اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

نگاهی به نظام انتخاباتی آمریکا/ رأی مردم و رأی الکترال چیست؟

کارت‌های الکترال ایالات بر اساس فاکتورهای جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... به هر ایالت اختصاص داده می‌شود و به نمایندگانی از جامعه دانشگاهیان، بازرگانان، فرهنگیان، کارخانه داران بزرگ و... نمایندگی داده می‌شود.

نگاهی به نظام انتخاباتی آمریکا/ رأی مردم و رأی الکترال چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حمید علی بهرامی از فعالان سیاسی و اجتماعی هرمزگانی در یادداشتی به بیان شفاف نظام انتخاباتی آمریکا و میزان تأثیر رای‌های الکترال در آن که این روزها مورد سوال بسیاری از مردم نیز هست، پرداخته است.

اندکی بیش از دو هفته دیگر با آرای مردم آمریکا مشحص خواهد شد که در این دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه کسی و از کدام حزب بر صندلی کاخ سفید تکیه خواهد زد.

رفتارهای دیوانه‌وار ترامپ در جهان و بخصوص در خاورمیانه و نقش شخص وی در اعمال فشار بر اقتصاد کشورمان که بیش از هر زمان دیگری بوده است، توجه ملت ایران و دیگر ملت‌های منطقه را به سمت و سوی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوق داده است به گونه‌ای که بسیاری برای تحلیل شرایط آینده، درصدد دانستن وضعیت نظام انتخاباتی آمریکا هستند.

لیکن پیش از ورود به بحث اصلی باید گفت که کشور آمریکا دارای ۵۰ ایالت است که اسکلت بندی جمعیتی آن شامل مهاجران سفید پوست با تبار اروپایی، سیاهپوستان آفریقایی تبار، آسیایی تبارها،  لاتین تبارها و اندکی هم سرخ پوستان بومی اصیل آمریکا را تشکیل می‌دهند و انتخابات در این کشور به دو روش کَمّی و کیفی برگزار می‌شود.

رای کمی همان آراء مستقیم آحاد مردم و رای کیفی به آراء غیر مستقیم کارت‌های الکترال گفته میشود و هر کاندیدابی که بتواند درنهایت از مجموع ۵۳۸ کارت الکترال ۲۷۰ کارت بدست آورد، پیروز انتخابات اعلام می‌شود.

البته تا کنون چندین بار از جمله دور قبل هم اتفاق افتاده که علیرغم  آرای مردمی بیشتر خانم هیلاری کلینتون از رقیب، معذلک این ترامپ بود که به عدد نهایی ۲۷۰ کارت الکترال دست یافت و پیروز انتخابات اعلام شد.

هر ایالتی نیز بر اساس نوع و ترکیب جمعیتی و نخبگان آن کشور که رای کیفی می‌دهند دارای شماری رای الکترال است که در اختیار افراد خاصی قرار دارد و در اصل رای‌های الکترال نقشی کلیدی در تعیین سرنوشت انتخابات آمریکا دارند.

نکته مهم دیگر این است که در این میان ۸ ایالت هستند که به آراء خاکستری و یا زرد سیال مشهورند و در هر دور به کاندیدای یکی از دو حزب رای می‌دهند که باز به زبانی دیگر به مردم این هشت ایالت طرفدران حزب پرچم یا بقول خودمان  طرفداران حزب باد  می‌گویند و صرفا هر چهار سال بر اساس منافع ایالت خویش رای می‌دهند لذا دو کاندیدا همه انرژی خود را جهت بدست آوردن آرای این هشت ایالت گذاشته و به طور  خاص روی آن متمرکز می‌شوند.

اما روش شمارش آرا هم بدین طریق می‌باشد که فرضاً اگر در ایالتی که ۱۲ کارت الکترال داشته باشد و ۵۱ درصد مردم هم بعنوان مثال به جو بایدن از حزب دمکرات رای دهند، کل آراء مردمی و الکترال آن ایالت فرضی به جو بایدن میرسد زیرا قانون انتخابات آمریکا خیلی قدیمی و کهنه است و اعتراضاتی نیز به طور جسته و گریخته به این شیوه از رای‌گیری نیز وجود دارد که در آستانه انتخابات نیز جدی‌تر می‌شود.

اما کارت الکترال چیست و بر چه اساسی به ایالات مختلف تعلق می‌گیرد؟

کارت های الکترال ایالات بر اساس فاکتورهای جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... به هر ایالت اختصاص داده می‌شود و به نمایندگانی از جامعه دانشگاهیان، بازرگانان، فرهنگیان، کارخانه داران بزرگ و... نمایندگی داده می‌شود.

 لیکن پیش بینی انتخابات در کشورها بویژه آمریکا که بر پایه و اساس کسب سرمایه و ثروت به قیمت استثمار و استحمار اقلیت‌ها و همچنین استعمارکشورها بنا گردیده است، همیشه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد ولی با عنایت به نوع مدیریت فعلی داخلی و جهانی پوپولیستی ترامپ در چهار ساله اخیر و دلزدگی اکثریت اقلیت‌های آمریکایی از وی و اتفاقات خردکننده دیگر و همچنین تبعیض نژادی نهادینه شده طی دهه‌های متمادی که البته طی سالهای اخیر با حمایتهای یکطرفه ترامپ از سفید پوستان نژاد پرست و ظلم‌های پنهان و پیدا علیه همه اقلیت‌ها بخصوص سیاهان که منتج به دو قطبی شدن جامعه آمریکا گردیده و از همه مهمتر عدم مدیریت صحیح ترامپ در کنترل علمی و استاندارد بیماری کرونا در کشورش و در نهایت در یک کلمه چنانچه رنگین پوستان با اراده ای قوی مشارکت حداکثری نمایند، یحتمل پیروز میدان شاید جو بایدن دموکرات باشد.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول