اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هشدار رسانه چینی درخصوص افزایش خطر جنگ با تایوان

یک روزنامه پرمخاطب چینی ضمن فریبکارانه خواندن سخنرانی اخیر رئیس جمهور تایوان، درخصوص افزایش سریع خطر جنگ میان دو کشور هشدار داد.

هشدار رسانه چینی درخصوص افزایش خطر جنگ با تایوان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ روزنامه پرمخاطب چینی «گلوبال تایمز» اظهارات «سای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان درباره ایجاد ثبات در تنگه تایوان را فریبکاری و خریدن وقت توصیف کرد.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، گلوبال تایمز نوشت، سای روز شنبه در سخنرانی خود تلاش کرد جهان را «فریب» دهد. همچنین هشدار داد خطر جنگ میان چین و تایوان «به شدت» بالا رفته است.

این روزنامه چینی سای را به «استفاده از ایده گفت‌وگو به عنوان تاکتیکی برای خریدن زمان و فریب جامعه جهانی برای ایجاد حس همدردی» متهم کرد و دولت تایوان را «مشتی سیاست‌مدار فرصت‌طلب» توصیف کرد.

این رسانه هشدار داد: «به خاطر تحریکات مقامات دولت سای، خطر جنگ به سرعت رو به افزایش است و آن‌ها بر لبه پرتگاه ایستاده‌اند».

گلوبال تایمز با انتشار عکس تجهیزات نظامی چین نوشت: «سرزمین اصلی [چین] از ظرفیتی بالا و اراده‌ای محکم علیه تایوان جهت اعمال فشار برای ملحق شدن آن [به چین] برخوردار است».

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «چین به وضوح دست بالا را دارد و آمادگی کامل برای درگیری نظامی احتمالی را دارد. این یک بلوف نیست».

رئیس‌جمهور تایوان روز شنبه گفته بود امیدوار است تنش‌های این کشور با چین کاهش یافته و پکن به نگرانی‌های تایپه توجه کند.

سای گفت: «اگر چین بتواند صدای تایوان را بشنود و نحوه مدیریت روابط دو سوی تنگه [تایوان] را تغییر دهد و به طور مشترک آشتی و گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز را تسهیل کنیم، اعتقاد دارم که تنش منطقه‌ای یقیناً حل خواهد شد».

وی در ادامه گفت: «ما به حفظ ثبات در تنگه [تایوان] متعهد هستیم اما تایوان به تنهایی نمی‌تواند بار آن را به دوش بکشد. این مسئولیت مشترک هردو طرف است. مادامی که مقامات چینی مشتاق باشند خصومت‌ها برطرف شده و روابط تقویت شوند و شأن و تساوی بین دو طرف حفظ شود، ما نیز مشتاق هستیم که گفت‌وگوی معنی‌دار و همکاری‌های مشترک را تسهیل کنیم».

سای افزود:‌ «همچنان که کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان بابت گسترش هژمونی چین نگران هستند، امید داریم که این (سخنرانی رئیس جمهور چین در سازمان ملل) آغازی برای یک تغییر واقعی باشد».

دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین  و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند.

دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ روابط خود با تایوان را قطع کردند و اعلام کردند که به اصل چین واحد پایبند هستند اما طی سال‌های اخیر به اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات به تایوان دست زده‌اند.

طی ماههای گذشته تنش میان چین و تایوان با مداخله آمریکا افزایش یافته است. چندی پیش وزارت دفاع چین از آغاز رزمایش نظامی در نزدیکی تنگه تایوان با هدف دفاع از حاکمیت خود خبر داد.

این رزمایش در واکنش به عبور غیرقانونی یک ناو آمریکایی از تنگه تایوان و با هدف برقراری صلح و ثبات و جلوگیری از مداخله خارجی در این منطقه انجام شده است.

«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیراً مدعی شده  ارتش چین در حال تقویت و انباشت عظیم نیروی دریایی خود است که «بخشی از آن برای دادن توانایی به آنها جهت عقب راندن ما از غرب اقیانوس آرام است و بخشی از آن برای پیاده‌سازی آبی-خاکی [نیروهایشان] در تایوان است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول