اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

آب؛ جدی‌ترین مشکل بزرگترین واحد تولیدی پروتئین در چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل مجموعه کشت و صنعت شهرکرد گفت: مجوز استفاده از آب طرح بن - بروجن و آب رودخانه را داریم اما هنوز امکان انتقال آب به این منطقه وجود ندارد و نمی‌توانیم از ظرفیت‌های این منطقه استفاده کنیم.

آب؛ جدی‌ترین مشکل بزرگترین واحد تولیدی پروتئین در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ایوب اشراقی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با معرفی مجموعه کشت و صنعت شهرکرد، گفت: از سال گذشته این مجموعه که عمده تولیداتش مرغ گوشتی است، خریداری شد و به صورت مستقیم برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

مدیرعامل مجموعه کشت و صنعت شهرکرد با بیان اینکه این مجموعه ۳۴۰ هکتار است، خاطر نشان کرد: به علت کمبود نهاده‌های دامی از ۱۵ فارم موجود فقط ۵ فارم آن مشغول به فعالیت هستند و از ۵۴۰ هزار مرغ در هر دوره فقط امکان تولید ۱۰۰ هزار مرغ را داریم.

وی در ادامه به برخی از مشکلات پیش روی این واحد تولید اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در این منطقه کشتارگاه اختصاصی وجود ندارد مرغ‌های گوشتی به دلالان فروخته می‌شود و با مرغ‌های دیگر مرغداری‌ها یکی می‌شوند و بعد از کشتار نیز با برند کشتارگاه به بازار عرضه می‌شوند و ما نمی‌توانیم مرغ با کیفیت را به مردم معرفی کنیم؛ در واقع مرغ ارگانیک و مرغی غیرارگانیک با یک چشم دیده می‌شوند.

اشراقی از معدوم‌سازی ۱۷۰ هزار قطعه مرغ در سال گذشته خبر داد و گفت: به علت کمبود دارو و واکسن تلفات زیادی در بخش مرغداری داریم به صورتی که امسال به علت بیماری نیوکاسل ۱۰ هزار تلفات داشتیم و بقیه مرغ‌ها را برای جلوگیری از بیمار شدن با وزن کمتر به مرحله کشتار رساندیم.

وی در مورد افزایش ۵ برابری قیمت‌ نهاده‌های دامی و نبود آن در سطح استان صحبت کرد و خاطرنشان کرد: در صورت کمبود این نهاده‌ها مرغ‌ها بیمار شده و کم وزن می‌شوند و در بسیاری از مواقع مرغ‌های گوشتی ما به خودخوری روی می‌آورند و هم دیگر را نابود می‌کنند.

اشراقی در ادامه افزود: با وجود تمام مشکلات و دل سردی‌ها امید به آینده داریم و سعی می کنیم این مجموعه که بزرگترین مرغداری سالن بستر کشور است را سرپا نگه داریم تا افراد حاضر در این مجموعه در این شرایط اقتصادی بیکار نشوند.

وی با اشاره به نبود کشتارگاه قوی در استان گفت: در زمان بیماری کرونا به خاطر اینکه مرغ زیاد بود اما مکان برای کشتار و منجمد سازی در دسترس نبود متحمل ۳۰ میلیارد ریال ضرر شدیم در حال حاضر ۳ کشتارگاه خط ۱ داریم که در منجمد کردن ضعیف هستند.

اشراقی گلایه‌ای به پشتیبانی امور دام در استان کرد و ادامه داد: این نهاد در استان ضعیف عمل می‌کند به صورتی که در استان‌های همجوار نهاده‌های دولتی در دسترس مجموعه‌ها قرار می‌گیرد و مرغ را به صورت دولتی از خود مجموعه‌ها خریداری می‌کنند و سعی دارند ما را نیز تحت پوشش خود در آورند.

اشراقی به تولیدات دیگر این مجموعه اشاره و اذعان کرد: در این منطقه زمین‌های زیر کشت گندم و جو وجود دارد و در بخش دیگر یک هزار راس گوسفند از نژاد برتر در حال پرورش است که تحت اجرای طرح ۲ و ۳ قلوزایی هستند و در بخش دیگر در حال پرورش اسب کورسی از نژاد برتر هستیم.

بی‌آبی عامل بلااستفاده ماندن قسمت‌هایی از این مجموعه شده است

وی با بیان اینکه این مجموعه مجوزهای گلخانه‌ای را داراست گفت: مجوز ۵۰ هزار گلخانه را داریم اما برای حتی یک هکتار از آن آب در دسترس نداریم و آب تصفیه شده‌ای که با هزینه‌ی بیشتر از آب غیرشرب وارد این مجموعه می‌شود فقط برای تامین آب مورد نیاز مرغ‌ها استفاده می‌شود و اگر بتوانیم مجموعه گلخانه‌ها را فعال کنیم هیچ فردی در این شهر بیکار نخواهد ماند.

اشراقی با اشاره به اینکه تمام مجوزهای ما برای استفاده از آب موجود است، گفت: مجوز استفاده از آب طرح بن_بروجن و آب رودخانه را داریم اما هنوز امکان انتقال آب به این منطقه وجود ندارد و نمی‌توانیم از ظرفیت‌های این منطقه استفاده کنیم.

وی با درخواست مجوز برای حفر آب افزود: نیاز آبی گلخانه بسیار کم است و با توجه به اینکه حفر چاه در این منطقه در ارتفاع کم قابل بهره‌برداری هست اگر آب آن تامین شود می‌توانیم بخشی از صادرات صیفی‌جات را در اختیار خود قرار دهیم.

اشراقی از مشکل اراضی این مجموعه صحبت کرد و افزود: از سال گذشته که این مجموعه را خریداری کردیم سند مالکیت نداریم هر چند از لحاظ قانونی هیچ مشکلی وجود ندارد اما منابع طبیعی و امور اراضی معارض این زمین هستند و فعالیت‌های غیرقانونی مالک قبلی در راستای شهرک‌سازی اعتماد این سازمان‌ها را از ما گرفته است.

انتهای پیام/3339/م/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول