اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

بیانیه گام دوم بازگشت به آرمان‌هایی است که یا فراموش شده‌اند یا کمرنگ

استاد دانشگاه گفت: بیانیه گام دوم، بازگشت به همان اصول و آرمان‌هایی است که یا فراموش شده‌اند یا کمرنگ.

بیانیه گام دوم بازگشت به آرمان‌هایی است که یا فراموش شده‌اند یا کمرنگ

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، صبح پنجشنبه یکم آبان‌ماه از سوی انجمن علمی انقلاب و با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در محل موزه عبرت برگزار شد. 

در این نشست، محمّد شفیعی‌فر استاد دانشگاه با طرح این سوال که آیا ما همچنان انقلاب اسلامی هستیم یا جمهوری اسلامی، گفت: وقتی از انقلاب حرف می‌زنیم می‌بینیم یک بخش‌هایی از انقلاب وجود دارد و بخش‌هایی هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: ماهیت انقلاب وجود دارد؛ مفاهیمی چون آزادی، معنویت، اخلاق و استقلال همچنان وجود دارد. اینکه چرا ملت ایران همچنان پشت انقلاب حضور دارد، به این علت است که آرمان‌ها وجود دارد. 

شفیعی فر با بیان اینکه آرمان‌های انقلاب، فطری است اما اجتماعی شده‌اند، گفت: هرچه در آزادی و عدالت پیشرفت کنیم دست از مطالبه آن‌ها نمی‌کشیم چون این آرمان‌ها متعالی هستند.

وی با بیان اینکه آرمان‌های انقلاب، دم دستی نیست، اظهار داشت: در ماجرای ملّی شدن صنعت نفت، وقتی نفت ملی شد، افرادی که به دنبال این موضوع بودند، به آرمان خود رسیدند، اما آرمان‌های انقلاب اسلامی اینگونه نیست.

استاد دانشگاه تصریح کرد:جامعه ما یک جامعه دینی مبتنی بر آرمان‌های متعالی است و این آرمان‌ها را به زور نمی‌شود پاک کرد.

شفیعی‌فر، فاصله بین آرمان‌ها و واقعیات را یک خطر دانست و گفت: چهل سال می‌گذرد و مردم احساس می‌کنند به عدالت نرسیده‌ایم، چرا که سطح این آرمان، ارتقا یافته است. یک زمانی گوش حاکمان ما را می‌کشدند و می‌گفتیم ما بی‌طرف هستیم. امروز با وجود انقلاب، دیگر در چنین شرایطی نیستیم، اما همچنان به دنبال آزادی هستیم. 

وی ادامه داد: در موضوع عدالت از ۴۷ درصد فقر در سال ۵۷ به زیر ۱۰ درصد در سال ۸۲ رسیده‌ایم، و این یعنی در عدالت هم رشد داشته‌ایم، اما جامعه همچنان به دنبال عدالت است.

شفیعی فر، فلسفه صدور بیانیه گام دوم را فاصله بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها دانست و گفت: وقتی بیانیه صادر شد، تصور من این بود که رهبری به عنوان هادی این کشتی از جوانان انتظاراتی دارند و به‌نوعی از نسل ما ناامید شده‌اند. نسل گذشته هرچه توانسته‌اند انجام داده‌اند و دیگر توقع از جوانان این است که فاصله بین آرمان‌ها و واقعیات را کم کنند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه بعد از انقلاب تحولات زیادی را رقم زدیم، خاطرنشان کرد: نظام سیاسی جدید تاسیس کردیم، انتخابات‌های مختلف برگزار شده و پیشرفت‌های شگرف داشته‌ایم، با این حال از سال ۹۱ درگیر تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت هستم، چون هنوز الگوی بدیل نظام قبلی را نتوانسته‌ایم جایگزین و محقق کنیم، و این به خاطر ضعف فکری و نخبگانی است. افرادی مثل بهشتی و‌ مطهری نداشته‌ایم.

شفیعی فر رسیدن به الگوی بومی در اقتصاد و سایر عرصه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: بیانیه گام دوم، بازگشت به همان اصول و آرمان‌هایی است که یا فراموش شده‌اند یا کمرنگ.

وی ادامه داد: مردم از آزادی و سایر آرمان‌ها سیر نشده‌اند، پس روی سخن بیانیه گام دوم با مسئولان است. برخی مسئولین خسته و برخی بریده و برخی نیز منافعشان با آرمان‌های انقلاب در تضاد است. در حالیکه اول انقلاب، ترجیح منافع انقلاب به منافع فردی اصل بود.

شفیعی فر افزود: دولت موقت می‌گفت صبر کنید تا به مرور اوضاع را سامان دهیم، اما جوانان خود آستین‌ها را بالا زده و جهاد سازندگی را ایجاد کردند و امکانات را به همه جای کشور برند. نهضت سوادآموزی حرکتی بود که در دنیا بدیل نداشت. اول انقلاب کسی به حقوق و‌ تشکیلات فکر نمی‌کرد و خودجوش کار می‌کردند.

استاد دانشگاه با اشاره به طرح نظریه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم، گفت: انقلاب ما در قالب نظام همچنان پابرجاست و تبدیل به استخری نشده که آب گندیده در ان جمع شده، بلکه مرتب آب این استخر عوض می‌شود.

شفیعی فر، بازسازی برخی ساختارها را در گام دوم، ضروری دانست و گفت: ما دیگر انقلاب به‌معنای برهم زدن امور را نداریم، بلکه نیازمند بازبینی در برخی ساختارهایی هستیم که مثل استخری که آب آن عوض نشده باشد، بو گرفته‌ است. بخشی از این مشکل هم ناشی از مدیرانی است که پست‌های خود را رها نمی‌کنند.

وی گردش مدیریتی در کشور را ضروری خواند و افزود: در دوره جدیدی از خودسازی و بازسازی هستیم‌و احتیاج به بازگشت به خود انقلاب داریم.

استاد دانشگاه، با بیان اینکه قوه قضاییه نگهبان عدالت و حقوق مردم است، تحول در این دستگاه را ضروری دانست و در ادامه گفت: مجلس انقلابی باید رویکردهای انقلابی و قوانین و مقرات انقلابی داشته باشد و انقلابی بودن صرفاً به شعار نیست.

شفیعی فر، روی کار آمدن دولت جوان و‌حزب‌اللهی را برای تحول در قوه مجریه، حائز اهمیت دانست و گفت: دولت جوان و حزب‌اللهی به معنای بی‌تجربگی نیست، اما بالاخره باید از تجربه‌های جدید استفاده کرد و اجازه داد چرخ مدیریتی کشور بچرخد.

وی تصریح کرد: بدون بروکراسی، امکانات و تشریفات و با خلوص نیت و معنویت، کشور را از ابتدای انقلاب به پیش بردند و ما الان باید به آن روحیه برگردیم.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول