اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فساد «ویزای طلایی» قبرس به استعفای رئیس پارلمان ختم شد

در پی فشارهای داخلی و خارجی به مقام‌های دولت قبرس به دلیل فساد مربوط به اعطای »ویزای طلایی» به مجرمان، رئیس پارلمان این کشور اروپایی مجبور به استعفا شد.

فساد «ویزای طلایی» قبرس به استعفای رئیس پارلمان ختم شد

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، در پی انتشار اخباری پیرامون فساد مربوط به «ویزای طلایی» در قبرس، «دیمتریس سیلوریس» رئیس پارلمان «قبرس» امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که از سمت خود استعفا خواهد کرد.

حدود دو ماه پیش، دولت قبرس با مجموعه‌ای از اتهامات روبرو شد مبنی بر اینکه ویزای طلایی اروپا را که اقامت و شهروندی در اتحادیه اروپا را برای دارندگان این ویزا تضمین می‌کند، به افرادی می‌فروخت که فعالیت مجرمانه، پرونده فساد و پولشویی داشتند.

شبکه یورونیوز چندی پیش بر اساس تحقیقات شبکه «الجزیره» تحت عنوان «اوراق قبرس» گزارش کرد که یک‌هزار و ۴۰۰ فرد ثروتمند به همراه هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای خانواده‌های آنها در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، شهروندی قبرس را خریداری کرده‌اند و موفق شده‌اند تحت عنوان برنامه سرمایه‌گذاری در قبرس، امکان شهروندی این کشور اروپایی را به دست آورند.

طبق گزارش شبکه «الجزیره»، رئیس پارلمان قبرس در حالی استعفای خود را اعلام کرد که متهم شده بود در فساد فروش «ویزای طلایی» دخیل بوده است.

پیش از این گزارش شده بود که ۳۰ نفر از افرادی که به کارهای غیرقانونی متهم شده بودند و ۴۰ تن از سیاستمداران پیشین کشورهای خارجی به صورت غیرقانونی ویزای طلایی دریافت کرده بودند.

طبق قوانین قبرس، مجرمان و متهمان فاقد شرایط دریافت این ویزا هستند و پیش از این روز سه‌شنبه یکی دیگر از مقام‌های دولت قبرس به نام «جیووانی» نیز به دلیل مشارکت در این فساد مجبور به استعفا شده بود.

استعفای رئیس پارلمان قبرس بعد از آن صورت گرفت که معترضانی مقابل ساختمان پارلمان در «نیکوزیا» تجمع کردند و خواستار اخراج سیلوریس و آغاز تحقیقات رسمی درباره این پرونده فساد شدند.

دولت‌های خارجی از جمله کشورهای اتحادیه اروپا نیز به شدت از قبرس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی مشابه این کشور که چنین برنامه‌ای را سالها تحت عنوان اعطای اقامت برای سرمایه‌گذاری اجرا می‌کردند، انتقاد کرده‌اند.

در آوریل سال گذشته میلادی، کمیسیون اروپا از طرح ویزای طلایی قبرس، بلغارستان و مالت انتقاد کرد و از این کشورها خواسته است که به طرح ویزای طلایی پایان دهند.

پیش از این دولت قبرس تمامی این اتهامات را رد کرده بود و مدعی شده بود که صدور اجازه اقامت برای افراد مورد نظر کاملاً قانونی و مشروع بوده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول