اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی/ اصلاح قیمت گندم برای جلوگیری از پرداخت پول به کشاورز خارجی

امروز قیمت گندم در بازارهای جهانی بیش از یک دلار افزایش یافت و زنگ هشداری دیگر به صدا درآمد که به جای ریختن پول به جیب کشاورز خارجی، نرخ خرید را در داخل اصلاح کنیم.

افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی/ اصلاح قیمت گندم برای جلوگیری از پرداخت پول به کشاورز خارجی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع خوراک دام از سویا گرفته تا ذرت افزایش قابل توجهی داشت.هر بوشل سویا با 8 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت 1071 دلار و هر بوشل ذرت با 2.75 دلار افزایش به قیمت 411 دلار معامله شد. امروز قیمت گندم هم در بازارهای جهانی با افزایش 1.5 دلار مواجه شد و هر بوشل از این محصول استراتژیک به قیمت 633 دلار به فروش رفت. 

دانه‌های خوراکی هم از قافله افزایش قیمت‌ها عقب نماندند. سویای خوراکی 4.5 دلار و سویای روغنی 27 سنت و کانولا که برای استحصال روغن استفاده می‌شود 1.2 دلار رشد داشت. 

سالانه بیش از 4.5 میلیارد دلار برای واردات انواع خوراک دام و طیور ارز از کشور خارج می‌شود. ایران بیش از 70 درصد در تأمین نهاده‌های خوراک دام وابسته است. هرگونه افزایش قیمت در بازارهای جهانی باعث خروج بیشتر ارز از کشور می‌شود. 

ایران اگرچه در گندم خودکفا است اما این خودکفایی پایدار نیست. سال گذشته حدود 3 میلیون تن گندم وارد کرد. امسال نیز خرید دولتی مشابه سال گذشته است و به نظر می‌رسد که باز نیاز به واردات گندم وجود داشته باشد. با این حال دولت امسال خرید تضمینی گندم را کیلویی 4 هزار تومان تعیین کرده که از نظر کارشناسان رقم بسیار کمی است. آنها می‌گویند دولت به جای اینکه دو برابر پول خرید تضمینی داخل را به جیب کشاورز خارجی بریزد و گندم وارد کند نرخ خرید تضمینی را مناسب‌تر کند تا تولیدکنندگان داخلی به این کشت محصول استراتژیک ترغیب شوند و نیاز به واردات نباشد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول