اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

ارزیابی ذخایرآرتمیای دریاچه ارومیه توسط متخصصان دانشگاه ارومیه انجام می‌شود

رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروی دانشگاه ارومیه گفت: ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه طی قراردادی که هفته جاری با اداره کل حفاظت محیط زیست استان منعقد شد، توسط متخصصان دانشگاه ارومیه ارزیابی می‌شود.

ارزیابی ذخایرآرتمیای دریاچه ارومیه توسط متخصصان دانشگاه ارومیه انجام می‌شود

ناصر آق  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: ارزیابی ذخایر دریاچه و مونیتورینگ آن در ۲ بخش شاخص‌های زیستی و غیر زیستی دریاچه برای نخستین بار بررسی می‌شود که آرتمیا، جلبک و باکتری‌ها، جزو آن هستند.

وی با بیان اینکه نیاز پرندگانی مثل فلامینگوها به آرتمیا مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در شاخص‌های غیر زیستی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب و شوری آن، ph، نیتریت ونیترات، آمونیاک، آنیون‌ها و کاتیون‌ها و میزان کدورت آب و ارتباط آنها با باکتری و جلبک‌ها و آرتمیا بررسی می‌شود.

رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه این طرح مطالعاتی و تحقیقاتی است، افزود: در ۱۰ ایستگاه در شمال و جنوب دریاچه ارومیه در عمق‌های مختلف آثار ورود آب در انحلال نمک و تغییر تراز آب  از هفته آینده بررسی می‌شود.

آق، با بیان اینکه ارزیابی و اعلام میزان آرتمیا هم اکنون بدون مطالعه و تحقیق غیر ممکن است،یادآور شد: طی اجرای این طرح هر ماه نمونه برداری‌های لازم انجام می‌شود و در خرداد یا تیر سال بعد ما قادر خواهیم بود میزان تولید آرتمیا، نیاز اکوسیستم و میزان قابلیت بهره برداری را اعلام کنیم تا در نتیجه آن محیط زیست بتواند تصمیم لازم در زمینه برداشت و صید آن را در سال بعد اتخاذ کند.

خاطر نشان می‌شود آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند و آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر می تواند زیست کند ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل عبور از فصل گرما و کاهش بارندگی بیشتر از این میزان بوده است و امکان حیات برای این گونه جانوری را دشوار می‌کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول