اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جزئیات اهداف و برنامه‌های سفر دوره‌ای نخست‌وزیر عراق به اروپا

مشاور نخست‌وزیر عراق در توضیح اهداف و برنامه‌های سفر الکاظمی به چند کشور اروپایی گفت این سفر در وهله نخست دارای بُعد سیاسی است.

جزئیات اهداف و برنامه‌های سفر دوره‌ای نخست‌وزیر عراق به اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هشام داوود» مشاور نخست‌وزیر عراق، امروز (دوشنبه-۱۹ اکتبر)، درباره اهداف سفر دوره‌ای «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر به کشورهای اروپایی توضیح داد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی افزود که سفر الکاظمی به اروپا در وهله نخست دارای بُعد سیاسی است و این امر از طریق حمایت کشورهای اروپایی از عراق و تمایل این کشور به ایفای نقش خود در منطقه میسر می‌شود. بعد دیگر این سفر، اقتصادی است و الکاظمی در سفر به اروپا درباره پروژه مترو در بغداد (مترو هوایی)، احداث فرودگاه در برخی استان‌ها است. رایزنی درباره بخش کشاورزی و صنایع غذایی نیز از دیگر مباحث مطرح در این سفر خواهد بود.

داوود تاکید کرد که موضوع همکاری هسته‌ای با فرانسه به صورت جدی در گفت‌وگوی میان دو طرف مطرح نشده است. 

این در حالی است که الکاظمی شهریور ماه گذشته در جریان دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دربغداد به پروژه آتی عراق در زمینه انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز با نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی فرانسه، اشاره کرده و گفته بود: ما در راستای پروژه مشترک انرژی هسته ای برای تولید برق و پروژه های صلح آمیز تحت نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی  اتمی فرانسه حرکت می کنیم. 

مشاور نخست‌وزیر عراق افزود که الکاظمی در این سفر چندین یادداشت تفاهم امضا خواهد کرد به ویژه که پیش‌تر مطالعاتی درباره این پروژه‌ها صورت گرفته است.

داوود با اشاره به پیشرو بودن شرکت فرانسوی «آلستوم» در زمینه صنعت ترابری افزود: نخست‌وزیر خواستار بررسی‌های بیشتر برای این پروژه‌ها است اما در عین حال تمایل زیادی به حل مشکل حمل‌ونقل و آلودگی بغداد وجود دارد. پایتخت نیازمند مترو داخلی و خارجی در زیر زمین است و در عین حال ما نیازمند چندین فرودگاه نیز هستیم.تعامل با اروپا بر پایه پیشنهادات قابل قبولی چون وام‌ها و تسهیلات بلندمدت و پرداخت متوالی آن خواهد بود و از این طریق ما به تکنولوژی مورد نیاز نیز دست خواهیم یافت.  

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، شب گذشته با ورود به پاریس، سفر دوره‌ای خود به چند کشور اروپایی را کلید زد و قرار است در ادامه این سفر به بریتانیا و آلمان برود.

وی امروز در دیدار با همتای فرانسوی خود درباره شیوه‌های توسعه روابط دوجانبه میان پاریس و بغداد و تقویت آنها در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، امنیتی و بهداشتی رایزنی کرد.

از دیگر محورهای گفت‌وگوی نخست‌وزیران عراق و فرانسه، بررسی اوضاع منطقه و تبادل نظر درباره موضوعات جاری بود. الکاظمی در این دیدار بر اهمیت همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

اواسط شهریور ماه گذشته، «ایمانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه پس از سفر به لبنان راهی عراق شد  و به عنوان عضوی از ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش در دیدار با مقامات عراقی گفت که نبرد با گروه تروریستی داعش همچنان ادامه دارد و فرانسه خود را «ملزم» به حمایت از عراق می‌داند.

رئیس جمهور فرانسه در زمینه سرمایه‌گذاری این کشور در عراق نیز اظهار داشت که پاریس به دنبال ساماندهی به کمک‌های مالی مطلوب و همکاری در پروژه‌های عراق از جمله پروژه احداث مترو بغداد است.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز اواخر تیرماه گذشته به عراق سفر کرد و با مقامات دولت مرکزی و سپس مقامات منطقه کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول