما امروز نیازمند صدور فتواهایی هستیم که به همکاری میان مسلمانان و رستگاری دعوت کند و ما را به بهشت برین سوق دهد و در اینجا از خداوند متعال برای همه مسلمانان، سعادت در آخرت و همنشینی با پیامبر اکرم(ص) را خواستارم. 
وی افزود: ما باید برای یافتن راه حل ها و اقدامات مناسب برای مقابله با بحران گام برداریم تا بتوانیم بیماری ها و فجایع درجوامع خود را کنترل نماییم. 

کنفرانس وحدت؛ نقطه آغاز استراتژی وحدت اسلامی

اولسی جزیخی، استاد دانشگاه و مورخ تاریخ عثمانی بیان داشت: ما مردم بالکان به دلیل پیشینه عثمانی که داریم، به طور کل پیرو مذهب حنفی عثمانی می‌باشیم اما این، ما را از دیگر مسلمانان جهان مخصوصا برادران شیعه ما در جمهوری اسلامی ایران و بسیاری دیگر از کشورهای خاورمیانه جدا نمی‌کند.

دکتر جزیخی تصریح داشت: تجربه عثمانی ما در حوزه بالکان نشان داده که فارغ از سنی یا شیعه بودن، همه ما مسلمان هستیم. تاریخ ما در بالکان به ما نشان داده که مذاهب مختلف اسلام می‌تواند در کنار هم تحت راهنمایی اصول شریعت و قرآن همزیستی کاملا مسالمت‌آمیز داشته باشند.

نژاد پرستی در بطن نظام سیاسی آمریکا قرار دارد

پرفسور جوفیگن، استاد جامعه شناسی در تگزاس با بیان اینکه نژاد پرستی پدیده ای فراتر از تعصبات است، گفت: نژاد پرستی امری سیستماتیک است که در قلب نهادهای ما(آمریکا) جا خوش کرده است. این امر از زمان برده داری آغاز شده و پدیده ای بنیادین است. فکر می کنم ما تنها کشور صنعتی پیشرفته ای در دنیا هستیم که قانون اساسی آن را برده داران نوشته اند.

پرفسور جوفیگن خاطرنشان کرد: قانون اساسی ایالات متحده همچنان همان قانونی است که ۵۵ نخبه سفید پوست نگاشتند. ۴۰% این ۵۵ نفر خود از برده داران کلان بودند.

وبینار منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (ترکیه، روسیه و گرجستان) 

 یک صدا شدن در مقابل کفر و یکدلی در مقابل ظلم، تنها با وحدت امکان پذیر است 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله شباهت از علمای شیعه ترکیه با اشاره به اینکه وحدت انسان‎ها در قرآن کریم نیز یکی از مهمترین اهدافی هست که به آن پرداخت شده است، اظهار داشت: در روایات نیز بر موضوع مهم وحدت تاکید شده است. 

وی ادامه داد: بشر یک موجودی هست که همیشه به دنبال ترفیع است و قطعاً در روند این ترفیع به کمک الهی احتیاج پیدا می‌کند. آن چیزی که به صورت ریسمان خداوند از آن یاد می شود، قرآن و اهل‌بیت(ع) است. 

مشکلات امروز جوامع اسلامی به خاطر نوع رفتارهای خودشان است

تَمل کارامُلّا اوغلو رئیس حزب سعادت ترکیه با بیان اینکه ما به عنوان دنیای اسلام در نقطه عطف تاریخ، با مشکلات مهمی مواجه هستیم، اظهار کرد: مشکلاتی که در ۳۰۰ سال اخیر، به ویژه در سده اخیر تجربه کرده ایم، روز به روز افزوده می شود. جغرافیای اسلام به آزمایشگاه تبدیل شده است. بازی های طراحی شده بر اساس تفاوت های نژادی و مذهبی، معانی دیگری به غیر از اینکه ما را با یکدیگر دشمن کند، چیزی ندارد.

جوامع اسلامی در دوران کرونا با نقص وجود یک استخر اطلاعاتی مشترک روبرو است

حسن آپایدین دبیرکل بنیاد شیعیان ترکیه با اشاره به اینکه برای اولین باری است که مشترکاً با چنین امتحانی یعنی دوره کووید ۱۹ روبرو هستیم و کام‌ها را تلخ کرده است، اظهار کرد: جهان ما جنگ‌ها، بلاها و مصیبت‌ها دیده ولی همه اینها انسان‌های خاصی را در جهان تحت تاثیر قرار داد. با دوره کووید ۱۹ جهان مشترکاً امتحانی را تجربه کرد که کام همه را تلخ کرد.

وی ادامه داد: این دوره پاندمی یک سری واقعیت‌ها را به ما آموخت. اینها چه هستند؟ اولی ابتدا به ما نشان داد که انسان‌ها، دولت‌ها و سیستم‌های سیاسی به نام قدرت‌های جهانی که خود را ژاندارم جهان و رییس و حاکم دنیا می‌بینند در جایگاه شکننده‌ای قرار دارند.

وبینار «جهان پساکرونا و سناریوهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام» 

علمای دین در دوران کرونا بیشتر به حوزه اقتصاد و سلامت روح و روان توجه کنند

سید عباس صالحی با اشاره به اینکه در شرایطی هفته وحدت را برگزار می‌کنیم که جهان را ویروس کرونا تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: در این شرایط اتفاقات متعددی را می‌بینیم، این ویروس تمام انسان‌ها و مشاغل را در جهان تحت تاثیر قرار داده و اکنون پس از گذشت ۱۰ ماه از انتشار این ویروس تمام انسان‌ها به یک چیز می‌اندیشند و شاید هیچ اتفاقی تا به این اندازه بشریت را به خود مشغول نکرده بود و این ویروس سبب دلهره تمام انسان‌ها شده است.

ویروس کرونا باید راه‌گشای آینده میلیون‌ها مسلمان باشد 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در وبینار «جهان پساکرونا و سناریوهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام» با بیان اینکه ویروس کرونا ، انسان به خود متکی و مغرور را از خواب بیدار کرد، گفت: انسان با خود فکر می‌کرد می‌تواند تمام مشکلات را حل کند و برای اولین بار که نه بمب اتم و نه یک حادثه عجیب بلکه یک ویروس ناشناخته و کوچک توانست چرخه زندگی بشر را از کار بیاندازد.

وی ادامه داد: این ویروس، مسلمان، بودایی، مسیحی و... نمی‌شناسد و به همه بشری حمله کرده است اما در این بین ما مسلمانان که اعتقاد بیشتری داریم و معتقد هستیم که خداوند گاهی با این ویروس و امثال این موارد انسان را مورد امتحان قرار می‌دهد باید به عدالت، برابری و همدلی بیشتر از سایر جوامع اهمیت بدهیم.

وحدت جهان اسلام نه یک شعار بلکه یک ضرورت لازم و واجب است

مولوی شرف‌الدین جامی الاحمدی امام جمعه اهل‌سنت تربت جام با بیان اینکه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هرساله کنفرانس وحدت را برگزار می‌کند و مقالات و کتب بسیاری را در عرصه وحدت به چاپ رسانده و اکنون عالم بزرگی در عرصه وحدت جهان اسلام به شمار می‌آید، اظهار داشت: امروز وحدت بین اهل تشیع و تسنن نه یک شعار بلکه یک ضرورت لازم و واجب است، اختلافات باید با انسجام ملی و دینی از بین برود.

وی ادامه داد: در سایه وحدت است که می‌توانیم با مشکلات مبارزه کنیم، وحدت و تاکید بر آن از ضروریات لازم و واجب دین است، در عرصه وحدت باید امام راحل و مقام معظم رهبری را الگو قرار دهیم و نباید به تندروها اجازه بدهیم که به جوامع اسلامی نفوذ کنند.

وبینار مبانی و چالش‌های معنوی و دینی در مواجهه با مصائب و بلایا 

حکمت وجود مصائب، بیدار شدن انسان‌ها از خواب غفلت است

 شیخ عزت شیخ  با بیان اینکه عالم خلقت بر مبنای یک قانون مشخص شکل گرفته است، اظهار کرد: انسان هر عملکردی داشته باشد جزای عملکرد خود را خواهد دید.

وی با تاکید بر اینکه انسان‌ها وقتی در سختی‌ها قرار می‌گیرند به رشد و تعالی می‌رسند، اضافه کرد: حکمت وجود مصائب بیدار شدن انسان‌ها از خواب غفلت است و کرونا نیز می‌تواند مصیبتی برای رهایی از غرور و خودخواهی و حرکت به سمت رشد و تعالی باشد.

جوامع اسلامی در شرایط امروز باید به دستورات پزشکان عمل کنند

مولوی عبدالصمد دامنی با بیان اینکه در زمان وجود یک بیماری واگیردار مردم نباید به مکان‌های عمومی بروند، اظهار کرد: مردم باید خود را قرنطینه کنند تا از این ویروس در امان بمانند.

وی اضافه کرد: فردی که به دنبال خیرخواهی انسان‌ها باشد در این شرایط سفر نمی‌کنند و کارهای غیر بهداشتی انجام نمی‌دهد؛ خیرخواهی برای دیگران یکی از اصول مهم اسلام است و مسلم باید به این ویژگی توجه داشته باشند.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه انتقال ویروس کرونا خیانت بزرگی از نظر شرعی است، تصریح کرد: همانطور که ما وظیفه داریم از جان خود و اولادمان حراست کنیم باید نسبت به جان مردم و جامعه نیز حساس باشیم.

شرایط سخت ایران نشان از ناکامی دشمن و برافراشته شدن پرچم قرآن است

شیخ خلیل افرا امت اسلام با مسائل و مصیبت‌های عدیده‌ای روبرو است، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مصیبتی که امت اسلام و جهان را دربرگرفته بیماری کروناست که خداوند متعال با استفاده از آن به دنبال آزمودن امت اسلام است.

وی اضافه کرد: دومین مشکل ما مسلط شدن ابر قدرت‌ها به ویژه آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی غاصب بر کشورهای اسلامی است؛ هدف اصلی مستکبران بهم زدن وحدت امت اسلام و تضعیف کردن مسلمانان است.

عضو شورای برنامه‏ ریزی مدارس اهل سنت کشور با تاکید بر اینکه ایران بعد از انقلاب اسلامی ندای وحدت را در جهان سرداده است، تصریح کرد: ایران اسلامی توانسته وحدت عملی را به نمایش گذارد و این الگو را به کشورهای مختلف صادر کند.

اهانت به اسلام نتیجه سازش پشت صحنه با صهیونیست‌ها است

جت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی در وبینار مبانی و چالش‌های معنوی و دینی در مواجهه با مصائب و بلایا اظهار کرد: زمانی که سخن از وحدت و تقریب میان مذاهب اسلامی می‌شود دو بعد نظری و فکری و همچنین اجتماعی و عملی مورد توجه قرار می‌گیرد که این دو با یکدیگر در ارتباط هستند.

وی اضافه کرد: چالش تکفیر از چالش‌های درونی که از بیرون هدایت می‌شود، به همین علت ما باید تدبیری جامع داشته باشیم تا بتوانیم این چالشی که هویت اسلامی را زیر سئوال می‌برد را رفع کنیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور صهیونیسم را یک چالش بیرونی برای اسلام دانست و عنوان کرد: زمانی این چالش خطرناک است که کشورهای اسلامی هویت خود را فراموش کنند و در کنار غرب قرار گیرند در این صورت هجمه به هویت ما توسط کشورهای غربی زیاد می‌شود و علت این هم سازشی است که در پشت صحنه با صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد.

فقه اسلامی در حوزه بلایا نیازمند بازنگری است

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم ابوالحسینی ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس بین‌المللی، اظهار کرد: امیدواریم این همایش‌ها و برنامه‌ها حتی با استفاده از بسترهای مجازی به صورت مستمر دنبال شود.

وی فقه اسلامی در رابطه موضوع مصائب و بلایا را نیازمند بازنگری دانست و اضافه کرد: فقه اسلامی باید نسبت به مسائلی از قبیل، سیل، زلزله و کرونا پاسخگو باشد و الگوهای مورد نیاز را به جهان ارائه کند.

عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی فعالان قرآنی از احتکار به‌عنوان یکی از جنایات شایع در زمان بروز بلایا یاد کرد و گفت: شیخ طوسی می‌فرمایند احتکار در زمانی که شرایط بحرانی است و مردم نیاز ویژه دارند به وقوع خواهد پیوست، در روایات فقهای ما صرفا از پنج چیز همانند گندم، جو، روغن و نمک به عنوان مصادیق احتکار نام برده می‌شود.

وبینار «منطقه‌ای غرب آسیا» 

ویروس کرونا یکی از حکمت‌های خداوند برای توبه بندگان است

 رباب جوهری فعال اجتماعی اهل لبنان ضمن تبریک سالگرد ولادت با سعادت پیامبر(ص) و امام صادق (ع) و هفتۀ وحدت اسلامی، اظهار داشت: تمام جهان با بیماری کرونا دست به گریبان شده است و این بیماری بسیاری از نکات منفی تمدن غرب را آشکار ساخت. به تدریج برای دنیا روشن شده است که نظامهای سیاسی مدعی مردمی بودن، تنها به فکر منافع کلان سرمایه‌داران هستند و روشن شد که این نظام‌ها هر چند ظاهری دموکراتیک دارند اما در واقع حکومت اقلیتی هستند که قدرت و ثروت را به انحصار خود در آورده‌اند.

استکبار جهانی با ویران کردن اقتصاد کشورها بر آنها سیطره پیدا می‌کند

غدیر جمال استاد دانشگاه و مسئول موسسه غیردولتی قواریر در کویت با بیان اینکه بیش از یک قرن پیش، اسنادی خطرناک با عنوان پروتکل‌های حکمای صهیونیست وجود داشت، اظهار کرد: در اروپا، مجموعه ای از حکمای یهودی صهیونیست گرد هم جمع شدند و بند بند این پروتکل ها را تنظیم و تصویب کردند که هدف از آنها، سیطره یافتن بر تمام جهان و گلوگاه‌های حساس اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دینی آن بود.

وی ادامه داد: آنچه که اکنون در جهان اسلام رخ می دهد، اجرای عملی پروتکل های حکمای صهیونیست است که توسط عرب زبانان، ثروت کشورهای عربی و نیروی انسانی اسلامی عملی می‌شود. 

ظرفیت رسانه‌ها باید در مسیر گسترش ارزش‌های اسلامی اصیل باشد

ول امین عرندس سردبیر مجله مومنات لبنان با اشاره به اینکه رسانه نقش مهمی در تبلیغ و ترویج هر پروژه یا طرحی به ویژه موضوعاتی که پیرامون امنیت اجتماعی و بهداشتی جامعه باشد، دارد، گفت: در این گونه طرح‌های مهم نیازمند کارگروه متخصص، توانمند، ماهر و با اخلاص هستیم. این کارگروه باید آگاه و با بصیرت و به واقعیت ها و چالش‌های موضوع واقف و از رهبر خود اطاعت کند و در برابر چالش ها، صبور و با استقامت باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول