اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قزاقستان و روسیه قرارداد همکاری‌های نظامی امضا کردند

قزاقستان و روسیه قرارداد جدیدی در زمینه همکاری‌های نظامی به امضا رساندند.

قزاقستان و روسیه قرارداد همکاری‌های نظامی امضا کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در سفر رسمی «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه به قزاقستان قرارداد جدیدی همکاری‌های نظامی میان دو کشور به امضا رسید.

شایگو در این سفر با «نورلان ایرمکبایف» وزیر دفاع قزاقستان دیدار و در پایان دیدار دوجانبه طرفین قرارداد جدید همکاری‌های نظامی را امضا کردند.

بر اساس این سند، همکاری‌های نظامی بین قزاقستان و روسیه در زمینه‌هایی مانند آموزش و آماده سازی پرسنل نظامی، عرضه سلاح و تجهیزات، مشارکت در تمرینات مشترک و برنامه‌های آمادگی رزمی نیروها انجام خواهد شد.

این قرارداد همچنین شامل مفاد جدیدی نظیر فعالیت‌های صلح طلبی، تعامل در چارچوب سازمان های بین المللی، مقابله با تهدیدات امنیت منطقه‌ ای و فعالیت‌ های فرهنگی و ورزشی است.

علاوه بر آن در چارچوب این قرارداد یک برنامه مشارکت استراتژیک در زمینه‌های نظامی برای یک دوره سه ساله در دست تدوین قرار دارد.

ایرمکبایف و شایگو همچنین توافق نامه ای در مورد روش تسویه حساب متقابل در رابطه با برنامه همکاری‌های نظامی دوجانبه بین وزارت خانه های دفاع دو کشور برای سال 2021 را امضا کردند.

ایرمکبایف با اشاره به اهمیت امضای این سند در همکاری‌های میان قزاقستان و روسیه، گفت: در حال حاضر  همکاری‌های نظامی یکی از زمینه‌های اصلی روابط چند وجهی بین دو کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: «نورسلطان» و «مسکو» نه تنها به صورت دو جانبه، بلکه در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه کشورهای مستقل همسود و سازمان همکاری‌های شانگهای نیز تعامل و همکاری‌های نظامی انجام می‌دهند.

مقام قزاق با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری‌های نظامی با مسکو، گفت: قزاقستان نسبت به آموزش نظامیان خود در مراکز روسیه علاقه مند می‌باشد.

ایرمکبایف کمک‌های روسیه به این کشور در مرحله دشوار مبارزه با شیوع ویروس کرونا را مهم خواند و از ارسال تجهیزات پزشکی برای نیروهای مسلح قزاقستان و اعزام تیم‌ پزشکی نظامی به کشورش قدردانی کرد.

شایگو نیز اظهار داشت که قرارداد جدید به طور کامل با سطح همگرایی دو کشور در زمینه‌های امنیتی مطابقت دارد.

وی تاکید کرد: قزاقستان یکی از معدود کشورهایی است که روسیه با آن چنین همکاری‌های گسترده نظامی داشته و قرارداد جامعی به امضا رسانده است.

وزیر دفاع روسیه افزود: با وجود همه گیری کرونا همکاری‌های نظامی بین دو کشور بر اساس برنامه میان مدت مشارکت استراتژیک در زمینه‌های نظامی برای سال‌های 2019-2020 همواره در حال توسعه است.

شایگو تأکید کرد که در قزاقستان پایگاه‌های آزمایشی وزارت دفاع روسیه وجود دارد و حجم صادرات محصولات نظامی روسیه به این کشور در حال افزایش است.

قرارداد قبلی همکاری‌های نظامی بین قزاقستان و روسیه در 28 مارس 1994 امضا شده بود که پس از لازم الاجرا شدن قرارداد جدید منقضی خواهد شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول