اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

امام‌حسن‌عسکری با کار تشکیلاتی «مهدویت» را جهانی کرد/ روحیه مقاومت برآمده از اندیشه انتظار است

حجت‌الاسلام مناقبیان گفت: امام حسن عسکری (ع) با تشکیلات سازی و هوشمندی کم‌نظیری توانست باور به ظهور را در جهانی در میان ملل مسلمان جریان بخشد.

امام‌حسن‌عسکری با کار تشکیلاتی «مهدویت» را جهانی کرد/ روحیه مقاومت برآمده از اندیشه انتظار است

حجت‌الاسلام محمد کاظم مناقبیان ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: امام حسن عسکری در سال 232 هجری قمری به دنیا آمدند و دوران حیات ایشان را به دو بخش می‌توان تقسیم کرد که 22 سال اول حیات‌شان قبل از امامت و در محضر پدر بزرگوارشان، امام هادی (ع) بود و دوران 6 ساله امامت آن امام عزیز نیز دوران پرفروغی است که اگرچه در پادگانی در یک منطقه نظامی تحت احاطه قرار داشتند اما با هوشمندی و تشکیلات‌سازی ویژه‌ای توانستند باور به ظهور را در وجود ملل مختلف خلق کرده و توسعه دهند.

وی با بیان این که امام حسن عسکری پرچمدار انتقال مفاهیم و معارف مرتبط با مهدویت بودند، افزود: از آن جهت به امام هادی و امام حسن عسکری امامین عسکریین می‌گویند که خلفای ظالم آن زمان این دو امام عزیز ما را با ظاهرسازی و ریا در مجموعه و منطقه‌ای نظامی تحت احاطه قرار داده بودند تا مانع از دسترسی مستقیم جامعه با این عزیزان شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: باور به منجی در تمام ادیان و مکاتب و باورهای انسانی وجود دارد و همه ملت‌ها به ظهوری از حق در سایه الطاف خفیه الهی اعتقاد راسخ دارند تا جامعه از ظلم پاک شده و عدل و داد جریان یابد.

 

حجت‌الاسلام مناقبیان اضافه کرد: هدف اصلی خلفای ستم‌پیشه آن زمان در تحت الحفظ نگاهداشتن امام حسن عسکری (ع) آن بود که آنان می‌دانستند که قرار است حجت حق و امام زمان (عج) که در همه تاریخ به آن وعده داده شده، قرار است در منزل این امام عزیز بدنیا بیاید و لذا محدود کردن حیات امام حسن عسکری و امام هادی از این منظر بوده است.

وی گفت: محدودیت‌های مکانی امام حسن عسکری در سامرا سبب شده بود که ایشان با هوشمندی وافری، سبک متفاوتی از ایفای نقش بی‌بدیل امامت را در جامعه اسلامی بکار بگیرند و آن شبکه‌سازی و کار تشکیلاتی برای رساندن پیغام مهدویت به سراسر جهان اسلام بود و به لطف خداوند، این پیام تا شرق دور و تا یمن و ایران و مازندران و آذربایجان و دیگر مناطق نیز منتقل شد.

این روحانی هرمزگانی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی خصومت خلفای جورپیشه آن زمان نیز، توفیق امام حسن عسکری در انتقال مفاهیم مرتبط با ظهور و تشکیلات‌سازی قوی ایشان در آن مقطع بود که موجب شد تا این عظمت وجودی را بر نتابند و کمر به شهادت ایشان بستند و این امام عزیز ما را در سن 28 سالگی به شهادت رساندند.

وی باور به ظهور را رمز حیات و زنده بودن ملت‌های آزاده برشمرد و عنوان کرد: حضرت موعود (عج) وعده‌ای حق است که از رسول خدا (س) تا امام حسن عسکری و دیگر امامان عزیز ما به آن بشارت داده‌اند و در دیگر ادیان الهی نیز باور به ظهور منجی است که به انسان‌ها روح مقاومت و ایثار می‌بخشد.

جریان مقاومت برآمده از باور به مهدویت است

حجت‌الاسلام مناقبیان با تصریح بر این که باور به ظهور در وجود انسان، سبب پایمردی و ایستادگی در برابر ظلم و جور می‌شود، خاطرنشان ساخت: جریان مقاومت در منطقه برآمده از باور به ظهور و باور به مهدویت در وجود انسان‌های پاکی است که سیره اهل بیت (علیهماالسلام) را مورد توجه قرار داده و الگوی خویش را سید و سالار شهیدان دشت کربلا قرار داده‌اند.

انتهای پیام/ 88055

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول