اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

گفتمان‌سازی فرهنگ دفاع مقدس هدف جشنواره فانوس در استان مرکزی

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی گفت:‌ یکی از اهداف جشنواره فانوس گفتمان‌سازی فرهنگ دفاع مقدس با استفاده از ظرفیت هنر است که موضوعاتی همچون استکبارستیزی،‌ مقاومت اسلامی، ارزش‌های دفاع مقدس و... را دنبال می‌کند.

گفتمان‌سازی فرهنگ دفاع مقدس هدف جشنواره فانوس در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک غلامرضا کریمی ظهر امروز در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره هنری فانوس اظهار کرد: خوشبختانه در چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس برنامه‌های خوب و با محتوایی در سطح استان انجام شد و علیرغم اینکه بیماری کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرده بود اما فضای استان در این ایام بار دیگر رنگ و بوی شهادت و دفاع مقدس به خود گرفت.

وی افزود: برنامه‌های گرامیداشت چهل سالگی دفاع مقدس از سوم خردادماه در سطح استان و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی با برنامه‌های فاخر شروع شد که ۳۱ شهریورماه اوج برنامه‌ها بود که این برنامه‌ها تا آخر سال ادامه خواهد داشت و بنا به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های مختلفی انجام می‌شود.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی بیان کرد: بیش از یک هزار برنامه محتوایی در ستاد گرامیداشت چهل سالگی در نظر گرفته شده که با مشارکت کلیه دستگاه‌ها و نهادها برگزار می‌شوند که تاکنون بیش از ۳۰۰ برنامه شاخص انجام شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بیش از یک هزار برنامه محتوایی در راستای گرامیداشت چهل سالگی دفاع مقدس برگزار شود.

کریمی ادامه داد: همچنین با توجه به نقش هر استان در دفاع مقدس و میزان حضور و عملکرد آن در هشت سال دفاع مقدس برای هر استان یک هفته در نظر گرفته شده که زمان ویژه استان مرکزی از ۱۷ آبان ماه تا ۲۳ آبان است و برنامه‌های این هفته جدای از هفته دفاع مقدس برگزار می‌شوند.

 

وی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که به‌واسطه کرونا ایجاد شده و اهمیت رعایت دستورالعمل‌ها برای برگزاری باشکوه برنامه‌ها نیازمند استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی را داریم که همه علاقه‌مندان به فرهنگ دفاع مقدس می‌توانند ستاد چهل سالگی را در این مسیر یاری دهند.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم و محتوایی در راستای گرامیداشت چهل سالگی دفاع مقدس در سطح استان جشنواره فانوس بود که خوشبختانه با استقبال خوبی روبه‌رو بود و امروز اختتامیه این جشنواره را با رعایت دستورالعمل‌ها و به شکل محدود برگزار کردیم.

کریمی گفت: هدف از برگزاری جشنواره فانوس شناخت توانایی‌ها و استعدادهایی نهفته در جوانان برای معرفی مفاخر و الگوهای نسل دفاع مقدس است که این جشنواره تلاش می‌کند برای از افتخارات زرین بزرگ‌مردان دفاع مقدس را به جامعه و خصوصاً نسل جوان منتقل کند.

وی اظهار داشت: محوریت جشنواره فانوس بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ دفاع مقدس است چراکه ایشان در طول چهل سال گذشته همواره دغدغه زنده نگه‌داشتن فرهنگ دفاع مقدس و یاد و خاطر شهدا را داشته‌اند که نمونه آن را به‌وضوح در سخنرانی روز ۳۱ شهریور به‌وضوح دیدیم.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی تأکید کرد: یکی از اهدافی که جشنواره فانوس در استان مرکزی با حضور هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر دنبال می‌کند گفتمان‌سازی فرهنگ دفاع مقدس با استفاده از ظرفیت هنر است که موضوعاتی همچون استکبارستیزی،‌ مقاومت اسلامی، ارزش‌های دفاع مقدس، هنرهای دینی و آئینی از جمله موضوعات و محورهای اصلی جشنواره ملی فانوس به شمار می‌آمد.

مدیر هنری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی نیز در این آیین گفت: هدف از جشنواره فانوس تولید آثار متنوع در رشته‌های مختلف و شناسایی تولیدات هنری دفاع مقدس در استان‌ها است و جشنواره این هدف و سیاست را در این ۴ سال به خوبی دنبال کرده و هرساله رشد کمی و کیفی خوبی را در این جشنواره شاهد بودیم.

داود کرمی اظهار کرد: فراخوان جشنواره به‌تمامی ادارات و سازمان‌ها و مراکز نظامی و انتظامی استان ارسال شد که استان مرکزی در این مرحله از جشنواره فانوس با تعداد ۱۰۷ اثر به دبیرخانه استانی رسید که از این ۱۰۷ اثر تعداد ۷۸ اثر انتخاب و به دبیرخانه کشوری ارسال شد.

 

وی افزود: در چهارمین جشنواره ملی فانوس استان مرکزی 53 هنرمند در رشته‌های مختلف آثارشان را به جشنواره ارسال کردند.

به گزارش فارس از تعداد ۷۸ اثر ارسال شده تعداد ۱۱ اثر به بخش نهایی جشنواره راه یافتند که این آثار عبارت‌اند از:

نمایش صحنه‌ای: چه کسی نامه‌ها را خواند و فیلم کوتاه: آستین‌های خالی (سید مجید میرحسینی)(تفرش)

نمایش خیابانی: کوله‌پشتی(ناصر کریمی نیک از شهر اراک)

پوستر (استان مرکزی و عملیات‌های دفاع مقدس) عباس موزونی (اراک)

خوشنویسی: (آیه ولاتحسبن الذین) مریم فریدونی(خمین)

برزخ(محمدرضا حاج محمدحسینی)(اراک)

سرزمین آسمانی‌ها(حسین جهانگیری)(اراک)

فیلم مستند بلند دفاع مقدس: تابستان سرد(حمیدرضا شیخی)(اراک)

فیلم مستند بلند در بخش سپهبد شهید قاسم سلیمانی:|ژنرال(محمد طالبی)(اراک)

فیلم‌نامه کوتاه: لحظه آخر(داود کرمی)(اراک)

کتاب صوتی: مهر عروج(ابوالفضل حیدری)(اراک)

همچنین آثار برگزیده جشنواره به شرح زیر اعلام می‌شود:

فیلم مستند بلند در بخش سپهبد شهید قاسم سلیمانی: ژنرال(محمد طالبی)(اراک) رتبه ۱

فیلم مستند بلند دفاع مقدس: تابستان سرد(حمیدرضاشیخی)(اراک) رتبه ۱

آثار برگزیده در بخش آزاد:

فیلم کوتاه آستین‌های خالی (سید مجید میرحسینی)(تفرش) دیپلم افتخار

فیلم کوتاه سرزمین آسمانی‌ها(حسین جهانگیری)(اراک) لوح سپاس

در بخش فیلم‌نامه کوتاه: لحظه آخر(داود کرمی)(اراک) لوح سپاس

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول