اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

افزایش ظرفیت تست‌های کرونا به ۴۰ هزار در روز /تلویزیون جای معرفی داروی کرونا نیست

مشاور وزیر بهداشت گفت: جای معرفی داروی کرونا پشت میز تلویزیون نیست، وقتی بحث دارو به پشت میز تلویزیون می آید، به معنای دلالی داروست یا اینکه دارو اشکال دارد، اثربخشی دارو باید در جای دیگری تعیین تکلیف شود.

افزایش ظرفیت تست‌های کرونا به ۴۰ هزار در روز /تلویزیون  جای معرفی داروی کرونا نیست

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، محمد اسماعیل اکبری رئیس انجمن آموزش پزشکی ایران و علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت دیشب یکم آبان ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی تازه ترین اخبار از تشدید دستورالعمل های کرونایی پرداختند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به هفت استراتژی وزارت بهداشت برای تشدید کنترل شرایط کرونایی گفت: تشدید نظارت بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به کمک پلیس و نیروی انتظامی انجام می شود.

رئیسی با اشاره به برنامه ریزی منسجم در روز‌های نخست شیوع کرونا در کشور گفت : به مرور زمان استان‌ها گرفتار ویروس کرونا  شدند و باید توجه داشت بعد از هر دوره تعطیلات موارد ابتلا به کرونا هم بیشتر شده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: از هفته آینده ردیابی هوشمند افراد مبتلا به کرونا با هماهنگی وزارت ارتباطات اجرایی می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه در دنیا به طور متوسط واکسیناسیون ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: در این مدت مراقبت مادران باردار و بچه‌ها به شدت دچار آسیب شده بود.

وی عنوان کرد: مرحله سوم غربالگری شامل کسانی بود که خدمات عقب‌مانده داشتند، ما جزو معدود کشورهایی در منطقه هستیم که خدمات عقب مانده به زیر ۳ درصد رسیده است لذا این عده را فراخواندیم و خدمات ارائه دادیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: ما جز کشورهایی بودیم که شیوه نامه های بهداشتی کامل و جامعی را تدوین کردیم و برای تمام اصناف دستورالعمل نوشتیم .

رئیسی با اشاره به اینکه سالمندان و افرادی که بیماری زمینه ای دارند تحت پوشش همه خدمات ارگان ها قرار می گیرند، افزود: اگر تعداد تست های بیشتری انجام دهیم، عدد ابتلا بالاتر خواهد رفت و با رساندن تعداد تست ها از ۲۵ به ۴۰ هزار تست در روز، انتظار می رود تعداد مبتلایان بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور با درخواست وزیر بهداشت موافقت کردند تا ۱۵ هزار تست بیشتر را انجام دهیم، اظهار کرد: ما ظرفیتمان را به ۴۰ هزار تست در روز رسانده ایم ،حتی در روزهای آینده تعداد مبتلایان بالا خواهدرفت.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این بیماری واکسن و درمان مشخصی ندارد، گفت: تنها راهی که ویروس می تواند تاخت و تاز کند این است که آن را نادیده بگیریم و عادی سازی ایجاد شود و همچنین دستورالعمل های بهداشتی و اصولی را که بایستی رعایت شود  رعایت نکنیم.

وی بیان کرد: هر وقت دنیا این ویروس را جدی گرفت بیماری کاملا تحت کنترل قرار خواهد گرفت لذا این بیماری مانند فنر جمع شده است که به سرعت می تواند حالت جهشی پیدا کند، در این موضوع نقش مسئولان راهبری است، اگر رهبران دنیا بتوانند مردم را در مسیر درست قرار دهند مردم هم همکاری لازم را داشته باشند، قطعاً ویروس کنترل می‌شود و هر تصمیمی که در ستاد ملی گرفته می‌شود بر همین مبناست.

رئیسی با اشاره به اینکه دو ، سه ماهی است که مردم حساسیتشان پایین آمده است ادامه داد: حساسیت‌هایی که مردم در فروردین ماه نسبت به ویروس داشتند الان متاسفانه کمتر شده است لذا  رویکرد های جدیدی اتخاذ شده است، به طوری که راهبرد مشخصی از طرف وزیر بهداشت مطرح شد و همه بندهای آن مورد توجه قرار گرفت و یکی از بندهای اصلی تشدید نظارت بر شیوه نامه های بهداشتی و اعمال جرایم بود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت  گفت: باید با کسی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی‌کند با اشد مجازات برخورد کرد زیرا این فرد با ویروس در جاهای مختلف حرکت می‌کند و موجب گسترش ویروس در جامعه می شود، حدود ۸ ماه است که اطلاع رسانی می شود و مدام به مردم گفته ایم که از رفتن به سفر پرهیز کنند و سفرهای غیرضروری را انجام ندهید.

او ادامه داد: ما جمعیت ۱۱ میلیونی سالمند را داریم لذا اگر بتوانیم آنها را تحت پوشش قرار دهیم، می توانیم به نتیجه برسیم، به طور مثال سالمندی که نیاز به تمدید دفترچه دارد نباید در صف قرار بگیرد، همچنین ویزیت های از راه دور باید داشته باشیم تا از سالمندان مراقبت کنیم و باید به سمت ایزوله معکوس برویم.

رئیسی با اشاره به اینکه دستورالعمل مشخصی را برای مدارس و دانشگاه‌ها ارسال کرده‌ایم، گفت: دانشگاه ها در سطح کشور به صورت غیرحضوری برگزار می‌شوند اما کلاس های آزمایشگاهی و بالینی برخی از رشته ها مانند حوزه پزشکی را نمی‌توان به صورت غیر حضوری برگزار کرد.

محمد اسماعیل اکبری مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ردیابی ویروس ها مهمتر از ردیابی افراد است، گفت: وضع کشور ما از همه کشورهایی که در تلویزیون نشان می دهید، بدتر است.

وی با بیان اینکه الان در مسیری قرار گرفته ایم که باید ۸ ماه قبل در آن قرار می گرفتیم، اظهار کرد: باید ویروس را ردیابی کنیم و پیگیری ویروس کاری است که در جنوب شرقی آسیا اتفاق افتاده است.

اکبری افزود: ویروس کرونا نشانه های مختلفی دارد، ویروس با ژنتیک انسان ها در ارتباط است، ما نباید بحث‌های دارو یا شرکت‌های دارویی را در صدا و سیما بیاوریم، جای معرفی داروی کرونا پشت میز تلویزیون نیست، وقتی بحث دارو به پشت میز تلویزیون می آید، به معنای دلالی داروست  یا اینکه دارو اشکال دارد، اثربخشی دارو باید در جای دیگری تعیین تکلیف شود.

اکبری ادامه داد: ما شبکه قدرتمندی داریم که کارشان را بلد هستند، اگر بها بدهیم معجزه می کنند، باید نظام شبکه بهداشت را تقویت کنیم تا کار پیشگیری و پیگیری ویروس صورت گیرد، کشف ویروس یکی از وظایف ماست، باید مانع حضور فرد مبتلا در جامعه شویم، در کنترل اپیدمی اگر نقاهتگاه نداشته باشیم، باخته ایم.

وی عنوان کرد: ما قدرت این را داریم که با همه مردم به گونه ای در تماس باشیم، باید داوطلبان و بسیجیان را به کمک آوریم، باید مایحتاج کسی که بیمار است را تهیه کنیم تا فرد بیمار به طور کامل در قرنطینه بماند و مجبور نباشد که برای تهیه مایحتاج خود به خیابان بیاید.

ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان  گفت: سیر افزایشی پذیرش بیماران بستری و سرپایی در استان گیلان  را شاهد هستیم، از تعطیلات هفته پیش به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش بستری بیماران را داشتیم و آمار بیماران ما به حدود ۴۰۰ نفر رسیده است، تفرجگاه‌ها ، سواحل ، هتل ها و رستوران ها هم با نصف ظرفیت فعال هستند.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران افزود: موج مسافرت ها را داریم، در این مسافرت ها امکان رعایت مسائل بهداشتی کم می‌شود و دستورالعمل ها به ما اجازه می‌دهد تا در حد اختیارات ستاد استانی عمل کنیم. ما با هماهنگی وزارتخانه اقداماتی را برای مقابله با ویروس انجام داده‌ایم تا بتوانیم در حوزه پیشگیری هم عمل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول