اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

جلسه نقد و بررسی کتاب «شگردهای نمایشنامه نویسی» برگزار شد

نخستین جلسه نقد و بررسی کتاب «شگردهای نمایشنامه نویسی» نوشته علی حاجی ملاعلی به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره به صورت مجازی برگزار شد.

جلسه نقد و بررسی کتاب «شگردهای نمایشنامه نویسی» برگزار شد

به گزارش  گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، نخستین جلسه نقد و بررسی کتاب «شگردهای نمایشنامه نویسی»  نوشته علی حاجی ملاعلی به میزبانی رامتین شهبازی با حضور محمدحسین، ساعی رئیس دانشگاه سوره، یوسف خجیر معاون، پژوهشی و فرزاد معافی غفاری، مدیر گروه نمایش دانشگاه سوره و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه مند برگزار شد.

کتاب شگردهای نمایشنامه نویسی؛ اثر علی حاجی ملاعلی، انواع شگردها، فنون و تمهیدات نوشتن یک نمایشنامه را آموزش می‌دهد.

در ابتدای جلسه نقد و بررسی کتاب «شگردهای نمایشنامه نویسی»، علی حاجی ملاعلی، در رابطه با انگیزه‌اش از خلق این اثر، گفت: به دلیل اینکه نزدیک به ۱۵ سال است که با دانشجویان در ارتباط هستم،از دغدغه‌های آنها در رشته نمایشنامه نویسی اطلاع دارم و بسیاری از کتاب‌های نمایشنامه نویسی که امروزه موجود است راه و روش نمایشنامه نویسی را به درستی نشان نمی‌دهد و تمرین‌هایی که در این کتاب‌ها وجود دارد ساده و کاربردی نیستند؛چرا که نمایشنامه نویسی یک فرایند است و من در این کتاب سعی کرده‌ام شگردهای کاربردی نمایشنامه‌نویسی را عنوان کنم.

در ادامه این نشست مجازی، فرزاد معافی غفاری منتقد کتاب، ضمن تایید حرف‌های حاجی ملاعلی بیان کرد: این کتاب تلاش دارد شگردهای نمایشنامه‌نویسی را به مخاطبین آماتور و نیمه حرفه‌ای معرفی کندو راهنمای مناسبی نیز برای دانشجویان رشته تئاتر ونمایشنامه نویسی است و کمک بسزایی به مشکلات ذهنی نمایشنامه نویسان می‌کند  و به همین دلیل انتخاب عنوان کتاب مناسب است؛ این مواردی که بیان شد از حسن‌های کتاب شگردهای نمایشنامه نویسی، است.

معافی غفاری در رابطه با نقدهایی که بر کتاب وارد است گفت: در این کتاب نویسنده تلاش کرده است تا به همه مباحث درماتیک نویسی پاسخ دهد و به این نکته می‌توان به شکل یک اشکال نگاه کرد و می‌شد به صورت مجزا به این شگرد‌ها پرداخت و اینکه مصداق‌هایی که در کتاب وجود داردبیشتر از نمایشنامه‌های غربی است.

حاجی ملاعلی، نویسنده کتاب، به بیان نقطه نظرات و بیان نکاتی در نگارش این اثر پرداخت.

معافی غفاری در ادامه نقد کتاب گفت: در فصلی از  این کتاب به نقطه اوج و عطف اشاره شده است که باید به تفکیک این دو موضوع پرداخته می‌شد.

رامتین شهبازی مدیر گروه سینما دانشکده هنر، در ادامه جلسه نقد کتاب گفت: فصل بندی بیشتر کتاب‌ها به صورت داستانی و با شخصیت‌ها شروع می‌شود اما کتاب شگردهای نمایشنامه نویسی از شخصیت‌نویسی استفاده نکرده و بیشتر به انتقال اندیشه پرداخته است.

در ادامه جلسه نقد کتاب دانشگاه سوره دانشجویان و استادانی که حضور داشتند سوالات خود را مطرح کردند.

امیر رضا نوری پرتو، استاد دانشگاه سوره، در رابطه با کتاب شگردهای نمایشنامه نویسی گفت:  کتاب شگردهای نمایشنامه نویسی یک کتاب کاربردی ست و یکی از ویژگی‌های خاص این کتاب کاربردی بودن آن است.

فرزاد معافی غفاری منتقد کتاب افزود: در کتاب شگردهای نمایشنامه نویسی بیشتر از یک منبع انگلیسی استفاده و ارجاع دهی به منابع فارسی و شیوه رفرنس دهی به درستی صورت نگرفته است.

همچنین وی در ادامه از تلاش‌های  نویسنده تشکر و قدردانی کرد.

 علی حاجی ملاعلی، نویسنده کتاب نیز گفت: از تمامی حاضران در جلسه تشکر می‌کنم و شاکر هستم که این گفت‌و‌گو شکل گرفت و حال مرا خوب کرد و سپاسگزار هستم که کتاب مرا مطالعه کردید.

در انتهای جلسه نقد کتاب، محمدحسن ساعی، رئیس دانشگاه سوره ضمن عرض ادب به حاضران در جلسه و تاکید براینکه نخستین جلسه با کیفیت برگزار شد، گفت: امیدواریم که این حرکت دانشگاه سوره تبدیل به موجی  در فضای علمی و دانشگاهی کشور شود، امروزه ما کمتر گفت وگو می‌کنیم و این از نقایض دانشگاه است و اینکه استادان باید کارهای علمی و پژوهشی یکدیگر را مطالعه و بحث کنند، این جلسات به نویسندگان و استادان کمک بسزایی می‌کند.

انتهای پیام/   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول