اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کرونا و امنیت محور سومین نشست وزرای خارجه آسیای مرکزی و روسیه

در سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و روسیه موضوعات مربوط به مقابله با کرونا و همکاری های منطقه ای در زمینه های مختلف به ویژه امنیتی مورد بررسی قرار گرفت.

کرونا و امنیت محور سومین نشست وزرای خارجه آسیای مرکزی و روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و روسیه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، موضوعات مربوط به مقابله با کرونا و همکاری های منطقه ای در زمینه های مختلف و به ویژه امنیتی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان، «روسلان کازاکبایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان، «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان، «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه حضور یافتند.

وزرای امور خارجه موضوعات مربوط به تقویت بیشتر تعاملات میان کشورهای آسیای مرکزی و روسیه در زمینه های سیاسی و دیپلماتیک، تجاری و اقتصادی، حمل و نقل و ارتباطات، انرژی، امنیتی، زیست محیطی، مهاجرت، فرهنگی، بشردوستانه، بهداشتی و اپیدمیولوژیکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آنها همچنین در مورد اقدامات انجام شده توسط دولت های خود جهت مقابله موثر با همه گیری کرونا و کاهش عواقب منفی اقتصادی و اجتماعی آن، تامین اشتغال مردم از طریق اجرای پروژه های زیرساختی، حمایت دولت ها از بنگاه های اقتصادی و صادر کنندگان ملی گزارش دادند. شرکت کنندگان در این نشست مجازی خاطر نشان کردند که همکاری های بین کشورهای آسیای مرکزی و روسیه مطابق با سنت های چند صد ساله دوستی، احترام و اعتماد متقابل و همچنین با در نظر گرفتن فرایندهای خلاقانه در منطقه اوراسیا در حال توسعه می باشد.

گفت و گوی بین طرف ها در راستای برآورده کردن منافع مشترک بوده و عامل مهمی در رشد اقتصادی و امنیت منطقه ای به شمار می رود.

وزرای امور خارجه در مورد چالش های فعلی سیستم های بهداشتی و زیست محیطی آسیای مرکزی نیز صحبت کردند.

طرف ها با توجه به تحولات افغانستان، در مورد وضعیت فعلی و چشم انداز همکاری ها در زمینه امنیت منطقه ای تبادل نظر به عمل آورده و تاکید کردند که از ایجاد ثبات و فراهم کردن شرایط برای دستیابی به توافق ملی از طریق گفت و گوی مسالمت آمیز و ارائه کمک های اقتصادی و انسانی به مردم افغانستان حمایت می کنند.

جلب افغانستان به همکاری های تجاری و اقتصادی منطقه ای عاملی مهم در روند صلح این کشور ارزیابی شد.

وزرا امور خارجه آمادگی خود برای تمرکز تلاش ها روی زمینه های مهم و استراتژیک همکاری ها و همچنین گسترش تعاملات اقتصادی و بین منطقه ای را اعلام کردند.

در پایان این نشست، وزرای امور خارجه با تاکید به پایبندی خود برای تعامل در این قالب، بیانیه ای را در مورد زمینه های راهبردی همکاری ها به تصویب رساندند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول