اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

کمبود انسولین خارجی در کرمان و راهکارهایی برای بیماران دیابتی

بیماران دیابتی در استان کرمان هم مانند سایر بیماران در کشور با مشکل کمبود انسولین قلمی خارجی مواجه شده‌اند و آن طور که محمدحسین گذشتی فوق‌تخصص غدد و متابولیسم می‌گوید: تنها چاره در این زمان استفاده از انسولین ایرانی با مشورت پزشک است.

کمبود انسولین خارجی در کرمان و راهکارهایی برای بیماران دیابتی

خبرگزاری فارسکرمان؛ مهسا حقانیت: طی روزهای اخیر کمبود انسولین قلمی خارجی در داروخانه‌های کرمان مانند سایر شهرهای کشور وجود دارد و این امر مشکلات زیادی را برای بیماران دیابتی به‌وجود آورده است تا جایی که بیماران دیابتی برای رساندن صدای فریاد خود به هر روشی متوسل شده‌اند، به طور مثال بعضی از آنها از هنرمندان عرصه طنز کرمان خواسته‌اند برای کمبود انسولین «طنز تلخ» تولید کنند.

بسیاری از هنرمندان و روزنامه‌نگاران کرمانی هم در شبکه‌های مجازی از درد بیماران دیابتی و کمبود انسولین قلمی نوشته‌اند تا شاید با این نوشته‌ها راهی برای رفع این مشکل پیدا شود.

در همین حال یک بیمار دیابتی به خبرنگار فارس در کرمان می‌گوید: نه تنها انسولین قلمی خارجی در داروخانه‌ها نیست بلکه بعضی از قرص‌های مورد نیاز بیماران دیابتی هم دیگر وجود ندارد و باید مشابه آن را مصرف کنیم که عوارض خودش را دارد.

امیدواریم تا یکی، دو هفته آینده کمبود انسولین قلمی برطرف شود
 
این در حالی‌ست که دکتر علی اسدی‌پور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان از وجود انواع انسولین به میزان لازم در کرمان و کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: هیچ مشکلی هم از نظر تامین انسولین وجود ندارد فقط کمبودی که هست مربوط به انسولین قلمی‌ست زیرا این داروی وارداتی‌شت و با مشکل مواجه شده‌ایم.
وی با ابراز امیدواری از اینکه مشکل کمبود انسولین قلمی طی یکی، دو هفته آینده برطرف شود به بیماران دیابتی توصیه می‌کند: تا تامین انسولین قلمی با انسولین‌های موجود در بازار نیاز خود را برطرف کنند.

اسدی‌پور با اشاره به اینکه آمار دقیقی از بیماران دیابتی و انسولین مورد نیاز آنها د راستان کرمان نداریم، می‌گوید: امیدواریم طی یکی، دو هفته آینده انسولین قلمی وارد کشور شود و کمبودهای داروی انسولین قلمی کمتر شود.

توزیع انسولین در 20 داروخانه منتخب 

وی متذکر می‌شود: کمبود انسولین قلمی هم مانند سایر کالاهایی‌ست که در زمینه تامین آن با مشکل مواجه هستیم و حتی مشکل در بخش دارو کمتر از برخی کالاهاست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان خاطرنشان می‌کند: آمادگی برای توزیع مناسب انسولین از دو سال قبل در داروخانه‌های استان کرمان وجود دارد و هم‌اکنون 20 داروخانه منتخب برای توزیع انسولین در شهر کرمان داریم و در هر شهرستان هم یکی، دو داروخانه توزیع انسولین را برعهده دارند. 

انسولین را خودسرانه کم و یا حذف نکنید  

در همین حال دکتر محمدحسین گذشتی متخصص داخلی و فوق‌تخصص غدد و متابولیسم به خبرنگار فارس می‌گوید: راهکار بیماران دیابتی در زمان کمبود انسولین قلمی خارجی این است که از انسولین ایرانی استفاده کنند.

وی تاکید می‌کند: به هیچ عنوان نمی‌شود به بیماران دیابتی گفت، میزان انسولین را خودسرانه کم یا زیاد و یا حتی حذف کنند، زیرا قند خون‌شان از کنترل خارج می‌شود.

گذشتی ادامه می‌دهد: بسیاری از بیماران دیابتی در زمان کمبود انسولین به شکل خودسرانه میزان انسولین و یا وعده‌های تزریق آن را کم و یا حذف می‌کنند که این خطرناک است و تنها راهی که وجود دارد در زمانی که انسولین خارجی گیر نمی‌آید از انسولین ایرانی استفاده کنند هر چند ممکن است تعداد دفعات تزریق بیشتر شود.

توصیه‌هایی به زنان باردار دیابتی 

وی خاطرنشان می‌کند: زنان باردار دیابتی هم مانند سایر بیماران دیابتی در زمان کمبود انسولین خارجی می‌توانند از انسولین ایرانی استفاده کنند.

این فوق‌تخصص غدد می‌افزاید: بیماران دیابتی و زنان باردار دیابتی هرچه بهتر بتوانند رژیم غذایی خود را رعایت کنند، قند خون‌شان بهتر تنظیم می‌شود بنابراین نیاز به انسولین هم کم می‌شود، اما بعضی از بیماران که رژیم غذایی را هم رعایت می‌کنند، باز هم قندشان بالاست و باید انسولین با دوز بیشتری را استفاده کنند.

گذشتی تصریح می‌کند: اینکه یک بیمار دیابتی بگوید، یک وعده غذایم را نمی‌خورم و انسولین هم نمی‌زنم، این کار درستی نیست زیرا ممکن است افت قند پیدا کنند و یا قند خون‌شان در زمان مصرف انسولین بیشتر بالا رود.

با پزشک‌تان مشورت کنید 

وی با تاکید بر اینکه بیماران دیابتی نوع یک نمی‌تواند حتی یک وعده انسولین خود را حذف کنند، می‌گوید: اگر این کار را انجام دهند در ادامه باید انسولین بیشتری مصرف کنند و فقط می‌توانند از داروی ایرانی به‌جای داروی خارجی استفاده کنند.

این پزشک یادآور می‌شود: بیماران دیابتی حتما باید برای استفاده از انسولین ایرانی به جای داروی خارجی با پزشک خود و فرد متخصص مشورت کنند، زیرا میزان دارو برای آنها باید تنظیم شود و ممکن است نیاز آنها به داروی جدید کمتر یا بیشتر باشد.

در مصرف انسولین صرفه‌جویی نکنید

گذشتی همچنین احتمال افت قند در بعضی بیماران دیابتی در زمان مصرف انسولین ایرانی را بیشتر از انسولین خارجی ذکر می‌کند و در پایان سخنان خود بیان می‌کند: در زمان کمبود انسولین خارجی مهمترین چیز برای بیماران دیابتی این است که در مصرف انسولین صرفه‌جویی نکنند و با کاهش و یا حذف انسولین موجب مشکلات بعدی برای خودشان نشوند.

انتهای پیام/80019/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول