اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

جزییات تازه‌ای از اولین نمایشگاه مجازی کتاب

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از برپایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب در اواخر پاییز خبر داد.

جزییات تازه‌ای از اولین نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، ایوب دهقان‌کار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری جایزه ادبی جلال آل‌احمد به زمان برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت:‌ما ۳۲ دوره از نمایشگاه کتاب را به صورت فیزیکی و حضوری برگزار کردیم، اما متأسفانه امسال متأثر از شیوع ویروس کرونا نتوانستیم به صورت فیزیکی این نمایشگاه را برگزار کنیم.

وی درباره اینکه چرا تا کنون اخبار جامع و کاملی درباره این نمایشگاه منتشر نشده، توضیح داد: دلیل رسانه‌ای نشدن عمده اخبار درباره این نمایشگاه دال بر بی‌عملی مؤسسه در قبال این رویداد بزرگ نیست. فقط یک دلیل داریم. زیرا می‌خواهیم در اولین تجربه خود، دقت را فدای سرعت اطلاع‌رسانی نکنیم و اینکه قصد ما این است اطلاعات منتشر شده با همه جانب جامع‌نگری صورت گیرد و حمل بر بی‌عملی ما نباشد.

 

دهقان‌کار بخشی دیگری از سخنان خود را این طور ادامه داد که دیروز در اطلاعیه‌ای گام جدیدی از این نمایشگاه برای ناشران منتشر شد؛ زیرا ناشران باید برای شرکت در نخستین نمایشگاه مجازی افتتاح حساب داشته باشند و پروانه نشر را نیز مدنظر قرار دهند. این‌ها نشان می‌دهد اقدامات پیشینی صورت گرفته است؛ ضمن اینکه جلسات گسترده و فشرده‌ای با متخصصان نشر، جامعه نشر، صنوف نشر برگزار کردیم و بررسی‌های لازم را انجام دادیم و تلاش کردیم در تمامی نمایشگاه‌های مجازی کشورها طی این مدت حضور یابیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خاطرنشان کرد: ما در این نمایشگاه‌ها منفعلانه عمل نکردیم و با توجه به اینکه خودمان مجری نمایشگاه کتاب مجازی هستیم، سعی کردیم اتفاقاً در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کننده فعال باشیم، اتفاقات را رصد و بررسی کنیم و نگاه عمیق‌تری به جوانب برگزاری داشته باشیم و ببینیم تجربه کشورها به کجا می‌انجامد. هر چند برخی کشورها رسماً در برگزاری نمایشگاه مجازی اعلام شکست کردند؛ چرا که به اهداف خود نرسیدند (مثل بلونیا) یا برخی نمایشگاه‌ها هم در شیوه اجرا تشویش و عدم قطعیت داشتند. البته در کنار این نمایشگاه‌ها، تعدادی از اتفاقات هم برای سایر کشورها توفیقات خوبی در عرصه نمایشگاه مجازی را رقم زد. این‌ها بدین معناست که حواس‌مان به همه جوانب امر است؛ زیرا وقت و انرژی که گذاشته می‌شود باید منتج به نتیجه شود، اما نکته مهم این است تفاوت اساسی ما با سایر کشورها این است علاوه بر نمایشگاه باید «پیوست فروشگاهی» داشته باشیم.

وی گفت: نمایشگاه مجازی باید به گونه‌ای باشد که بخشی از تضرر ناشران را که به موجب کرونا حادث شده جبران کند. پس این پیوست فروشگاهی کار را برای ما خطیر کرده است. اگر بنا بود صرفاً نمایشگاه مجازی داشته باشیم، کار ما ساده‌تر بود و با توجه به روزآمدی دیتای موجود می‌توانستیم آن را برپا کنیم، اما با توجه به اینکه باید بخش فروشگاهی هم مدنظرمان‌باشد بررسی‌ها دقیق‌تر انجام شد.

دهقان‌کار ادامه داد: تمام جوانب امر را سنجیدیم و جلسات فشرده برگزار کردیم، ۱۴ مدل اجرایی را بررسی کردیم و در نهایت به یک مدل اجرایی غیر متمرکز رسیدیم که جزئیات آن در نشست خبری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پایان این بخش گفت:‌ چیزی که ذهن ما را در نمایشگاه کتاب مجازی معطوف به خود کرده بخش غیرمجازی نمایشگاه مجازی است. تحویل کالا، ارسال به مشتری و لجستیک کار مدنظر ماست، ولی در پلتفرم، مشکل چندانی نخواهیم داشت. درباره زمان برگزار این نمایشگاه هم اواخر آذر این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات، طی توضیح کوتاهی هم درباره طرح‌‌های فصلی عنوان کرد: همزمان با هفته کتاب طرح پاییزه را خواهیم داشت و با توجه به استقبال از طرح تابستانه و جبران بخشی از ضرر مالی کتابفروشان، مصمم شدیم همزمان با هفته کتاب طرح پاییزه را برگزار کنیم و پس از طرح پاییزه نمایشگاه مجازی کتاب را خواهیم داشت. این نمایشگاه قبل از زمستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول