اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

راهکارهای طب سنتی برای برگشت حس بویایی و چشایی بهبودیافتگان کرونا

یکی از علائمی که در همان ماه‌های اولیه شیوع این ویروس بین مبتلایان مشترک بود، از بین رفتن حس بویایی و چشایی است. شاید از بین علائم کرونا این علت زیاد جدی به نطر نرسد. اما بسیاری از کسانی که دوره ابتلا را پشت سر گذاشته‌اند هم تا مدتها بویایی و چشایی خود را بازنیافته‌اند.

راهکارهای طب سنتی برای برگشت حس بویایی و چشایی بهبودیافتگان کرونا

گروه خانواده: کرونا، مهمان ناخوانده هفت هشت ماه اخیر دنیا هر روز یکجور ما را غافلگیر کرده است. از بروز علادم متفاوت در افراد متفاوت گرفته تا نحوه مبتلا شدن به آن در سنین و وضعیت جسمی مختلف. ار روزهایی که گفته می‌شد کودکان زیر سن 8سال به این ویروس مبتلا نمی‌شوند، اما شدند و تا زمانی که علائم این بیماری در این روزهای پاییزی به شدت به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا نزدیک شده و تشخیص این بیماری از گذشته مشکل‌تر کرد.

 اما یکی از علائمی که در همان ماه‌های اولیه شیوع این ویروس بین مبتلایان مشترک بود، از بین رفتن حس بویایی و چشایی است. شاید از بین علائم کرونا این علت زیاد جدی به نطر نرسد. اما بسیاری از کسانی که دوره ابتلا را پشت سر گذاشته‌اند هم تا مدتها بویایی و چشایی خود را بازنیافته‌اند. طبیعی است که ادامه دار شدن محروم بودن از دو حس از حواس پنجگانه مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا به وجود می‌آورد و به مرور باعث کلافگی او می‎‌شود. تصور کنید هیچ غذایی در دهان شما مزه خاصی ندارد و در طول روز هیچ بویی هم احساس نکنید!

توصیه پزشکان اغلب برای افرادی که بویایی و چشایی خود را بعد از دوران بهبودی از کرونا به دست نمی‌آورند صبر است. مدت زمان لازم برای برگشتن این حواس به طور دقیق مشخص نیست و همین موضوع مبتلایان را نگران‌تر می‌کند. طب سنتی برای کمک به تسریع برگشت حواس بویایی و چشایی راهکارهایی دارد. این راهکارها در واقع توصیه‌هایی برای تحریک گیرنده‌های حواس بویایی و چشایی است تا این دو حس زودتر بازگردند و فرد بتواند زندی عادی خود را از سر بگیرد. البته پزشکان طب سنتی معتقدند برای هر فرد توصیه‌ای مخصوص خود او با توجه به ویژگی‌هایش وجود دارد. اما توصیه‌هایی عمومی هم هستند که به کار بردن آنها به برگشتن سریعتر حس بویایی و چشایی کمک خواهد کرد.

در این مصاحبه دکتر مریم  مشهدی، دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی از راهکارهای طب سنتی برای برگشت سریع‌تر حواس بویایی و چشایی گفته است.

 

آیا از بین رفتن حس بویایی و چشایی مخصوص بیماری کروناست؟

باید به این نکته توجه داشته باشیم که از بین رفتن حس بویایی و چشایی در خیلی از عفونت‌های ویروسی ناحیه سروگردن و دستگاه تنفسی فوقانی دیده می‌شود و این اتفاق صرفا مخصوص کروناویروس و کووید19 نیست.

نکته بعد اینکه این احساس خیلی از مواقع به دلیل احتقان و گرفتگی و انسدادی هست که در عروق خونی و مجاری تنفسی اعم از بینی وجود دارد.

راهکارهای طب سنتی برای بازگشت حس بویایی و چشایی برای همه بیماران کرونا قابل استفاده است؟

 طب سنتی برای برگرداندن حس بویایی و چشایی تعدادی راهکار دارد که قابل تعمیم برای همه مبتلایان است. فردی اگر خودش برای حل این مشکل به پزشک طب سنتی مراجعه کند، طب سنتی برای آن شخص به خصوص راهکار دارد. اما راهکارهای عمومی هم هستند.

طب سنتی برای برگرداندن حس چشایی چه راهکاری دارد؟

برای بازگرداندن حس چشایی بهتر است چوب دارچین را به مقدار یک سانت در یک سانت، روزی 20دقیقه در داخل دهان مزه مزه کنند. سعی کنند بوی نعنا را استشمام کنند یا یک عدد سبزی نعنا را داخل دهان بگذارند و بجوند.  به این ترتیب گیرنده‌های حس چشایی تحریک بشود. شستشو با آب‌نمک رقیق به صورت روزانه و روزی دو الی سه دفعه به برطرف کردن  اینکه اگر مانعی بر سر راه گیرنده‌های حس چشایی وجود دارد، کمک می‌کند. مجموع این کارها این کارها به اینکه حس چشایی زودتر برگردد کمک می‌کند.

 

توصیه‌های طب سنتی برای بازگرداندن حس بویایی چه چیزهایی است؟

برای برگشتن حس بویایی باز هم شستشوی ناحیه بینی و استنشاق آب نمک رقیق  و شستشوی بینی بسیار کمک‌کننده است. از دیگر موارد موثر استفاده از آب عسل رقیق برای شستشوی بینی است. بوییدن گلاب، چکاندن یک یا دوقطره روغن بنفشه داخل بینی هم کمک‌کننده است. بوییدن اسانس نعنا یا اکالیپتوس هم به خاطر اینکه محرک بویایی هستند توصیه می‌شود.

از توصیه‌های دیگر طب سنتی برای برگشتن حس بویایی بخور دادن است. بهتر است بخور با گیاه‌هایی همچون بابونه، ناخنک و مرزنجوش انجام بشود. این بخور تا دوبار در روز هم می‌تواند انجام بشود.  توصیه دیگر خیساندن سیاه‌دانه داخل سرکه است. باید صبر کنیم تا سرکه تبخیر شده و سیاه‌دانه خشک بشود. بعد از آن این سیاه‌دانه را دود بدهیم. دود دادن مثل همان دود دادن اسپند است. توجه کنیم که این دود دادن باید در فضای خانه باشد نه مستقیما روی صورت فرد مبتلا.

***

در ابتدای شیوع ویروس کرونا در دنیا، تب، سرفه، بدن‌درد و نشانه‌های تنفسی در افراد بیمار مشاهده می‌شد اما پس از مدتی اختلالات چشایی نیز به این لیست اضافه شد.

برخی پزشکان می‌گویند از بین رفتن حس بویایی و چشایی در افراد مبتلا به کرونا ممکن است تا چندین ماه و حتی یکسال بعد از بهبود هم طول بکشد. اما هیچ داروی پزشکی برای آن وجود ندارد و در صورت مراجعه به پزشک فقط از بیمار خواسته می‌شود تا برای برگشت این حواس صبر کند.

چندی پیش پزشکان بیمارستان امیراعلم تهران از دستیابی به روشی شبیه فیزیوتراپی خبر دادند که می‌تواند عصب‌های حس بویایی و پشایی بهبودیافتگان از کرونا را بازسازی کند. اما این روش نه زیاد فراگیر شد و نه پزشکان دیگر اثربخشی آن را تایید کردند.

 

طب سنتی برای از بین بردن بویایی و چشایی راهکارهایی دارد. راهکارهای این طب هم بر اساس تحریک عصبهای این حواس در بدن است. معمولا راهکارهای طب سنتی نیاز به صرف زمان، حوصله و ممارست بیشتر بیمار دارد. در بعضی موارد ممکن است این راهکارها باعث بشود که حس بویایی و چشایی فرد بهبودیافته از کرونا زودتر بازگردد اما گاهی هم ممکن است راهکارها درست مانند طب مدرن آنطور که انتظار می‌رود تاثیرگذار نباشد و باز هم فقط نسخه صبر برای فرد تجویز بشود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول