اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

داوران مرحله نهایی جشنواره «راویان حماسه» معرفی شدند

با حکم مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و به پیشنهاد دبیر این جشنواره، داوران مرحله نهایی جشنواره «راویان حماسه» معرفی شدند.

داوران مرحله نهایی جشنواره «راویان حماسه» معرفی شدند

به‌گزارش خبرگزاری فارس، حمید نیلی مدیرعامل این انجمن، ایوب آقاخانی، نادر برهانی‌مرند و میرطاهر مظلومی را برای‌ داوری بخش نهایی جشنواره رادیویی «راویان حماسه» منصوب کرد.

جشنواره رادیویی «راویان حماسه» به‌ همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه  دفاع مقدس و با دبیری امین رهبر برگزار خواهد شد.

*نفرات راه یافته نهایی به جشنواره تئاتر دانشگاهی مشخص شدند

دبیرخانه بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران ضمن قدردانی از استقبال دانشجویان برای حضور و مشارکت در بخش پژوهش این دوره از جشنواره، اسامی آثار و نفرات برگزیده راه‌یافته به مرحله نهایی را معرفی کرد. گروه داوران بخش پژوهش جشنواره بیست و سوم متشکل از شیرین بزرگمهر، کامران سپهران و آزاده گنجه بعد از بررسی چکیده مقالات ارسال شده در این بخش؛ اسامی آثار راه ‌یافته به بخش پژوهش را معرفی کردند. این در حالی است که هیات داوران بر اساس سیاست اتخاذ شده دبیرخانه در این دوره آثار را با کد رهگیری و با حذف اسامی افراد شرکت کننده مورد ارزیابی قرار داده‌اند ، که در نهایت ۲۷ اثر انتخاب و برای ارسال مقاله کامل به بخش پژوهش جشنواره معرفی شدند. مهلت ارسال مقالات کامل پذیرفته‌شدگان ۱۵ آذرماه ۱۳۹۹است.

بیست و سومین جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی به دبیری سیدمجتبی جدی و به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آبان ماه ۱۳۹۹ با بخش پژوهش(جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامه نویسی(جایزه اکبر رادی), ترجمه، ماکت صحنه ،عکس، پوستر، کارگاه ها و درس گفتار ها کار خود را آغاز می‌کند.

سیدمجتبی جدی دبیر این جشنواره به بهانه معرفی انتخاب شدگان بخش پژوهش بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران نوشت: اکنون که در بحبوحه جنگ جهانی سوم (جنگ بیولوژیک کرونا)به سر می‌بریم و بدون اینکه ماشه‌ اسلحه ای چکانده شود و یا بمبی بر سر انسان آوار شود، آمار کشته‌شدگان آن در جهان یادآور جنگی خاموش است، این پرسش روزبه‌روز بیشتر بر منظر ما حک می‌شود که تئاتر، بعد از این جنگ عصیان‌گر چگونه می‌تواند به حیاتش ادامه دهد؟ آیا تئاتر بدون پژوهش های تازه در این حوزه می‌تواند نگاهی قابل تامل به مسائل انسان بعد از این جنگ عجیب داشته باشد؟ آیا زیست انسان معاصر بعد از جنگ ، تاتر را بدین شکل که اکنون وجود دارد خواهد پذیرفت؟

تجربه به ما می‌گوید بعد از هر جنگ ویرانگر تحولات مهمی در ساحت اندیشه بویژه در هنر رخ داده است. جنبش‌های فکری و هنری بعد از جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم و ظهور چهره هایی همچون ساموئل بکت، ژان ژنه، اوژن یونسکو، آلبر کامو، ژان پل سارتر در نمایش نامه نویسی، ویا کارگردانانی چون گروتفسکی، آرتو، و...که تجربیات بعد از جنگ ، نگاه آنها را به تئاتر تغییر داده بود گواه این ادعاست. پس این امکان وجود خواهد داشت که در آینده ای نزدیک این شکل از تئاتر که اکنون در جریان است ، از سوی انسان بعد از جنگ ، تئاتری « موزه‌ای» شناخته شود که تاریخ مصرفش گذشته است و این چهره‌ ژانوسی وضعیت اخیر است که یک روی زشت و کریه و یک سویه‌ی افسونگر دارد، این‌که این جنگ ناگزیرمان می‌کند به شکلی بنیادی به تغییر در جهان پیرامون‌مان بنگریم و اگرچه تئاتر به عنوان یک شیوه‌ی هنری به تنهایی توان ایجاد تحولات اجتماعی را ندارد اما بی‌شک توان بالایی در انتقال اندیشه‌هایی نوین به نسل پویایی دارد که خواهان فهمی تازه از جهان پیرامونشان اند بخصوص که کرونا چهره‌ی ان را به کل تغییر داده و فهمش را دشوار کرده است.

و در این بین دانشجویان تئاتر که همیشه در صف اول تجربه های نو بوده اندو با اینکه ماه‌هاست که لابراتوار هایشان (دانشگاه) تعطیل است و فضایی برای آزمایش کردن پژوهش هایشان وجود ندارد بیش از همیشه از منظر و دریچه تئاتر به دور و برشان نگریسته اند. و امیدوارم اینبار هم مثل همیشه منتظر نمانیم تا ببینیم در سوی دیگر جهان چه تجربیات تازه ای رخ می‌دهد ، تابه لطف اینترنت و یوتیوب با اندکی تاخیر آنها را مصرف کنیم و به روی صحنه آوریم ، بلکه خود در این بحبوحه به نوبه و سهم خود در تامل ورزیدن در آن و صورتبندی‌های نوین فکری و هنری آن دستی داشته باشیم.

*اکران تئاتر «اگه گربه رو ببینم» در نمایش‌نما

فیلم تئاتر «اگه گربه رو ببینم» به نویسندگی داوود کیانیان و کارگردانی کیومرث حقیقی از تولیدات سال ۱۳۷۸ مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «نمایش‌نما» در فضای مجازی در حال اکران است.

این نمایش قصه‌ دختر بچه‌ای به نام مروارید را روایت می‌کند که در روستایی با پدر و مادر و مادربزرگش زندگی می‌کند، او مسئول آوردن آب از چشمه است اما هر روز در کارهایی که به عهده‌اش گذاشته‌اند تنبلی می‌کند. یک روز که تمام اعضای خانواده از تنبلی او به ستوه آمده‌اند، مادربزرگ نقشه‌ای طراحی می‌کند و ادامه‌ی ماجرا...

بر اساس این خبر، تئاتر «اگه گربه رو ببینم» وحید جلیلوند، کیومرث حقیقی، مهدی حقیقی، بهنام باقرنصب، سولماز حقیقی، لیلی میرزایی، میترا ضیایی، رکسانا ذوقی، نیلوفر صلاحی، شقایق عشقی، سالومه بهادر، مسعود صالحی، مسعود لک، محمدرضا میرزا محمدی، محمدجواد نصیرزاده، حامد حسین‌زادگان، افسانه مصدق و لیلا آیت‌الهی به عنوان بازیگر و عروسک‌گردان ایفای نقش کرده‌اند.

طراحی گریم این نمایش را نیلوفر صلاحی، رکسانا ذوقی و مسعود لک برعهده داشته‌اند، نیلوفر لاری‌پور ترانه‌های نمایش را سروده و رامین آزادآور نیز موسیقی آن را ساخته است. هم‌چنین رامین آزادآور، وحید جلیلوند و بهرام خانی نوازندگان تئاتر «اگه گربه رو ببینم» هستند و شقایق عشقی و فایزه اسماعیلی در هم‌خوانی آواز با آن‌ها همکاری داشته‌اند. این نمایش برای تمامی رده‌های سنی مناسب است و علاقه‌مندان می‌توانند فیلم آن را در پایگاه اینترنتی نمایش‌نما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی th.kpf.ir تماشا کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول