اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

هندی‌ها هنوز برای به دست آوردن قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B تلاش می‌کنند

با توجه به آنکه هندی‌ها تاکنون تعلل زیادی در توسعه میدان گازی فرزاد B کرده‌اند، بعید به نظر می‌رسد دیگر بتوانند با طرف ایرانی برای توسعه این میدان به توافق برسند.

هندی‌ها هنوز برای به دست آوردن قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B تلاش می‌کنند

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از فایننشیال اکسپرس، منابع آگاه، می‌گویند شرکت ویدش هند، از توسعه میدان گازی فرزاد B،‌کنار گذاشته شده است.

این شرکت هندی بازوی سرمایه‌گذاری خارجی شرکت نفت و گاز دولتی هند به شمار می‌رود و همین شرکت بود که در سال 2008 میدان بزرگ گازی فرزاد B را در نزدیکی سواحل جزیره فارسی در خلیج فارس کشف کرد.

شرکت هندی پیشنهاد کرده بود که با همکاری شرکایش 11 میلیارد دلار برای توسعه میدان گازی فرزاد B سرمایه‌گذاری کنند.

منابع آگاه می‌گویند پس از آنکه هندی‌ها چند سال در زمینه سرمایه‌گذاری در این میدان تعلل کردند فوریه امسال مقامات شرکت نفتی ایران به ویدش اطلاع دادند که این شرکت را از توسعه میدان گازی فرزاد B کنار گذاشته و قصد دارند یک شرکت ایرانی را جایگزین آن کنند.

البته طرف هندی می‌گوید از آن زمان به بعد تلاش کرده تا دوباره نظر موافق ایرانی‌ها را جلب کند اما طرف ایرانی به درخواست‌های هندی‌ها تاکنون پاسخ نداده است.

میدان گازی فرزاد B، معادل 21.7 هزار میلیارد فوت مکعب ذخیره گاز داشته که 60 درصد آن قابل برداشت است و قرار بود در طرح توسعه روزانه 1.1 میلیارد متر مکعب از آن برداشت گاز انجام شود.

منابع آگاه می‌گویند اطلاعات تائید نشده حاکی از آن است که یک شرکت ایرانی مسئول توسعه میدان گازی فرزاد B شده اما طرف هندی هم هنوز ناامید نشده و تلاش می‌کند نظر مساعد ایرانی‌ها را برای بستن قرارداد به دست آورد.

میدان گازی فرزاد B با 3500 کیلومتر مربع وسعت در نزدیکی جزیره فارسی در عمق 20 تا 90 متری خلیج فارس واقع شده است.

شرکت ویدش هند قرارداد اکتشاف این میدان رادر سال 2002 با سهم 40 درصد با ایران امضا کرده است.

شرکت نفت هند هم 40 درصد دیگر و شرکت اویل ایندیا نیز 20 درصد باقیمانده این قرارداد را بسته بودند.

این میدان در آگوست 2008 کشف شد و عملیات اکتشاف آن در سال 2009 به پایان رسید.

ویدش هند یک طرح توسعه بزرگ برای این میدان در سال 2011 به شرکت نفت فراساحلی ایران ارائه کرد و سپس با شرکت ملی نفت ایران به مذاکره نشست.

این مذاکرات تا نوامبر سال 2012 ادامه داشت اما به خاطر تحریم‌ها نهایی نشد.

در آوریل سال 2015 دوباره دو طرف برای توسعه میدان گازی فرزاد B پای مذاکره نشستند و طرف ایرانی شرکت نفت و گاز پارس را نماینده خود برای مذاکره با طرف هندی معرفی کرد.

از آوریل سال 2016 به بعد دو شرکت درباره جزییات قرارداد از جمله تامین مالی و بازاریابی و فروش گاز آن مذاکره کردند اما نتوانستند در این زمینه به نتیجه برسند.

منابع آگاه می‌گویند در سال 2017 هم با توجه به مطالعات بعدی انجام شده روی میدان گازی فرزاد B طرف هندی تغییراتی را در طرح جامع توسعه این میدان انجام داد و دوباره آن را به ایرانی‌ها ارائه داد.

در آوریل 2019 شرکت ملی نفت ایران طرح توسعه این میدان بر مبنای دریافت گاز در سطح زمین را به هندی‌ها داد اما به خاطر تحریم‌هایی که از سال 2018 و با خروج آمریکا از برجام علیه ایران اعمال شد، مطالعات فنی بیشتر از سوی هندی‌ها انجام نشد و همین امر از پیشرفت مذاکرات در حوزه تجاری بین دو طرف جلوگیری کرد.

کنسرسیوم شرکت‌های هند تا کنون 400 میلیون دلار برای توسعه فرزاد B هزینه کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول