اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

گنج دلالان و رنج کشاورزان/ «بازرگانی» حلقه مفقود بخش کشاورزی کرمانشاه است

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه گفت: متاسفانه شاهد بی‌توجهی‌های بسیاری در بخش کشاورزی استان کرمانشاه، قطب تولید محصولات کشاورزی و باغی در غرب کشور هستیم که با راه‌اندازی حلقه مفقوده این صنعت یعنی واحد بازرگانی و فروش بسیاری از مشکلات قابل حل است.

گنج دلالان و رنج کشاورزان/ «بازرگانی» حلقه مفقود بخش کشاورزی کرمانشاه است

علی‌رضا ایزدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از کرمانشاه، اظهار داشت: استان کرمانشاه همواره از سالیان دور به علت شرایط اقلیمی و آب و خاک مناسب دارای ظرفیت بسیار بالایی در زمینه تولید محصولات کشاورزی و فعالیت کشاورزی بوده و گذشتگان ما با زحمت فراوان این کار را به روش سنتی آغاز کرده، اما رفته رفته با پیشرفت علم و فناوری در زمینه کشاورزی نوین پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه حاصل شده و کشاورزان با کنار گذاشتن روش سنتی و منسوخ قدیمی و استفاده از روش‌های نوین توانسته‌اند محصولاتی با کیفیت بالا و نیز مقدار بیشتر تولید کرده و از میزان هدر رفت انرژی و هزینه به میزان قابل توجهی بکاهند.

وی ادامه داد: اما با این اوصاف هنوز هم این بخش از صنعت نیازمند توجه و تمرکز بیشتر کارشناسان و مسئولین امر بوده و غفلت از آن موجب به بار آمدن خسارات جبران‌ناپذیری خواهد بود.

 دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه تصریح کرد: امروزه استان کرمانشاه ظرفیت تولید ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی به صورت سالیانه را دارا است و این میزان تولید اگرچه قابل توجه است، اما قطعا کافی نیست و می‌توان با بکارگیری تدابیر کارساز و موثری همچون حذف روش‌های سنتی و قدیمی و به کارگیری روش‌های نوین، مشاوره‌های لازم توسط کارشناسان کشاورزی به کشاورزان، ارائه تسهیلات کافی و به صرفه به کشاورزان جهت خرید ماشین‌آلات و ابزار کشاورزی نوین در اختیار گذاشتن بذر با کیفیت و مناسب و کود و سموم با قیمت دولتی در اختیار کشاورز و عواملی که قطعا در تولید با کیفیت محصول و افزایش میزان کشاورزی تأثیرگذار خواهد بود،در رشد و شکوفایی روز افزون این صنعت موثر واقع شویم.

وی تصریح کرد: متاسفانه شاهد بی‌توجهی‌های بسیاری در بخش کشاورزی در کشور به خصوص در استان کرمانشاه که قطب تولید محصولات کشاورزی و باغی در غرب کشور بوده و در سال‌های اخیر توانسته رتبه نخست تولید گندم در واحد سطح را در عملکرد اراضی آبی و دیم، رتبه دوم تولید چغندر و نیز تولید یک سوم نخود کل کشور را به خود اختصاص دهد، هستیم.

ایزدی گفت: همین بی‌توجهی‌ها باعث وجود آوردن مشکلات عدیده‌ای همچون رشد دلالان که سودهای هنگفتی را نیز از این طریق به جیب‌زده و ضررهای فراوانی که متوجه کشاورز مظلوم و زحمتکش است از دلالی در زمینه فروش محصولات گرفته تا تهیه سوم و کودهای لازم کشاورزی در فصول مختلف و بذر مناسب و با کیفیت که همه و همه تحت نفوذ و کنترل دلالان است..

وی خاطرنشان کرد: بنده به شخصه در سال گذشته تحقیقات میدانی در زمینه تهیه کود شیمیایی داشته و شاهد آن بودم که کود اوره معروف به کود سفید در فصل پاییز کیسه ۵۰ کیلویی آن به قیمت ۶۰ هزار تومان در بازار فروخته شده اما در اوایل فصل بهار که زمان استفاده از این نوع کود است در بازار کمیاب شده و در صورت وجود توسط کشاورز و به قیمت کیسه‌ای ۱۷۰ هزار تومان در بازار خریداری شده است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه بیان کرد: این مشکلات قابل حل است و نیازمند تفکر کارشناسی و نیز همت کافی در زمینه اجرای طرح‌ها و مصوبات لازم در این حوزه است که می‌شود به راه‌اندازی حلقه مفقوده این صنعت یعنی واحد بازرگانی و فروش اشاره کرد.

وی افزود: این واحد مزایای بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد از جمله نظارت بر میزان تولید و زمان عرضه محصولات کشاورزی با توجه به نیازهای بازارهای داخلی و خارجی اخیرا با حضور میدانی شورای تبیین مغازه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در مرز پرویز خان شاهد کامیون‌های مرجوعی حامل گوجه‌فرنگی از عراق بودیم و همچنین کامیون‌های بسیاری که حامل این محصول بوده و در صف انتظار جهت عبور از مرز بودند که به علت گرمای منطقه باعث خراب شدن مقادیر بسیار زیاد گوجه فرنگی در زیر آفتاب و دور ریخته شدن آن شد.

ایزدی اظهار داشت: در اینجا چند نکته حائز اهمیت بوده و زمینه را ایجاد کرده که به جد  از مسئولین امر مطالبه شود اول  اینکه به دلیل اختلاف ارزش پول ملی عراق به ایران و غلبه ارزش دینار به ریال دلالان هر ساله این محصول را از کشاورزان با قیمت بسیار ناچیز خریداری کرده و آن را راهی کشور عراق می‌کنند این درحالی است که این محصول چند وقتی‌ست در بازار با افزایش قیمت باورنکردنی مواجه شد که مشکل هرساله است.

وی افزود: دوم اینکه اگر واحدی به اسم بازرگانی و فروش وجود داشت و بنا بود این محصول نیز به کشور همسایه صادر شود با نظارت این واحد نیاز بازار کشور عراق سنجیده می‌شد و با حذف دلالان سود صادرات این محصول به جیب کشاورز ریخته می‌شد و دیگر شاهد عرضه بیش از نیاز کشور عراق نبودیم که کامیون‌های ارسالی به این کشور، برگشت داده شوند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه بیان کرد: باید شرایطی ایجاد شود که میزان عرضه محصول به بازار طوری کنترل شود که در یک برهه زمانی مثلاً زمان برداشت محصول شاهد آن نباشیم که به علت فراوانی محصول به اصطلاح روی دست کشاورزان باد کند و با قیمت بسیار پایین به فروش برود و در زمانی دیگر میزان این محصول در بازار به شدت کاهش پیدا کرده و قیمت آن افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: نکته دیگر، خام‌فروشی این محصول است، می‌شود به جای صادرات گوجه رب گوجه فرنگی و انواع سس‌های تولید شده از این محصول را صادر کرد که سودآوری بیشتری نیز خواهد داشت.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول