اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رئیس جمهور قرقیزستان مصوبه پارلمان را باز گرداند

رئیس جمهور قرقیزستان، مصوبه ارسالی پارلمان در مورد تعیین ساختار و ترکیب دولت را به سبب به حد نصاب نرسیدن تعداد آراء نمایندگان باز گرداند.

رئیس جمهور قرقیزستان مصوبه پارلمان را باز گرداند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک،« سورانبای جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان، مصوبه ارسالی پارلمان در مورد تصویب تعیین ساختار و ترکیب دولت جمهوری را به سبب به حد نصاب نرسیدن تعداد آرا نمایندگان پارلمان آن را باز گرداند.

این مصوبه از سوی پارلمان، 12 اکتبر به دفتر ریاست جمهوری ارسال شد.

مطابق با بخش 5 ماده 84 قانون اساسی جمهوری قرقیزستان، رئیس جمهور ظرف 3 روز باید این مصوبه را تایید یا رد می‌کرد و اگر مصوبه رد شود، رای به قوت خود باقی خواهد ماند. 

خاطر نشان می‌شود که این مصوبه به شدت مورد بحث و گفت‌وگو در جامعه شد. بنابراین ، طبق قسمت 4 ماده 77 قانون اساسی، جلسه پارلمان زمانی قانونی است که اکثریت کل نمایندگان در آن حضور داشته باشند.

مطابق ماده 82 قانون در مورد آیین دادرسی پارلمان و ارگان‌های آن در صورت داشتن حد نصاب جلسه قانونی خواهد بود و تصمیمات گرفته شده از نظر قانونی لازم الاجرا است. 

همچنین طبق ماده 1 قانون جمهوری قرقیزستان در مورد آیین دادرسی مجلس، تعداد نمایندگان ثبت شده حاضر در جلسه قبل از رای گیری ملاک خواهد بود بنابراین نتیجه گرفته می‌شود که حد نصاب به معنای حضور فیزیکی 61 نماینده در مجلس است و آرا وکالتی حساب نمی‌شوند.

طبق اطلاعات موجود ، در جلسه رای گیری دولت و تشکیلات آن در مجلس در  مورخ 10 اکتبر 2020 آنچه  رسماً اعلام شده حضور 51 نماینده بوده است و 10 نماینده وکالت داشته‌اند. 
بنابراین حد نصابی وجود نداشته است و تصمیماتی که بدون حد نصاب گرفته شده، غیرقانونی و غیر قابل اجرا تلقی می‌شود.

در همین راستا، دفتر رئیس جمهوری قرقیزستان اسناد ارسالی را به پارلمان بازگرداند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول