اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جنجال اهانت به اسلام| دولت آلمان از موضع فرانسه در مقابل ترکیه دفاع کرد

صدراعظم و وزیر امور خارجه آلمان ضمن جانبداری و اعلام همبستگی با اظهارات ضداسلامی رئیس جمهور فرانسه، اعتراض رئیس جمهور ترکیه به این لفاظی‌ها را محکوم کردند.

جنجال اهانت به اسلام| دولت آلمان از موضع فرانسه در مقابل ترکیه دفاع کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت آلمان روز دوشنبه اعتراض «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه علیه اظهارات ضداسلامی «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی وی را «افتراآمیز» توصیف کرد.

به نوشته روزنامه «تایمز آو اسرائیل»، سخنگوی «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان ضمن محکوم کردن انتقاد اردوغان از ماکرون گفت: «این‌ها اظهاراتی افتراآمیز و کاملاً غیر قابل قبول است. به خصوص حرف‌هایی که درباره قتل مهیب معلم فرانسوی ساموئل پتی توسط یک افراط‌گرای اسلامی گفته شد».

از سوی دیگر «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز با فرانسه درخصوص «مبارزه علیه افراط‌گرایی اسلامی» اعلام همبستگی کرده و اظهارات اردوغان را محکوم کرد.

ماس افزود:‌ «میلیون‌ها شهروند شریف مسلمان در آلمان و سراسر اروپا زندگی می‌کنند و اشتباه است که مبارزه با اسلام‌گرایان مستعد خشونت را با اسلام‌هراسی مغالطه کرد».

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه ادعاهایش گفت: «هر کسی که این مشکلات واقعی را با نژادپرستی و اسلام‌هراسی برابر ببیند، غیرمسئولانه و به نفع کسانی عمل کرده است که به‌دنبال ایجاد شکاف در جامعه ما هستند».

انتشار کاریکاتوری موهن در یک نشریه فرانسوی در دو هفته گذشته خشم جوامع اسلامی را برانگیخته است. این خشم با سخنان ماکرون در چهارشنبه هفته گذشته که به حمایت از این اقدام به بهانه آزادی عقیده پرداخته بود، دو چندان شده و مقامات بسیاری از کشورها از جمله اردوغان و عمران خان، موضع رئیس‌جمهور فرانسه را محکوم کردند.

پس از آن نیز اقدام یک معلم تاریخ فرانسوی در نشان دادن کاریکاتورهای موهن از پیامبر (ص) و کشته شدن او به دست یک چچنی، بازتاب گسترده‌ای در فرانسه داشته است. در پی این اقدام، وزیر کشور فرانسه در اظهاراتی ضداسلامی از وجود بخش خاص برای محصولات حلال در فروشگاه‌های این کشور ابراز ناراحتی کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه در بخشی از سخنانش به انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) در فرانسه پرداخت و در اشاره به رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «درباره رئیس‌جمهوری که با میلیون‌ها عضو از گروه‌های اعتقادی مختلف به این شکل برخورد می‌کند، چه می‌توان گفت؟»

او سپس خطاب به ماکرون گفت: «اول از همه، چکاپ ذهنی انجام بده.» وی سپس تاکید کرد هر خصومتی با اسلام در اروپا، خصومت علیه مردم ترکیه است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز امروز (دوشنبه) در این باره گفت: «توهین به ۱.۹ میلیارد مسلمان و مقدسات آن‌ها به بهانه جنایات شنیعی چنین افراط‌گرایانی، به نوعی سوءاستفاده فرصت‌طلبانه از آزادی بیان محسوب می‌شود».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول