اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

اعتماد هنرمندان مهمترین سرمایه حوزه هنری کردستان است

رئیس حوزه هنری استان کردستان اعتماد و همراهی اصحاب فرهنگ وهنر را مهمترین سرمایه حوزه هنری عنوان کرد.

اعتماد هنرمندان مهمترین سرمایه حوزه هنری کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امین مرادی صبح امروز در دیدار کارکنان حوزه هنری  با نماینده ولی فقیه در استان کردستان با قدردانی از بازدید حجت‌الاسلام پورذهبی در پروژه ساخت پردیس سینمایی سقز به عنوان اولین بازدید میدانی در استان کردستان، اظهار داشت: خوشبختانه این دیدار که نشان‌دهنده توجه ویژه حضرتعالی به مقوله فرهنگ وهنر است بازخورد بسیار خوبی را به دنبال داشته است.

وی سپس با اشاره به پیشینه فعالیتی حوزه هنری و فلسفه وجودی این نهاد انقلابی، ‌گفت: در اوائل انقلاب با حضور جمعی از هنرمندان که دغدغه هنر انقلابی را داشتند از جمله طاهره اصفهانی‌زاده، موسوی گرمارودی، شهید مرتضی آوینی، ابوالفضل عالی و ... با هدف ترویج هنر انقلابی و متعهد حوزه هنری تشکیل شد و از آن زمان تاکنون به عنوان یک کانون مهم در بخش هنر و فرهنگ در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کند.

مرادی گفت: حوزه هنری در استان کردستان نیز از سال 1383 آغاز به کار کرده و امروز به عنوان خانه امید هنرمندان کردستانی محل اتفاقات بسیار ارزشمند هنری و فرهنگی در استان است.

وی با اشاره به بخشی از اقدامات صورت گرفته در طول سال‌های اخیر در حوزه هنری کردستان ادامه داد: امروز در بخش فیلم کوتاه کردستان به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های فیلمسازی مطرح و تولیدات حوزه هنری در اکثر جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی ضمن حضور پررنگ توانسته است موفقیت‌های بسیار ارزنده‌ای را برای کشور و استان به ارمغان آورد.

مرادی به سفر مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه 88 به استان کردستان اشاره کرد و گفت: در آن سفر و در دیدار مردمی که در میدان آزادی انجام گرفت ضمن تأکید به لزوم توجه به وحدت به طریقت‌های قادریه و نقشبندیه اشاره کردند و تقویت این طریقت‌ها را لازم عنوان فرمودند که برهمین مبنا برنامه‌های بسیار خوبی را انجام داده‌ایم که نمونه آن تولید آلبوم موسیقی «ذکر و دف» مداحی فرزندان خلیفه میرزا آغه‌غوثی، برگزاری 16 دوره یادواره عارف نامی کرد سیدبهاءالدین شمس‌قریشی که هر سال با استقبال بیش از 10 هزار نفری در محل مسجد جامع سنندج به عنوان بزرگترین مولودی‌خوانی کشور برگزار می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان کردستان به پشتوانه غنی موسیقی عرفانی و سنتی کردستان با اشاره به وجود خانواده‌های‌کامکار، عندلیبی، یوسف‌زمانی و ...گریزی زد و گفت: دف و دف‌نوازی در کردستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و زمانی که دفی پاره می‌شود عنوان شهید را برای دف به کار می‌برند.

وی تصریح کرد: بر همین مبنا جشنواره دف نوای رحمت را پایه‌ریزی کردیم که در ابتدا این جشنواره استانی، سپس منطقه‌ای و بعد از چند دوره کشوری این جشنواره هم اکنون به شکل بین‌المللی هر ساله در کردستان برگزار می‌‌شود که به عنوان مهمترین جشنواره موسیقی عرفانی کشور و جهان شناخته شده است.

وی ادامه داد: برگزاری همنوازی 1000 دف‌نواز سنندجی در سال 95 در عمارت خسرو آباد سنندج توانست عنوان پایتختی دف جهان را برای کردستان به ارمغان آورد و زمینه ثبت سنندج برای شهر خلاق موسیقی را در یونسکو فراهم کرد.

مرادی کار فرهنگی را یک کار دلی عنوان کرد و گفت: بارها گفته‌ام که توسعه فرهنگ وهنر با بخشنامه و کار اداری ممکن نیست و باید با تخصص و عشق و علاقه در این مسیر گام برداشت.

وی زبان هنر را مؤثرترین زبان در انتقال درست پیام عنوان کرد و گفت: یک فیلم 100 ثانیه‌ای می‌تواند از یک سخنرانی چند ساعتی در بیان مفهوم معضل اجتماعی مؤثرتر باشد که این موضوع سبب شد سال گذشته به حضور پوران درخشنده به عنوان ناظر 14 فیلم کوتاه 100 ثانیه‌ای در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، مواد مخدر، نزاع و اختلاف، کولبری و ... تولید کنیم که بسیار مورد توجه واقع شد.

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود سیاسی‌کاری در بخش هنر و فرهنگ را یک آفت بزرگ عنوان کرد و افزود: حوزه هنری به عنوان مولود هنر انقلاب به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب به هیچ عنوان خود را وامدار دسته‌های سیاسی و جناحی نکرده و در قالب مأموریت‌های محوله خود صرفا ترویج هنر انقلابی و اسلامی را مد نظر دارد.

وی به بخش فرهنگ و مطالعات پایداری هم اشاره کرد و گفت: در کنار مظلومیت هنر در استان این بخش بدلیل عدم توجه در زمان مناسب بسیار با نقطه ایده‌آل خود فاصله دارد که در این چند سال سعی کرده‌ایم تا حدودی این مشکل را کم کنیم و با برگزاری 20 برنامه شب خاطره و تولید چندین عنوان کتاب گام‌هایی را برداشته‌ایم که ان‌شاءالله این روند با توجه به تربیت نیروهای متخصص در این چند سال روند رو به رشدی را پیدا خواهد کرد.

مرادی در این زمینه ادامه داد: انجام مصاحبه با فعالین انقلاب و دفاع مقدس و تدوین و چاپ آن با بهترین کیفیت از جمله کتاب سرودهای بی‌تکرار، فرزند کردستان، محبت پنهان و آثار دیگری که به زودی منشر می‌شود که کتاب‌های «رادیو سنه»، «نقش بازاریان بیجار در انقلاب اسلامی»، «خاطرات سرهنگ حفیظی»، «خاطرات سردار ذهابی» و... در همین راستا است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در استان را به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه هنری عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیز از سال 90 تا کنون به صورت جدی در حال تلاش هستیم که با حمایت‌های صورت گرفته توانسته‌ایم بزرگترین و مجهزترین پردیس سینمایی غرب کشور را درسنندج با سه سالن سینمایی که در حال تبدیل آن به 7 سالن است با امکانات بسیار مناسب از جمله گالری، استودیو صدا، کتابخانه تخصصی هنر، کافه کتاب، سالن اجتماعات در قالب پردیس سینمایی بهمن سنندج را به انجام برسانیم که این مکان امروز مرکز اصلی فعالیت‌های فرهنگی وهنری استان شده است و یک برند بسیار ارزشمند برای استان است.

وی افزود: آغاز به کار نخستین دفتر شهرستانی حوزه هنری استان در بیجار، احداث پردیس سینمایی آزادی در بیجار که به زودی از یک سالن به سه سالن ارتقاء پیدا می‌کند، احداث گالری مهر بیجار در کنار ساخت پردیس سینمایی مجهز سقز با امکانات بسیار مناسب که امیدواریم در دهه فجر به بهره‌برداری برسد در راستای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی با حمایت مسئولین استان توسط حوزه هنری انجام شده و یا در حال انجام است.

وی با قدردانی از حمایت‌های نماینده سابق ولی فقیه در استان ، صداقت با هنرمندان را اولویت برنامه‌های حوزه هنری عنوان کرد و گفت: بسیار خوشحالیم که امروز حوزه هنری توانسته است با جلب اعتماد هنرمندان و همراهی اساتید هنری استان به عنوان یکی از مراکز مهم حوزه هنری در کشور فعالیت کند و آماده‌ایم در راستای توسعه هنر وفرهنگ انقلابی و اسلامی یاور برنامه‌های مد نظر دفتر نماینده ولی فقیه در استان باشیم.

مرادی در پایان با انتقاد از عدم وحدت رویه در بخش فرهنگ وهنر استان، گفت: انتظار داریم که با هدایت‌های شما به عنوان نماینده ولی فقیه و دغدغه‌های ارزشمندی که دارید زمینه ایجاد وحدت رویه در برنامه‌های فرهنگی وهنری به ویژه در میان نهادهای زیرنظر دفتر مقام معظم رهبری فراهم شود.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول