اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

همه‌پرسی قانون اساسی الجزایر و اقبال ضعیف مردم

اولین همه‌پرسی پس از سقوط دولت «بوتفلیقه» برای قانون اساسی جدید این کشور که قرار است «الجزایر جدید» را رقم بزند، با مشارکت ضعیف مردمی روبه‌رو شد.

همه‌پرسی قانون اساسی الجزایر و اقبال ضعیف مردم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مسئولان برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید الجزایر، میزان مشارکت مردم در آن را بیست‌وسه درصد اعلام کردند.

«محمد شرفی» رئیس نهاد ملی مستقل انتخابات الجزائر الام کرد، میزان مشارکت در همه‌پرسی که دیروز یکشنبه (دوم نوامبر - دوازدهم آبان) برگزار شد، به ۲۳.۷ در سراسر کشور رسیده است. 

به گزارش وبگاه خبری «بوابة‌ إفریقیا الإخباریة»، این مقام الجزائری به تلویزیون این کشور گفت، شمار کسانی که در همه‌پرسی حاضر شدند، به ۵ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۵۹ نفر رسید حال آنکه ۲۳ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۱۲ نفر می‌توانستند رأی بدهند.

همزمان خبرگزاری فرانسه و شبکه خبری «فرانس ۲۴» در گزارش خود از نتیجه انتخابات، مشارکت ضعیف مردم را به «تحریم وسیع الجزائری‌ها» تعبیر کردند و نوشتند، «الجزائری‌ها روند أخذ رأی برای اصلاح قانون اساسی را که قرار است مبنای الجزایر جدید باشد و به رئیس جمهور عبدالمجید تبون، صاحب این ابتکار، مشروعیت ببخشد، کسی که خودش به دلیل درمان پزشکی خارج از کشور و غایب بزرگ این همه‌پرسی بود، به شکل گسترده تحریم کردند». 

همه‌پرسی از ساعت هشت صبح دیروز آغاز و تا ساعت نوزده و در شصت‌ویک مرکز أخذ رأی برگزار شد.


همه‌پرسی اول نوامبر الجزائر

 

میزان مشارکت در همه‌پرسی از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری قبل که تبون در دسامبر سال گذشته (۲۰۱۹) در آن به پیروزی رسید و در حدود چهل درصد (۳۹.۹۳ درصد) بود، کمتر بود. سال گذشته میزان مشارکت بسیار کم تلقی می‌شد. 

نهصد هزار نفر نیز در خارج از الجزائر می‌توانستند در این همه‌پرسی شرکت کنند. قرار است نهاد ملی انتخابات، نتیجه نهایی داخل و خارج را امروز دوشنبه و در چارچوب یک کنفرانس خبری اعلام کند. 

رسانه مصری «خبر مصر» هم نوشت: این همه‌پرسی که یکشنبه (دیروز)‌ برگزار شد، کمترین میزان مشارکت در انتخابات‌های الجزائر را به ثبت رساند. این مشارکت بر خلاف انتظار، بسیار پایین بود. 

موعد همه‌پرسی در سالروز «جنگ استقلال از استعمار فرانسه» (۱۹۵۴ - ۱۹۶۲) تعیین شده بود که به آن «عید انقلاب» گفته می‌شود. اما رئیس جمهور ۷۴ ساله خودش به دلیل آزمایش‌های پزشکی، چهارشنبه قبل به آلمان سفر کرد زیرا گفته شد افراد نزدیک به او به کرونا (کووید ۱۹) مبتلا شده‌اند. از او به نام غایب بزرگ همه‌پرسی یاد می‌شود. همسر او فاطمه الزهراء به نیابت از همسرش در همه پرسی شرکت کرد.

تبون بعد از ادای سوگند در دسامبر سال گذشته، تعهد کرده بود که قانون اساسی اصلاح شده را به همه‌پرسی بگذارد اما مخالفان او از جمله «الحراک المبارک» گفته‌اند این اصلاحیه را کلا رد می‌کنند چون صرفا ظاهر آن تغییر کرده است. 

مخالفان می‌گویند، قانون اصلاح شده، ارکان نظام ریاستی قبل را حفظ کرده هر چند که سلسله حقوقی و آزادی‌هایی در آن گنجانده شده است. 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول