اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دو روز متفاوت بورس در آغاز هفته/ رکوردزنی هتل کوثر و رکود در پالایشگاه نفت اصفهان

شاخص کل بورس به همان اندازه که روز شنبه بالا رفته بود روز یکشنبه پایین آمد، هتل کوثر اصفهان به طور بی سابقه‌ای معامله شد و پالایشی‌ها از جمله پالایشگاه اصفهان همچنان نزولی هستند.

دو روز متفاوت بورس در آغاز هفته/ رکوردزنی هتل کوثر و رکود در پالایشگاه نفت اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی در ابتدای هفته جاری با نوسان همراه بود، طلا و دلار که به نظر می‌رسد تقاضای سابق را ندارند با کاهش مواجه شدند و شاخص کل بورس هم به همان اندازه که روز شنبه بالا رفته بود روز یکشنبه پایین آمد، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به آنچه در دو روز کاری ابتدای هفته در بازار سرمایه گذشت.

آغاز امیدوارکننده بورس به رهبری فولاد

شنبه ۱۰ آبان ماه؛ کرکره‌های بورس در آغاز هفته درحالی بالا رفتند که در سه روز پایانی هفته قبل مخصوصاً چهارشنبه شاهد جمع شدن صف فروش در بسیاری از نمادها از جمله فولاد مبارکه بودیم، اتفاقی که انتظار بازاری صعودی را در بین اهالی بازار به وجود آورده بود.

همچنین رسیدن خبر دو مصوبه افزایش ٣٣ درصدی سقف مجاز خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (از ١۵ درصد به ٢٠ درصد) و افزایش ۵٠ درصدی اعتبار مجاز مشتریان کارگزاری (از ٢٠ به ٣٠ درصد) پس از افت جدی در دو هفته اخیر، از مهم‌ترین دلایلی است که ترمز اصلاح قیمت در برخی از نمادها را گرفت.

پالایشگاه اصفهان پس از یک هفته‌ای که قفل در صف فروش بود در پیش گشایش روز شنبه به تعادل رسید، اتفاقی که تأثیر آن هم بر سایر پالایشی‌ها و هم بر کلیت بازار مشهود بود، گروه پالایشی با رنج مثبت همراه شدند و فولاد مبارکه نیز که به محدوده حمایتی رسیده بود سبز شد.

صف‌های سنگین در نمادهای بزرگ، رشد ۱۳ هزار واحدی نیم ساعت اول بازار را به همراه داشت، هرچند که بیشتر نمادها همچنان با صف فروش مواجه بودند؛ ادامه شرایط وضعیت بهتری را بر کلیت بازار حاکم کرد به طوری که تا ساعت ۱۰:۳۰ با رشد ۲۰ هزار واحد شاخص کل بار دیگر وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شد. 

نمای سبزرنگ تابلوی بورس پس از چند هفته امید بیشتری در دل فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد، هرچند این شرایط پایدار نبود؛ از ساعت ۱۱ افزایش عرضه در بازار را شاهد بودیم، با این حال در دقایق پایانی بازار بار دیگر تقاضا غلبه پیدا کرد تا با ۱.۳ درصد افزایش و با ۱۷۶۴۸ واحد رشد شاخص به بالای ۱.۳۰۵ میلیون واحد برسد.

فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تأثیر را در رشد ۱.۳ درصدی شاخص کل داشت، ذوب‌آهن، دیگر نماد فلزی اصفهانی که سه ماه قبل هر سهم آن بالای ۱۰۰۰ تومان معامله می‌شد پس از ریزش اخیر بازار به ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرده، روز شنبه در محدوده مثبت معامله شد.

کشت و دام قیام اصفهان یکی از دیگر از شرکت‌های اصفهانی بورس، پس از آن که خبر بازارگردانی آن منتشر شد مورد اقبال سهامداران قرار گرفت و علی‌رغم افزایش دو برابری بازه قیمتی آن، پس از یک افت ۵۰ درصدی طی سه ماه گذشته، از روز شنبه در سقف قیمتی معامله شد.

 

حجم بی‌سابقه معاملات هتل کوثر در روز قرمز بازار

یکشنبه ۱۱ آبان ماه؛ بازار سرمایه امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که تاکید دوباره رئیس بانک مرکزی مبنی بر عدم افزایش سود سپرده‌های بانکی در کنار افزایش صدور کدهای بورسی و افزایش حجم نقدینگی به بیش از ۲ هزار و ۸۹۵ هزار میلیارد تومان در پایان شهریور مهم‌ترین اخبار اقتصادی بودند. 

با وجود عقب‌گرد بیش از ۳۸ درصدی شاخص کل بورس از نیمه مردادماه و نبود چشم‌انداز روشن از آینده سرمایه‌گذاری در این بازار همچنان شاهد تقاضای جدید برای صدور کدهای معاملاتی هستیم، به طوری که در مهرماه امسال بیش از ۵۶۶ هزار کد جدید صادر شده تا مجموع بورس‌بازان به ۲۱ میلیون و ۱۷۳ هزار نفر افزایش پیدا کند.

علی‌رغم شرایط خوب نمادهای بزرگ در دقایق پایانی روز شنبه، امروز فشار عرضه در دقایق ابتدایی تابلویی معاملات را قرمز کرد و شاخص کل در ۳۰ دقیقه ابتدایی، ۱۵ هزار واحد افت را نشان داد، افتی که تا پایان بازار به ۲۶ هزار واحد هم رسید.

در غیاب خودرو و شستا، فولاد بار دیگر لیدر بازار شد، با این حال پس از جابجایی ۲۰۰ میلیون برگه سهم در محدوده منفی با قیمت پایانی ۱۲۵۰ تومان به کار خود پایان داد، ذوب‌آهن نیز تحت تأثیر بازار، نتوانست حرکت روز گذشته‌اش را ادامه بدهد و بیشتر در محدود میانی تابلو دست به دست شد.

نماد شاخص اصفهان در معاملات امروز بورس هتل کوثر یا همان گکوثر بود، سهمی که اواسط شهریور به قیمت ۲۴ هزار تومان هم رسید اما پس از گذشت دو ماه به محدوده قیمتی ۱۴ هزار تومان افت کرده بود پس از این که روز گذشته خبر مشخص شدن بازارگردان آن منتشر شد امروز رکوردهای جدیدی به ثبت رساند.

گکوثر با این که جزء سهام کوچک بازار محسوب می‌شود ارزش معاملاتش از ۱۵۶ میلیارد تومان فراتر رفت و رکورد بی سابقه جابجایی ۱۰ میلیون از سهامش را به ثبت رساند، برای درک بهتر ارزش معاملات این هتل می‌توان آن را با پالایشگاه نفت اصفهان مقایسه کرد که امروز ۱۶۶ میلیارد از سهامش جابجا شد، در حالی که ارزش بازار شپنا ۶۵ هزار میلیارد تومان و گکوثر کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان است.

کشت و دام قیام اصفهان همگام با سایر نمادهای زراعتی روز خوبی را پشت سر گذاشت و حدود ۱۰ میلیون از حجم آن در محدوده مثبت جابجا شد، در طرف مقابل شرکت‌هایی همچون قند اصفهان و پتروشیمی اصفهان پس از معامله در محدوده منفی به صف فروش نشستند.

 

شرایط نامساعد صندوق پالایشی

صندوق پالایشی یکم متشکل از پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس که قرار بود اوایل آبان ماه قابل معامله شود، با وجود گذشت ۱۱ روز از ابتدای ماه نه تنها قابل معامله نشده که هر روز بیشتر از روز گذشته ارزش خود را از دست می‌دهد.

امروز ارزش این صندوق با احتساب تخفیف ۳۰ درصدی دولت به منفی ۱۷ درصد رسید، به عبارت دیگر افرادی که ۵ میلیون تومان بابت این صندوق هزینه کرده‌اند، سرمایه آن‌ها به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و افرادی که به میزان ۳ میلیون تومان از این صندوق خریده‌اند، سرمایه‌شان به ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسیده است.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول