اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

تعطیلی ۴۰ درصد از صنایع دستی تونس/ آیا حمایت مالی اتحادیه اروپا کارساز می‌شود؟

رئیس موسسه ملی صنایع دستی تونس می‌گوید شیوع کرونا باعث تعطیلی ۴۰ درصد از موسسات فعال در زمینه صنایع دستی این کشور شده است و به صورت روزانه با درخواست‌های بسیاری از صاحبان مشاغل برای اعطای وام ضروری مواجهیم.

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از رویدادهای فرهنگی هنری یا به صورت کامل تعطیل شدند یا به صورت مجازی برگزار شدند. این موضوع محدود به کشور خاصی نیست و حتی قاره آفریقا را هم که کمتر درگیر این ویروس شده، درگیر کرده است. به عنوان نمونه، تونس در شمال آفریقا که پیشینه بسیاری در رویدادهای هنری دارد، مجبور به تعطیلی آن‌ها شده است.

البته تعطیلی رویدادهای هنری موضوع جدید در تونس نیست، بر همین اساس، طی یک دهه اخیر و پس از انقلاب تونس، برخی هنرمندان تونسی برای تضمین آینده هنری خود در کنار کار هنری، مشاغل دیگری را هم انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال آنطور که العربیه خبر داده، لطفی عبدلی هنرمند تئاتر کافه‌ای در شهر عتیقه تونس افتتاح کرده یا لطفی بوشناق، خواننده و هنرمند فعال در حوزه کودک و نوجوان، استودیوی ضبط موسیقی تأسیس کرده است.

 

 

* تعطیلی جشنواره موسیقی «رپ» پس از یک دهه

یا به عنوان نمونه، موسیقی اعتراضی «رپ» که در جریان انقلاب تونس در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ با کناره‌گیری «بن علی» از قدرت و فرارش به عربستان سعودی، طرفداران بسیاری پیدا کرد، بهانه‌ای برای پایه‌گذار جشنواره «الراب» ‌در تونس شد اما پس از حدود یک دهه از پایه‌گذاری این جشنواره، ستاد برگزاری جشنواره تابستانی موسیقی «الراب» امسال اعلام کرد: برگزاری این رویداد به دلیل تعیین تکلیف‌نشدن جوایز برگزیدگان دوره قبلی آن در هاله‌ای ابهام است.

بنابر گفته مدیر جشنواره، با توجه به اینکه هنوز بودجه کافی برای پرداخت بدهی‌های دوره گذشته و نیز اعطای جوایز برگزیدگان آن تأمین نشده، هنوز تصمیمی برای برگزاری دوره جدید آن اتخاذ نشده است.

این موضوع تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا، ابعاد جدیدی پیدا کرده و علاوه بر جشنواره‌های هنری تونس، صنایع دستی این کشور را هم دچار آسیب ۴۰ درصدی کرده است.

 

 

* تعطیلی دومین جشنواره قدیمی تونس

تابستان گذشته، سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی سمفونیک جِم به دلیل ممکن نبودن حضور گروه‌های هنری از کشورهای مختلف به دلیل شیوع ویروس کرونا، لغو شد.

همچنین آنطور که رایزنی فرهنگی کشورمان در تونس خبر داده، برگزاری چهل و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی شب‌های مهدیه (شهری ساحلی در استان المهدیه کشور تونس) ملغی شده است. این جشنواره پس از جشنواره بین‌المللی کارتاژ که ۵۴ سال قدمت دارد، جزء قدیمی‌ترین جشنواره‌های این کشور آفریقایی محسوب می‌شود.

 

 

* تعطیلی ۴۰ درصد از صنایع دستی تونس

صالح عمامو، رئیس موسسه ملی صنایع دستی تونس وابسته به اتحادیه صنایع، تجارت و صنایع دستی این کشور، با بیان اینکه شیوع کرونا باعث تعطیلی ۴۰ درصد از موسسات فعال در زمینه صنایع دستی تونس شده است، تاکید کرد: شرایطی که در آن به سرمی بریم فاجعه‌ای است که تا کنون سابقه نداشته و شرایط فعلی از وضعیت بد اقتصادی که در سال ۲۰۰۸ با آن روبه رو بودیم نیز بدتر است.

او می‌گوید: به صورت روزانه با درخواست‌های بسیاری از صاحبان مشاغل برای اعطای وام ضروری جهت گذران زندگی روزمره و پرداخت دیون مربوط به کسب و کارشان مواجهیم.

صالح عمامو تاکید دارد: موضوع صنایع دستی در دو بخش داخلی و خارجی قابل بررسی است. در داخل کشور به دلیل شرایط بسیار بد اقتصادی، اقبالی برای خرید وجود ندارد و در در بخش خارجی نیز که ارتباط مستقیم با حضور گردشگران دارد این موضوع روند رو به افولی را طی می کند چراکه با بسته شدن مرزها برای چند ماه و نیز کاهش حضور گردشگران در تونس، صنایع دستی تولید شده به فروش نمی رسد و طبعا به دلیل نبود امکانات نگهداری صحیح، موضوع تولید صنایع دستی نیز متوقف شده است.

 رئیس موسسه ملی صنایع دستی تونس با بیان اینکه پس از قرنطینه عمومی اول در تونس، برخی از تولید کنندگان به فروش محصولات خود از طریق شبکه‌های مجازی روی آورده‌اند، ادامه می‌دهد: این موضوع نیز نتوانسته است مشکلات شاغلان در این حرفه را حل کند و درآینده نزدیک شاهد بالا رفتن دیون تجار، تولیدکنندگان و شاغلین در این صنف خواهیم بود.

 

 

* کمک ۵۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به تونس

در این میان، اتحادیه اروپا در چارچوب پروژه «تونس وجهتنا» اعلام کرد که کمک مالی ۵۰ میلیون یورویی را برای رشد صنعت گردشگری و رونق صنایع دستی تونس به این کشور اختصاص داده است.

در راستای این پروژه، بازسازی مکان های تاریخی و میراث فرهنگی تونس و نیز ایجاد پروژه هایی که می‌تواند موجب کارافرینی شود و همچنین گسترش موزه کارتاژ و بازسازی محیطی آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بنابر گفته فوزی محفوظ، مدیرکل بنیاد ملی میراث تونس، مطالعات اولیه در خصوص آغاز پروژه های مذکور تا پایان سال ۲۰۲۰ به اتمام خواهد رسید و امور اجرایی آن از ابتدای سال ۲۰۲۱ آغاز و به مدت ۵ سال ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول