به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، یک تابلوی نقاشی در سبک امپرسیونیسم اثر بنکسی، هنرمند بریتانیایی که همچنان هویّتش ناشناس باقیمانده، در حراجی لندن به قیمت ۹.۸ میلیون دلارزیر چکش حراج رفت.
این تابلو که «مونه را به من نشان بده» نام دارد در «ساته بیز» به حراج گذاشته شده بود، بیش از دو و نیم میلیون پوند بیشتر از مبلغ قیمتگذاری شده اولیه ۵ میلیون پوندی، به فروش رسید.
در این نقاشی که محصول سال ۲۰۰۵ است، بنکسی چرخهای خرید رهاشده و یک مخروط ترافیکی نارنجی را به تابلوی زمینهای از «کلود مونه»، نقاش شهیر فرانسوی، که از نیلوفرهای آبی باغچه خود در «گیوِرنی» کشیده بود، اضافه کرده است.
الکس برانچیک، مدیر بخش هنرهای معاصر اروپای حراج ساتبی گفت این اثر یکی از «قویترین و نمادینترین» آثار بنکسی است که تا کنون به فروش گذاشته می شود.
بنکسی که نام وی واقعی اش تا کنون شناخته نشده است، هنرمندی است که کارش را با کشیدن نقاشیهای دیواری به وسیله اسپری در ساختمانهای نیمهکاره در بریستول بریتانیا آغاز کرد و بعد به یکی از مشهورترین هنرمندان جهان تبدیل شد.
سال گذشته اثر دیگری از بنکسی به نام «پارلمان متحولشده» که صحنهای از جلسه مجلس عوام بریتانیا بود با این تفاوت که به جای نمایندگان، شامپانزه ها روی صندلی ها نشسته بودند، در حراجی «ساته بیز» لندن به مبلغ ۱۲ میلیون دلار به فروش رسید.
اثر دیگر از بنکسی با نام «ورود غیرمجاز ما را ببخشید» در اوایل همین ماه در حراجی «ساته بیز» هنگکنگ به قیمت ۸.۳ میلیون دلار به فروش رفته است.
بنکسی(Banksy) نام مستعار هنرمند گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش بریتانیایی است.
هنر خیابانی او طعنهآمیز و هجویههایش خرابکارانه است. هنر او آمیزهای از طنز سیاه و گرافیتی است که با تکنیک گرده برداری ویژهای خلق میشود. آثار هنری او با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابانها، دیوارها، و پلها در شهرهای مختلف دنیا به تصویر درآمدهاست.
آثار بنکسی، محصول سن زیرزمینی بریستول (Bristol underground scene) است که شامل همکاری هنرمندان تجسمی و موسیقیدانها بود.
طبق نوشتههای نویسنده و طراح گرافیک، تریستان مانکو و براساس کتاب «هیچ جا مثل خونه خود آدم نمیشه» -Home Sweet Home– «بنکسی در سال ۱۹۷۴ در بریستول به دنیا آمد و درهمین شهر بزرگ شد. او فرزند یک تکنیسین دستگاه فتوکپی بود.
او مدتی شاگرد قصاب بود اما سرانجام طی دوران «شکوفایی اسپری» در اواخر دهه ۸۰ در بریستول با گرافیتی آشنا شد.» کسانی که کارهای او را میدیدند متوجه بودند که آثار او به «بلک له رت» شباهت دارد.
له رت در ۱۹۸۱ کار با تکنیک گرده برداری را در پاریس آغاز کرد. به نظر میرسید کارهای بنکسی از آثار اعضای گروهِ آنارکو- پانک به نام کرَس هم متأثر بوده باشد.
اعضای این گروه دراواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد در کانالهای لولهکشی لندن مسابقههای گرافیتی با تکنیک گردهبرداری برپا میکردند، این گروه کماکان فعالند. هر چند بنکسی در وبسایت خودش بیان کرد که در واقع، اساس کارهایش را بر کارهای «تری دی»(سه بُعدی) موسیقیدان و هنرمند گرافیتی از گروه «مَسیو اَتَک»(حمله سهمگین) قرار داده است. او چنین میگوید «نه، من از ۳d «تری دی»(سه بُعدی) کپی میکردم، اون واقعاً بلده بکشه.»
بنکسی که اعتقاد دولت به وندال بودن گرافیتی را قبول ندارد، هنرش را بر سطوح موجود در فضاهای عمومی به نمایش میگذارد و حتی تا آنجا پیش میرود که عناصر و حجمها فیزیکی هم خلق کند.
بنکسی خودش مستقیماً عکسهای گرافیتیهایش را نمیفروشد، هر چند معلوم شده برگزارکنندگان حراجهای هنری در تلاش هستند تا کارهای خیابانی او را در محلشان بفروشند و دردسر جابهجا کردن آنها را به برنده حراج واگذار کنند.
اولین فیلم بنکسی، خروج از مغازه کادوفروشی (Exit Through the Gift Shop) برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۰ به نمایش درآمد. فیلم در مارس۲۰۱۰ در انگلستان اکران شد. در ژانویه ۲۰۱۱، بنکسی نامزد جایزه اسکار برای بهترین فیلم مستند شد.
انتهای پیام/