اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کوچ 50 هزار نفری عشایر از استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از کوچ 51 هزار نفری ایل بختیاری و قشقایی از استان اصفهان خبر داد.

کوچ 50 هزار نفری عشایر از استان اصفهان

منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به کوچ عشایر اظهار داشت: عشایر در استان اصفهان از اوایل مهر ماه کوچ خود را شروع کردند، عشایری که ییلاق خود را در سمیرم، فریدون‌شهر، چادگان، دهاقان و شهرضا گذرانده بودند مربوط به ۲۷ هزار نفر ایل قشقایی و ۲۴ هزار نفر ایل بختیاری هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که عشایر به طرف مناطق قشلاق در بوشهر، خوزستان، فارس و کهکیلویه کوچ خود را آغاز کردند، افزود: حدود ۸۰ درصد کوچ انجام شده است و ۲۰ درصد از کوچ باقی مانده است که تا پایان مهر ماه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ۳ هزار نفر از ایل عرب جرقویه از ییلاق در مناطق چهار محال و سمیرم کوچ خود را از اول مهر ماه شروع کردند و تا آخر مهر و اوایل آبان ماه در مناطق جرقویه، رامشه و شرق اصفهان برای قشلاق استقرار پیدا می‌کنند.

شیشه‌فروش با اشاره به این‌که ۶۰ درصد کوچ با وسایل نقلیه انجام می‌شود گفت: در مدتی که عشایر در استان اصفهان  بودند از اردیبهشت ماه تاکنون ارائه خدمات آبرسانی، به آن‌ها انجام شد و هزار کیلومتر از ایل‌راه‌ها بازسازی و اصلاح شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که عشایر به دلیل تولید گوشت، لبنیات، محصولات باغی، عسل، صنایع دستی، ویژگی خاصی دارند، بیان کرد: گلیم عشایر قشقایی ثبت یونسکو شده است و سه ایل بسیار مهم قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه در استان اصفهان تردد می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که عشایر استان اصفهان یک میلیون رأس با خودشان دام دارند، عنوان کرد: در این مدت که در استان اصفهان بودند، ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و امدادی و آبرسانی سیار به آن‌ها انجام شد و در بدو ورود به استان اصفهان به دلیل شیوع کرونا در ۱۲ گلوگاه در سمیرم و فریدون شهر ارائه خدمات بهداشتی و کنترل بیماری انجام شد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه عشایر در ۳۰۰ نقطه در استان اصفهان استقرار پیدا کردند، خاطرنشان کرد: در این مدت مرتب عوامل مرکز بهداشت با همکاری امور عشایر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برابر بیماری کرونا و فاصله گذاری اجتماعی و انجام ضدعفونی را در بخش‌های مختلف در زندگی عشایر دنبال می‌کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: کوچ عشایر به سمت بوشهر، فارس، کهکیلویه و خوزستان آغاز شد و سعی شده به دلیل بیماری کرونا به تدریج بروند و در مسیر کوچ ارائه خدمات امدادی انجام می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ن20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول