اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

کاوش در گورستان مرسین باید سال آینده ادامه یابد

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گورستان مرسین گفت: این فصل از کاوش‌ها تا اواخر مهرماه ادامه دارد و باید در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

کاوش در گورستان مرسین باید سال آینده ادامه یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مهرداد ملک‌زاده اظهار کرد در کاوش‌های اخیر در گورستان مرسین، نمونه‌های ارزشمندی از سفالینه‌های معروف به سفال نخودی غربی جدید که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد بوده، کشف شده است.

او با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به 35 گور حفاری شده است، گفت: این گورستان یافته‌های ارزشمندی داشته که تعدادی از آثار در موزه سمنان به نمایش درآمده است.

ملک‌زاده بیان کرد: بر اساس آزمایش‌های رادیو کربن در سال 1393 مشخص شد، یافته‌های این گورستان به حدود 450 سال قبل از میلاد برمی‌گردد و این یافته‌ها نقش مهمی در بازسازی زندگی و طرز معیشت اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی دارد.

او با تأکید بر اینکه این یافته‌ها نقش مؤثری در رونق گردشگری و شناخت فرهنگ منطقه سمنان دارد، گفت: این فصل از کاوش تا اواخر مهرماه ادامه دارد و باید در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

ملک‌زاده افزود: این گورستان متعلق به دوره‌های عصر آهن ۳ (دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) بوده و پیش از راه‌اندازی سد فینسک، تخلیه آثار موجود در این گورستان ضروری است.

گورستان باستانی مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد و کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان 1393 آغاز شده است.

انتهای پیام/74001/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول