اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

طراح ضریح حضرت مسلم(ع) آسمانی شد+ تصاویر آثار

«پرویز اسکندرپور خرمی» هنرمند نقاش، استاد دانشگاه و طراح ضریح‌های مسلم‌بن عقیل و حبیب بن مظاهر بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

 

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، «پرویز اسکندرپور خرمی»، خادم ستاد بازسازی عتبات عالیات و استاد دانشگاه‌های سوره و تربیت مدرس به علت بیماری کرونا در ۶۱ سالگی درگذشت.

اسکندرپور افتخار طراحی و نظارت فنی ضریح‌ها، نیم ضریح‌ها، درها، فرش‌ها و آثار هنری به‌کار رفته در حرم‌های مطهر ائمه اطهار در کربلا، نجف، سامرا و دمشق را داشت و طراحی ضریح‌های حضرت مسلم‌بن عقیل(ع) در کوفه و حبیب بن مظاهر در کربلا بر عهده او بود.

 


ساخت ضریح حضرت مسلم با طراحی زنده‌یاد اسکندرپور در شهر کوفه از ۳۱ شهریور سال ۱۳۸۹ شروع شد و در ۲۶ شهرویور ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.

 

اسکندرپور برگزیده سومین دوسالانه نگارگری و مؤلف کتاب‌هایی همچون گل‌های ختائی و اسلیمی و نشان‌ها بود. او مدتی هم رئیس موزه فرش ایران بود.

وی متولد ۱۳۳۸ در تهران بود که تحصیلات خود را در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس نقاشی، از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس، به اتمام رساند و در ادامه نیز موفق به اخذ دکترای پژوهش هنر از دانشگاه شاهد تهران شد و در مقاطع مختلف دانشکده‌های هنر دانشگاه‌های تهران، الزهرا و سوره تدریس داشت.

 

 

ستاد بازسازی عتبات عالیات، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر و دانشگاه سوره در بیانه‌‌هایی جداگانه، درگذشت این هنرمند متعهد را تسلیت گفته‌اند.

در پایان، برخی نگارگری‌های زنده‌یاد اسکندرپور را مرور مشاهده می‌کنیم:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول