اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

رکود 7 ساله صنعت ساختمان امضای حکم مرگ تولید کننده است

یک معدن‌دار سنگ‌های ساختمانی گفت: رونق ساخت و ساز زمینه رونق رشته صنعت مرتبط با سنگ ساختمانی را مهیا می‌کند و من به عنوان معدن‌دار بی‌صبرانه منتظر پایان رکود کمر شکن در این حوزه هستم.

رکود 7 ساله صنعت ساختمان امضای حکم مرگ تولید کننده است

سید سعید میرعباسی، کارآفرین و صاحب یکی از معادن تولید سنگ غرب استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به رونق کسب و کار فروش سنگ در اوایل سال‌های ابتدایی دهه 90، گفت: رونق بازار تولید مسکن با محوریت پروژه عظیم مسکن مهر زمینه رونق صنایع مرتبط با معدنکاری و فرآوری سنگ ساختمانی را رونق بخشید، تا جایی که تولید سنگ در معادن غرب استان اصفهان در آن بازه زمانی رکورد شکست.

این معدن‌دار سنگ‌های ساختمانی در بیان اینکه مسکن مهر منجر به دیده شدن سنگ تراورتن شد، گفت: اقبال کم مردم نسبت به استفاده از سنگ‌های خانواده تراورتن تا پیش از پروژه مسکن مهر، تولید این محصول به صفر رسانده بود اما با اوج گیری مسکن مهر و افزایش تقاضا تولید تراورتن برای معدن‌دارها نمایان شده و این پتانسیل کشور نیز به کار گرفته شد.

*رکود صنعت ساختمان، کمر معدن‌داران سنگ ساختمانی را شکست

وی در تشریح این نکته که پس از توقف تولید انبوه مسکن در سال 92، زمینه ورشکستگی بسیاری از معدن‌دارها و کارخانه‌ها سنگبری مهیا شد، افزود: معدنکاری فعالیتی‌ است که محاسبه ریسک در فعالیت‌های آتی نقش به سزایی دارد، توقف تولید انبوه مسکن علاوه بر افزایش قیمت واحدهای مسکونی زمینه رکود سنگین و وارد شدن ریسک فراوان به صاحبان معدن را به وجود آورد.

میرعباسی، با اشاره به آمار و ارقام مرتبط با رکود سنگین معادن ساختمانی در طول 7 سال گذشته گفت: در دوران رونق ساخت و ساز مسکن 45 کارگر به صورت 2 شیفت در معدن سنگ ساختمانی بنده فعال بودند اما رکود 7 ساله منجر به بیکاری 35 تن از این کارگران شد و بیکار کردن این افراد سخت‌ترین و دردناک‌ترین تصمیم من در طول دوران فعالیت بود.

*از هر افزایش تولید مسکن در قالب هر طرحی استقبال می‎کنیم

این معدن‌دار سنگ‌های ساختمانی در بیان این نکته که رود طولانی برای کسب و کارها 100 برابر کشنده‌تر از رکودهای کوتاه مدت است، گفت: رکود 7 ساله در همه جای دنیا یعنی امضای حکم مرگ تولید کننده چرا که استهلاک تجهیزات و سرمایه ابتدایی در طولانی مدت به عنوان ضرر مضاعف یک معدن‌دار را مجبور به فروش تجهیزات برای زنده ماندن می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه رکود کسب و کار و همراه شدن آن با افزایش قیمت تجیهزات و تورم نوبر اقتصاد ایران است، گفت: تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران حوزه مسکن در طول 7 سال گذشته شرایطی به وجود آوردند که تولید و عرضه به صفر رسیده اما شاهد افزایش قیمت هستیم که این امر پدیده نادر اقتصادی است.

میرعباسی در واکنش به زمزمه‌ها افزایش تولید واحد مسکونی در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن مجلس شورای اسلامی، گفت: رونق ساخت و ساز زمینه رونق رشته صنعت مرتبط با سنگ ساختمانی را مهیا می‌کند و من به عنوان معدن‌دار بی‌صبرانه منتظر پایان رکود کمر شکن در این حوزه هستم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول